Aftonbladet går inte längre än till ägarkoncernen Schibsted när det handlar om att värva en kommersiell chef.

Tjänsten som kommersiell chef är ny och besätts av Karl Hahtovirta. Han hämtas från Schibsted Growth, men har tidigare jobbat inom koncernen på tv.nu och Lendo i Finland. Han har också jobbat som strategichef för Schibsted Sverige. Han har jobbat på Schibsted i fem år. Dessförinnan jobbade han på advokatbyrån Vinge.

Han tillträder i september och vill inte prata så mycket om det nya jobbet förrän han tillträder.

 – Det är alldeles nytt och jag har inte så mycket att berätta. Uppgiften är att driva den kommersiella utvecklingen framåt. Jag ska jobba brett med Aftonbladets intäkter. Vi ska sätta oss tillsammans och ser hur vi ska jobba, säger Karl Hahtovirta.

Han kommer att rapportera till tidningens publisher Lena K Samuelsson.

Hur kommer det att påverka Aftonbladets konkurrent Expressen att du tillträder?
– Jag har följt mediebranschen länge, men inte jobbat operativt inom den delen. Jag vill veta mer innan jag uttalar mig. Men Expressen är även den en fin publikation.

Du går från koncernnivå till företagsnivå, hur tänker du där?
– Min personliga åsikt är att det är finare att jobba operativt.

Vad får du för lön?
– Den frågan passar jag helt.