I en artikel i Svenskt Näringslivs tidning Arbetsmarknadsnytt sägs att Arbetsförmedlingen ägnar sig åt ”fake news” kring jobbstatistik för nyanlända.

Svenskt Näringslivs tidning Arbetsmarknadsnytt har låtit Folkbladets S-märkta politiska redaktör Widar Andersson, tycka till om Arbetsförmedlingens statistik. Artikeln har sedan spridits vidare i Svenskt Näringslivs mejlkanal Fplus.

”Det är helt enkelt inte sant att jobben ökar så mycket som Arbetsförmedlingen påstår. Det är allvarligt att en statlig myndighet av den här digniteten ägnar sig åt vad som faktiskt måste beskrivas som fake news”, säger Widar Andersson, till Arbetsmarknadsnytt som även pratar med Svenskt Näringslivs expert Edward Hamilton, som ”ser allvarligt på att myndigheten blåser upp sina egna siffror”. Båda anser att Arbetsförmedlingen inte tydligt visar att jobben som har skapats för nyanlända till stor del består av subventionerade jobb.

Arbetsförmedlingens presschef Patrik Svensson ger sin bild av ”fejknyheterna”:

– Allt bygger på att vi hade fått ett regeringsuppdrag 2017 om att förbättra resultaten i etableringsuppdraget. Rapporten beskriver hur vi har jobbat för att nå ett bättre resultat och den innehåller också resultatsiffror. Utifrån rapporten skrev vi ett pressmeddelande och gjorde en journalistisk vinkel.

Patrik Svensson utvecklar:

– Redan i ingressen säger vi att det handlar om subventionerade eller osubventionerade jobb. Vi har inte förespeglat att det bara handlar om reguljära jobb. Vi har också bifogat ett tydligt och illustrativt diagram, som visar vilka jobb man har gått till. Från vår sida har vi inget att skämmas över. Vi har varit väldigt tydliga.

Är det medierna som har skapat glädjesiffrorna, vad hände på resans gång från er rapport till publicerade artiklar och inslag?
– Det är som om man har missat vår förtydliganden. Mediernas tolkning, särskilt på opinionsplats, borde inte ha blivit så här om de hade tagit del av pressutskicket. Vi var tydliga med att det främst handlade om subventionerade jobb.

Hur ser du på Svenskt Näringslivs tidning Arbetsmarknadsnytts sätt att berätta att ni kommer med ”fake news”?
– De har väl gjort ett journalistiskt hantverk.  Det är väl en tacksam vinkel när det finns så tydliga talespersoner som Widar Andersson och Edward Hamilton. Det skapar ju intresse, men alla som går in i vårt pressrum kan se att vi inte har ägnat oss åt skönmålning utan har varit väldigt tydliga, säger Patrik Svensson, och uppmanar:

– Kolla källan.