Mediekoncernen Allers svenska koncern, Aller Media, levererar högsta vinsten sedan start för 148 år sedan. Mediekoncernens byråer bidrar starkt till resultatet.

Aller Media driver titlar som Femina, Året Runt och Elle och bibehöll sin omsättning på runt 1 600 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 200 miljoner kronor (EBITA) vilket ska vara det bästa någonsin. Det innebär en rörelsemarginal på 12 procent.

Under året passerade de digitala annonsintäkterna print-intäkterna.

Aller har investerat i ett antal kommunikationsbyråer som samlas inom Ahead. De svenska byråerna OTW, Narva och Make Your Mark levererade sammanlagt 250 miljoner i byråintäkt och 347  miljoner i omsättning och stod för 22 procent av den totala omsättningen och bidrog till rörelseresultatet med 35 miljoner, motsvarande 17 procent.

”Samtliga affärsenheter i vår svenska koncern uppnår all time high”, kommenterar Bodil Ericsson Torp, vd Aller media.

Framgångarna förklaras med en renodling och en digital transformation av medieaffärern, som bland annat stora satsningar inom den digitala affären, med onlinevideo, poddar, influencer marketing, e-handel, native och programmatic samt leverans av content i strategiska allianser till bland annat Aftonbladet.

(Siffran för byråernas dela av den total omsättningen har ändrats sedan första publiceringen av artikeln. /red.)