Även i år bjuder Arla på frukost i Almedalen med hjälp av sin pr-byrå Progress. Men i år skickas inte frukosten hem. I stället ska det gå att beställa en frukostkorg med filt och Expressen för avhämtning. 50 korgar delas ut per dag.
 
‑ Att köra samma koncept känns lite för tråkigt. Vi håller fast vid frukost men utvecklar formen för det, berättar Arlas svenska kommunikationschef Inger Myresten via en mejlintervju.
 
Vad hoppas ni uppnå i år?
‑ Vi vill att så många som möjligt ska känna till vår frukostaktivitet och veta att man med vår hjälp kan vara säker på att få en bra start på dagen. Vare sig det är Almedalsvecka eller någon av årets andra veckor.
 
Vad är budskapet och hur levereras det?
‑ Precis som förra året lyfter vi fram Arlas ekologiska produkter. Vi är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Först och främst kommer det synas rent praktiskt i vårt utbud, men vi kommer också berätta om det i våra menyer.
 
Gör ni något annat, förutom frukosten?
‑ Vi kommer självklart att passa på att nätverka och delta i olika typer av aktiviteter. Till exempel kommer vår koncernchef Peder Tuborgh att delta för första gången i Almedalen. Han ska bland annat vara med i Livsmedelsföretagens seminarium på måndagen och debattera med bland andra Eskil Erlandsson om möjligheterna för svensk livsmedelsproduktion.
 
Arla har också "fördjupat samarbetet" med Expressen. Arla bjuder alla som tittar på tidningens inspelning av frukostintervju med dagens partisekreterare på frukost. Arlabönder och Arlamedarbetare ska finnas på plats.
 
‑ Vårt grundbudskap är dock detsamma som förra året: Bondeägda Arla är hela Sveriges frukostleverantör, berättar Inger Myresten.