Hon ger sig på skolkoncernen Thoren, som är i hetluften, eller snarare i TV4s Kalla Fakta, för bristande undervisning i SFI via bolaget Alstar.
 
Thoren Innovation School har också startat gymnasieutbildning inriktad på influerare.
På regeringen hemsida reagerar Anna Ekström mot detta:
”Självklart ska elever ha möjlighet att följa sina drömmar i den svenska skolan, men det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden”, skriver Anna Ekström.
 
Hon definierar också vad yrket handlar om:
”En ’influencer’ är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande.”
Hon kallar Thorens gymnasieprodukt för ”ett marknadsföringsknep”.
Anna Ekström vill visa att den fria etableringsrätten stökar till matchningen på arbetsmarknaden:
”Med konkurrens som styrningsfilosofi och en närmast fri etableringsrätt för fristående gymnasieskolor, finns det i dagsläget ingen aktör som kan ta ett samlat planeringsansvar över att de utbildningar som erbjuds exempelvis matchar behoven på arbetsmarknaden. Följden blir att det på vissa håll i landet har skett en överetablering av populära program i starka marknadslägen, samtidigt som det på vissa håll i landet saknas viktiga yrkesprogram som verkligen skulle behövas med hänsyn till behoven på arbetsmarknaden.”
 
Och vidare:
”Detta är särskilt problematiskt i ett läge där 350 000 människor saknar ett jobb att gå till varje morgon, samtidigt som det finns över 100 000 lediga jobb i ekonomin. Matchningen mellan vad människor har för utbildning och vilka kompetenser som arbetsmarknaden efterfrågar är med andra ord redan dålig. Faktum är att var fjärde företag till och med tvingas tacka nej till nya uppdrag på grund av svårigheter att rekrytera medarbetare med rätt utbildning.”
Anna Ekström lämnar också förslag på vilka utbildningar företag som Thoren borde erbjuda i stället för influerar-inriktning:
 
”I dag råder det brist på i stort sett alla yrken som gymnasieskolans yrkesprogram utbildar till. Det handlar om barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker – kreativa yrken med stora möjligheter att både jobba utomlands och som egna företagare. Om vinstdrivande skolföretag vore mindre intresserade av att jaga snabba pengar – och mer intresserade av att utbilda dagens ungdomar för morgondagens yrken – är det sådana utbildningar som de borde satsa på.”