Det privata vårdföretaget Aleris håller på att ställa om för att kunna hjälpa till i corona-krisen. Kommunikationschefen Sara Leffler Morge tycker också att det är lika viktigt att lyssna på kommunikationsexperterna som smittskyddsexperterna.

Det privata vårdföretaget Aleris håller på att ställa om för att kunna hjälpa till i corona-krisen.

– Under morgonen har vi varit i kontakt med Socialstyrelsen för att höra hur vi kan hjälpa till. Vi har också erbjudit Region Stockholm att ta över icke smittade patienter från storsjukhusen. I det här läget måste alla hjälpa till och vi gör vad vi kan för att frigöra resurser, säger Sara Leffler Morge, och lägger till:

–  Vårt budskap är: Vi finns här för att hjälpa samhället.

Sara Leffler Morge jobbar som inhyrd kommunikationschef och driver till vardags byrån Friends Agenda. I egenskap av kommunikationskonsult säger hon:

– Jag har tidigare skrivit flera rapporter för Styrelsen för Psykologiskt (numera MSB) försvar kring hur man varnar allmänheten och kommunicerar samhällskriser. I en samhällskris måste man både kommunicera och agera. A och O är att människor har förtroende för myndigheterna. Då måste kommunikationen vara transparent och tydlig. Därför måste alla tänka över hur de kommunicerar på allvar. Det finns stora risker med dålig kommunikation, det riskerar att förvärra krisen och skapa oro. Så precis som det är viktigt att lyssna på smittskyddsexperter när vi har en pandemi, måste vi också konsultera kommunikationsexperter i tid. Nu är det två experter alla behöver lyssna på, smittskyddsexperter och kommunikationsexperter.

Många kommuner har valt strategin att bara hänvisa till andra myndigheter. Men nu har vi passerat den punkt när det fungerar. Nu måste varje organisation fatta egna beslut baserat på vad myndigheterna säger och kommunicera dem till sina kommuninvånare och/eller medarbetare.