Vinnaren presenteras på plats i Almedalen fredagen den 8 juli och utses av en jury. Priset går till den person, event, kampanj, företag eller organisation som varit mest tongivande och en förebild inom digital kommunikation under politikerveckan. Vinnarna utses i första hand efter genomslag, men juryn ser även till kvalitet, kanalval och originalitet spelar in. Bra innehåll är grunden och är avsändaren en mindre aktör viktas det upp.
 
Juryn består av Karin Bäcklund, Springtime, Pär Lagerström, Notified, Camilla Eriksson, Retorikiska, Rolf van den Brink, Dagens Opinion och Jonas Morian, Ledarna. Juryn tar gärna emot tips i sociala medier under hashtaggen #digkom16.
Precis som förra året presenteras även dagligen topplistor från sociala medier, till exempel Dagens mest populära Instagraminlägg, Dagens RT och Dagens mest omtalade på Dagensopinion.se.
Varför ett pris?
– Sociala medier och digital kommunikation blir allt viktigare för att nå ut med budskap, för att skapa viktiga relationer med målgrupper och för relevanta samtal. Därför var det hög tid att förra året instifta ett pris för att lyfta digital kommunikation i Almedalen, säger Karin Bäcklund, och utvecklar:
– Almedalen är ju dessutom verkligen ett bra exempel på hur debatten inte längre är knuten till en fysisk plats utan att den pågår lika mycket digitalt. En allt större del av kommunikationen under Almedalsveckan sker i digitala kanaler, säger Karin Bäcklund.
 
Förra årets vinnare blev Företagarnas vd Günther Mårder, på andra plats kom Rädda Barnen med deras kampanj #Otystoch på tredje plats utsågs #Robotmatchen!" href="http://springtime.nu/blogg/bra-samarbete-banade-vagen-for-robotmatchen">Industrin tar matchens event #Robotmatchen.