Astma- och allergiförbundet har värvat en trio som ska stärka organisationens opinionsbildning.

Helena Färnsten blir ny kommunikations- och marknadschef. Hon kommer senaste från Sveriges Radio, och ett jobb som chef för företagskommunikationsavdelningen, men har även jobbat med opinionsbildning på Sveriges kommuner och regioner (SKR), och som presschef på Arbetsförmedlingen.

Anna-Karin Klomp, en av grundarna till byrån Bridgemaker,  blir ansvarig för Astma- och Allergiförbundets vårdpolitiska arbete.

Utöver det värvar Astma- och Allergiförbundet Annika Almgren som projektledare och kommunikatör. Hon kommer senast från Dagens Samhälles försäljningsavdelning.

”Kunskapen om astma- och allergifrågor måste öka, hos beslutsfattare på olika nivåer, inom vården och hos allmänheten. Därför stärker vi nu vårt vårdpolitiska arbete, för att öka vår synlighet och bli en vassare påverkansaktör i frågor som rör vård, folkhälsa och hållbarhet”, kommenterar Kristina Ljungros, generalsekreterare på Astma och Allergiförbundet.