”Fler än 1,5 miljoner visningar bara på live-tv av ’Debatten 2018’ är en fantastisk siffra. Dessutom var det ovanligt långt tittande. Vi är nöjda och stolta, och fick också mycket positiv respons från partiledarna själva”, skrev Martin Ahlquist, politikchef på Expressen.

Dock fick tidningen omgående kritik från Sveriges Annonsörer och mediebyrån Vizeum för att ha redovisat strömstarter på eget manér och inte använt tv-branschens mätbolag MMS metoder.

MMS gör ingen skillnad på om en startad ström är en autostart eller en manuell start, men tittandet mäts först efter att strömmen varit igång i tio sekunder. Frågan är huruvida Expressen mäter på samma sätt.

I måndags höll Aftonbladets sin partiledardebatt och någon dag senare skickade

”Publiksuccé för Aftonbladets partiledardebatt”, lyder rubriken på Aftonbladets pressmeddelande.

Aftonbladet kommer fram till siffran 1,2 miljoner startade strömmar och tog till både MMS och dess vd Magnus Anshelm in i debatten om siffrorna.

”Det är i alla jämförelser mycket högt för att vara online – och troligen ’all time high’ för partiledardebatter och utfrågningar online, kommenterade Magnus Anshelm i pressmeddelandet.

Aftonbladet siffra bygger på 1 020 229 startade strömmar enligt MMS. Till det lägger Aftonbladet 176 745 starter för olika klipp från debatten som publicerades. Den genomsnittliga tittartiden på debatten var 6 minuter och 46 sekunder.

I Expressens siffra ingår 1 502 226 strömstarter via Di TV och Expressen TV. Expressens berättar även att 152 000 visningar av direktsändningen visades på Facebook.

Dagens Opinion söker en kommentar från Sveriges Annonsörer.