Förpackningstörst lyfter pappersindustrin

Publicerad 2010-12-07, 02:07

EKONOMI & ARBETE. Det som började med ett pyramidformat tetrapack med mjölk har utvecklats till en svensk paradindustri.

Fakta

FLEST FÖRPACKNINGSJOBB I SKÅNE
En genomgång av de största förpackningsföretagen i Sverige visar att dessa sysselsätter cirka 11 000 personer och omsatte drygt 52 miljarder kronor under år 2008. Det kan jämföras med Volvo Personvagnar som nådde 83 miljarder kronor och sysselsatte 16 700 personer i Sverige.
Mellan år 2000 och 2008 ökade exporten av wellpapp, förpackningskartong och förpackningspapper med 40 procent till 35 miljarder kronor.
Utöver det exporterar förpackningstillverkarna betydande andelar av produktionen. Ett exempel är Tetra Pak som exporterar drygt 90 procent av sin tillverkning på 16,7 miljarder kronor.
Genomgången visar att förpackningsindustrin sysselsätter människor i stora delar av landet. Tack vare bjässen Tetra Pak har Skåne flest förpackningsarbetare, närmare 3 500 följt av Värmland med 2 500 och Gästrikland med uppåt 1 500 personer.

Dela med andra


Om Tetra Paks uppfinning lanserades i början av 50-talet med syftet att slå ut glasflaskan, handlar det i dag om att ta marknadsandelar från plastförpackningar.
Klimatfrågan gynnar pappersförpackningar som till skillnad från plast bygger på förnyelsebara råvaror.
Den som surfar in på de anrika svenska pappersbrukens hemsidor, hittar inte bilder på fabriker med rykande skorstenar utan bilder på fotomodeller och lyxiga förpackningar. Så kräver också konsumenterna allt mer exklusiva förpackningar.
Inom kort lanserar exempelvis Billerud en produkt kallad 3D-papper. Det rör sig om ett förpackningsmaterial som ska göra det möjligt att gjuta papper i samma former som plast.
Förpackningarna får en allt viktigare roll när prislappen ska sättas på en vara. När videokassetterna lanserades, såldes de i exklusiva förpackningar som skulle skänka status över inköpet. Idag, om de säljs alls, är förpackningen borta. Förpackningarna står allt mer som bärare av en varas värde ut i butik.

– Lidl använder mycket tryckta, exklusiva förpackningar när de ställer upp varor i butikerna medan Ikea känner att de behöver ha en brun förpackning för att det ska se billigt ut. Det är inte helt enkelt att veta vad kunderna vill ha, säger Magnus Renman, utvecklingschef på SCA Packaging.
För säkerhets skull har företaget byggt ett helt designcenter i Bryssel där kunderna ska kunna skräddarsy sina förpackningar. Allt för att slåss om de 100-200 nya förpackningslösningar som förpackningskunderna efterfrågar. Varje dag.
Bidrar till den starka efterfrågan på förpackningar gör också den ökade mjölkkonsumtionen i länder som Kina. Samtidigt minskar efterfrågan på tidningspapper med 2 procent per år i Västeuropa på grund av att tidningsläsandet sjunker till förmån för internet.
– Jag tror på en tillväxt för den svenska förpackningsindustrin även nästa tio år i Västeuropa. Bland annat kan Kina och Indien vara växande marknader för våra företag. Det handlar inte om någon dramatisk tillväxt, men bättre än den årliga minskningen på tidningspapper, säger Christer Larsson, Förbundsekonom på Pappers.
Han anser att svensk förpackningsindustrin har tagit marknadsandelar under lågkonjunkturen
– Förpackningsindustrin gick ner ungefär tio procent under det första halvåret 2009. Men tappet i Europa har varit större, 13 procent. Så vi tar lite marknadsandelar.
Den svenska förpackningsindustrin har investerat i ny utrustning och det gynnar branschen i dag, berättar Christer Larsson.

– Industrin har under ett antal år investerat ganska bra. Industrierna som det har investerats mest i har det lägsta kostnaderna. Vi har inte alls haft samma varsel i den här lågkonjunkturen. Vi är slimmade och effektiva.

Christer Larsson kastar ändå in en brasklapp.

– Ska man var något pessimistisk, ser vi att en del av våra internationella företag bygger upp kapacitet närmare kunderna i Kina, Indien och Sydostasien där exempelvis mobiltelefoner förpackas.

Och skulle förpackningskunderna svika finns det hopp om nya papperskunder.

– En av våra största order förra året kom från kund som beställde papper för digitalt tryck.
Pappret ska användas av konsumenter som vill trycka ut sina foton från datorn. Området fanns över hudtaget inte för några år sedan, säger Staffan Sjöberg, presschef på Iggesund.

Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Artikelserien Ekonomi & Arbete bygger på ett samarbete mellan Stiftelsen Fritt Näringsliv, Talentum och Dagens Opinion.

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.