Almedalen Weekend är en politiskt obunden konceptdag under Almedalsveckan som lanserades i samband med Almedalen 2017 med målsättningen att förbättra innehållet under Almedalsveckan sista dag när många utställare och arrangörer redan lämnat.
Bakom initiativet står entreprenörerna Ida Karlbom, Fanny Mardirossian och Anna Olin Kardell som ska få Almedalsbesökarna att stanna längre med en rad programpunkter med profilstarka paneler.

Under förra året trendande Almedalne Weekend på svenska twitter och lyckades skapa genomslag genom quizzet Almedalenskampen som skapades i samarbete med Feo Media och profiler som Annie Lööf (c), Niklas Svensson, Expressen och Ola Rosling, Gapminder tävlade i.

Dragplåstret detta år tycks vara ett framtids-hackathon där tre framtidsfrågor tas upp och konkreta lösningar presenteras.

Samhällsfrågorna som ska lyftas är demokrati, integration och arbetsmarknad. Under eventet kommer små grupper om 5-6 personer sättas samman som genomför strukturerade innovationsprocesser för att komma fram till konkreta lösningar som sedan presenteras och diskuteras.

de medverkar i panelen
* Per Bolund, finansmarknads- och konsumentminister samt biträdande finansminister (mp)

* Ann-Therese Enarsson, vd Futurion
* Per Schlingmann, kommunikationsexpert
* Ishtar Touailat, Head of innovation incubation på Tieto

– Förra året hanterade vi kreativa näringar och i år handlar det lite mer om samhällsfrågor. Vi ska sy ihop ett program som är relevant för alla, säger Ida Karlbom och fortsätter: 

– Den långsiktiga målsättningen är att förändra Almedalsveckan och göra det minst lika vanliga för besökare att komma till Almedalen i den andra halvan av veckan.

Vad är den kortsiktiga målsättningen i år?
– Vi ska sätta avtryck i dessa tre samhällsfrågor med hjälp av innovativa idéer där vi tillsammans med grupperna löst frågor och gett konkreta förslag.

När Almedalen Weekend gjorde premiär under förra året gick initiativet ”plus minus noll”, enligt Ida Karlbom. 

– Vi måste vara långsiktiga och det primära är inte att tjäna mycket pengar. Vi jobbar med andra uppdrag under veckan som har mer klassisk karaktär och där det finns utrymme att tjäna pengar. Almedalen Weekend gör vi för att skapa förändring och det behövs några år för att det ska sätta sig. Affärsmässigt hoppas vi att det ska gå bättre och bättre.

Precis som förra året genomför Almedalen Weekend sin Perfect Pitch där fyra entreprenörer presenterar sina företag och får råd från en erfaren panel bestående av:

* Günther Mårder, vd på Företagarna
* Sofie Lundström, vd och grundare av Toborrow
* Ida Hansson Brusewitz på Dagens Industri

* Anna Strömberg på Doberman

Almedalen Weekend avslutar sin konceptdag med att sammanfatta Almedalsveckan med hjälp av tre utvalda spanare:
* Simon Strand, 500
* Aleksandra Boscanin, Göteborgs-Posten
* Torbjörn Sjöström, Novus