Ett av flera uppdrag  till spanarna bestod i att ge tre förslag på varumärken som vann varumärkeskampen i Almedalen.
Tre varumärken med stark visuell närvaro hamnade i topp. Telia med sin omfattande monter, Mercedes med sin superdesignade självstyrande konceptbil och Skandia med sitt dagliga mingel, synligt för alla som tittar på talet.
Andra varumärken som Almedalsspanarna uppmärksammade var Nordea, som delar ut kaffe och solglasögon på DJ Battle, Expressen med sin valstuga och Google, som i år köpte en tung eventyta på Hästgatan av byrån Utsikt.
En längre artikel om Almedalsspanarna finns i det senaste numret av Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.
 
mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar anonymt via en app under Almedalsveckan. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.
 
här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC