Sedan 90-talet har A-com kämpat sig fram med förvärv och sammanslagningar, starter och nedläggningar och under en stor del av tiden som börsnoterat bolag. Nu är reklambranschens egen Sagan om Ringen över, men någon ring gick inte att hitta.

A-com har den senaste tiden bestått av byrån Retail United och så kommer bolaget också att heta. I stället för att fortsätta att försöka bygga en byråkoncern ska Retail United bli ”Nordens främsta retailbyrå”.

På den senaste tiden har A-com bestått av Retail United.

–  Det har skett en fokusering till att det här är den framtida affärsmodellen, säger styrelseordförande Johan Hessius.

Han lägger till:

– Detta är också en markering att A-com en gång var ett helt annat konglomerat av bolag inom reklam och kommunikation. Nu ska vi bygga och utveckla ett starkt retail-bolag.

Johan Hessius berättar även att Retail United ska finnas kvar på börsen.

– Ja, vi har inga andra planer för närvarande. Inget annat är kommunicerat.

Hur känns det?
 – Det känns bra och spännande. Förhoppningsvis kan vi komma med fler nyheter vad det lider.

Och hur känns det att A-com försvinner?
 –  A-com var säkert en god tanke när det skapades, men verkligheten blev tuff. Så den här koncentrationen känns naturlig.