Jag ser fram emot att veta vem som blir Årets Branschpersonlighet på Stockholm Media Week. Det kan tyckas konstigt då jag ju sitter i juryn. Låt mig förklara.
 
Har du suttit i en jury någon gång? Ja, då vet du. Det kan vara si. Det kan vara så. Någon jury som gör de fulländade objektiva bedömningarna har jag ännu inte suttit i. Tycke och smak avgör. Och politik. Juryn ska vara enig och då tar jurymedlemmarna och ger och hoppas att väggarna inte håller flugor som skänker ljus åt det halvdunkla arbetet. I några jurys jag suttit i fick endast de hårdast arbetande personerna delta. Den som inte skötte sig fick inte chansen nästa år. Det var en skön känsla. Vi hade gjort vårt yttersta för att utse rätt vinnare. Så är det inte alltid. Ofta avgörs en juryplats av vilken position du sitter på, vilket inflytande du har som personligt varumärke eller sponsor. Inte just din förmåga att bedöma det som juryn är satt att bedöma. Medier är ofta överrepresenterade. Då vet arrangören att det kommer att rapporteras lite extra om nomineringarna.

I ett något utarbetat ögonblick tackade jag ja till att sitta i juryn för Årets Branschpersonlighet, ett pris som mediebyråernas branschorganisation Sveriges Mediebyråer delar ut. Jag fick frågan i senaste laget, hade mycket uppbokat och var tveksam. Jag blev väl uppringd som en sista nödlösning, när andra bättre skickade tackat nej. På så vis fann jag mig i en jury med Douglas Roos, känd från Draknästet, Ladbrokes och Nyheter 24, Niclas Rislund, redaktionschef på Dagens Media, Fredrik Thambert, journalist på Resumé. Juryn skulle träffas inom ett par dagar och på ett första möte utse nomineringar och vinnare. Ett möte spikades på just den tid jag absolut inte kunde. Så jag skickade in mina förslag.

 
Lite visste jag hur slipstenen skulle dras. Jag satt i juryn även förra året. Priset ska gå till "Personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden."
 
Förra året delade vi ut pris till Spotifys grundare Daniel Ek, som vi tyckte uppfyllde kriterierna väl då.
 
Jag vet inte vad jag räknade med. Kanske att någon från juryn skulle höra av sig och för en avstämning. Kanske att jag skulle få se de andra jurymedlemmarnas nomineringar. Kanske något mejl med lite information. Ett sms med bu eller bä. Men absolut inget alls. Dödstyst.
 
I stället fick jag läsa juryns färdiga förslag på en branschsajt. Oh shit, var första reaktionen, inte mina förslag precis. Anna Bråkenhielm, vd Scandinavian Studios, Sigge Eklund, podcastprofil, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen och Anna Serner, vd Svenska Filminstitutet samt Ted Valentin, webbentreprenör, är alla fina människor. Men förutom sistnämnda uppfyller knappast någon kriterierna.
 
Jag hade ju kunnat kontakta juryns ordförande. Om den hade haft någon. Jag vet inte varför de fyra namnen är nominerade. Jag vet inte varför inte något av mina förslag kom med. Kanske var de för dåliga. Jag vet inte vem som vinner. Ändå står mitt namn med i juryn. Lyckligtvis har flera branschsajter stavat namnet fel, så kanske slipper jag bli uppgooglad om just detta. Jag borde vara stolt över att sitta i juryn som delar ut vad som verkar vara en blytung utmärkelse. I stället känns det så skämmigt att jag måste skriva detta.
 
Eftersom ingen i juryn tycktes intresserad av mina nomineringar, så presenterar jag dem här i stället:
Hans Holger Albrecht, för att under sina 15 år i ledningen på MTG ha byggt upp en koncern som är en av de största i Europa inom distribution och produktion av framtidens berättarspråk, rörlig bild.
Peter Ingman, vd Mynewsdesk, för att ha varit med och byggt billiga, digitala medierum som kan användas av alla och som har blivit hygienfaktor i pr-branschen och dessutom en svensk exportframgång.
Ewa Björling, handelsminister (m), för aktivt arbete med lyfta svenska kommunikationsbyråer utanför landets gränser.
Tommy Palm och de andra på King som har byggt appen Candy Crush Saga till en global framgångsaga och dessutom köpt produktplacering i Psys senaste Youtubefilm.
 
Jag kanske låter lite gnällig så här inpå prisutdelningens klang och jubel, men jag kan ju inte heller låtsas om att allt är brilliant när jag just deltagit i det pajigaste juryarbetet ever. Och jag är säker på att den person som vinner den övriga juryns pris, förstår att sanningen om missförhållanden, att just den sanningen, alltid måste fram.