Inför fikapauserna på Socialdemokraternas partikongress i Västerås 29-31 maj ropades det ut från presidiet: "Ta en tur ut i utställningshallen. Där finns många intressanta saker att se."
Aftonbladet, som intresserar sig för hur näringslivet med hjälp av pr-konsulter ordnar möten med politiker, var på plats i kongressanläggningen med minst tre reportrar från den politiska redaktionen och jag hann räkna till åtminstone fyra från ledarredaktionen. 
 
En utställare som vill komma i gång med affärsidén flytande plattformar för vindkraftverk hade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson i montern och hade tidigare fått besök från energiminister Ibrahim Baylan. Utställarna som hade betalat från 25 000 kronor och uppåt för att få synas bland ministrar och andra röda makthavare verkade ganska nöjda. Påtryckare och opinionsbildare betalar hyfsat med pengar rakt in i partikassan för chansen att träffa politiker. Det är så här det brukar se ut på partikongresser. 
 
Under tiden, hemma på en redaktion i Klara i Stockholm, försöker Aftonbladet genom det fejkade företaget Vicfar få till kontakter med pr-konsulter som ordnar möten med ministrar. Tanken är sannolikt att få till möten med pr-konsulterna, få fram prislistor, filma med dolda kameror och trycka ut scoopet lagom till Almedalsveckan. Men det är för mycket Jönssonligan över upplägget och lösskägget dras av. Dagens Opinion var först med att berätta om Aftonbladets fejk. Pr-branschen jublade. För en journalist känns det något komplicerat att bli hyllad av pr-konsulter för att avslöja journalister. Är det ens rätt att avslöja journalisters arbete med att granska makten?
 
Medierna är den tredje statsmakten och Aftonbladet är Nordens största tidning. Hela affärsområdet Aftonbladet omsätter 2,3 miljarder kronor. Det är i nivå med den samlade svenska pr-branschen. Med den maktpositionen är det kanske inte en orimlig tanke att diskutera vilka journalistiska metoder som används på Aftonbladet.
 
• Hur långt är det till exempel från att rigga ett blufföretag i London för att lura pr-konsulter till att lura ner fotbollstränaren Svennis till Dubai för att han skulle berätta om sina anställningsvillkor för Englands landslag, något som News of the World gjorde år 2006?
• I dag är det mycket lätt att tillverka fejkade sajter och mejladresser, så när är det motiverat att använda metoden och hur påverkar det på sikt mediernas trovärdighet?
• Varför är det så viktigt att granska just pr-konsulter när det finns managementkonsulter, affärsjurister och stadsbyggnadskonsulter som har väl så mycket makt över politiken. Är det för att det skapar extra mediespinn att skriva om pr-branschen. Är det klickfisket som drar?
Aftonbladet vägrar att prata om hur de arbetar. Varför?
År 2015 jobbar alla företag i framkant med öppenhet (transparens) och hållbarhet. Sannolikt tycker nog Aftonbladets reportrar att makten ska vara tillgänglig och öppen för dem. Men självt vill Aftonbladet jobba på i hemlighet i sin magiska svarta låda. Den svarta lådan kan visa sig vara en Pandoras ask. För det är inte bara journalisterna som vill jobba med dolda metoder.
 
Aftonbladets ägare, Schibsted, har en aggressiv strategi för internet som går ut på att samla in så mycket data det går om besökarna till koncernens sajter, som Hitta, Blocket, Byt Bil, TV.nu, Viktklubben och Aftonbladet. Tanken är att konkurrera med Facebook om att erbjuda den bästa träffsäkerheten för annonsörer som vill rikta sina annonser med exakthet. Därför behöver Schibsted avlyssna trafiken för att se vilka annonser på Blocket en person tittar på och kombinera det med exempelvis vilka artiklar personen läser. Schibsted försöker också komma åt själva affärerna med det egna betalsystemet Spid. Också det stannar i svarta lådan. Aftonbladet med omnejd detaljavlyssnar webbtrafik, skapar egna betalströmmar och bygger gigantiska databaser över läsarnas beteende. Men Aftonbladet frågar inte sin publik om det är okej.
 
De frågar inte heller pr-konsulterna om deras kontakter med politiker. Det ska göras dolt och i smyg. Medan resten av västvärlden går mot ökad transparens.
 
Jag tror inte att Aftonbladets runt tio reportrar i Västerås skrev så mycket om affärerna Socialdemokraterna gjorde med sina utställare. Det kan ha att göra med att också Aftonbladet gör affärer med utställare som fackförbunden, men även lobbyorganisationerna LO och Kommunal som har plöjt in mångmiljonbelopp i sajten Politism.
 
Socialdemokraterna var så måna om sina affärsrelationer med utställarna att de hade förlagt sitt kvällsmingel i utställningshallen. Bland Byggnads, föreningen Bostadsrätterna, Företagarnas, Swedbanks montrar dukades på lördagskvällen upp bord med vita dukar med fyllda skumpaglas i långa rader. Jag tror till och med att jag såg några kvällspressreportrar höja glasen därinne.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Dagens Opinion