Detaljhandeln - importörerna som kan bli exportföretag

Publicerad 2010-11-30, 01:28

EKONOMI & ARBETE. Detaljhandeln går mot allt större företag som också är egna importörer av varorna som de säljer. En svensk framgångsbransch håller på att växa fram, där företag som både är detaljister och importörer skapar arbetstillfällen utanför storstäderna. Och när butikskedjorna expanderar utomlands blir de dessutom exportörer.

Fakta

FRÅN 16 TILL 20 MILJARDER
Dagens Opinions genomgång av nio stora aktörer bland de detaljhandelsbolag som är importörer, ”importörsbranschen”, visar att omsättningen för dessa bolag tillsammans växte med närmare tre och en halv miljarder kronor, till 19,8 från 16,4 miljarder, under de senaste tre åren.
Samtliga bolag i undersökningen, som lämnat uppgift om tillväxtprognos, räknar med att den egna försäljningen fortsätter växa kraftigt i år. Bolagens prognoser för omsättningsökningen för 2010 ligger mellan 5 och 25 procent.
På mindre än tre år har också antalet anställda i de nio bolagen ökat med totalt 1.606 personer, från 6 609 till 8 215 medarbetare. Och importörsbolagen räknar med att fortsätta anställa fler.
I genomgången ingår Elfa, Rusta, Netonnet, Clas Ohlson, Mekonomen, Kjell&Co, Siba, Teknikmagasinet och Jula.
Bilden som dessa bolag ger är på det stora hela samstämmig och vittnar om stora förhoppningar på framtiden från företagen. Endast Elfa har minskat antalet anställda under perioden.

Dela med andra

Ett exempel är detaljhandelskedjan Clas Ohlson, som handlar i stort sett helt och hållet direkt med tillverkarna. Företagets vd, Klas Balkow, säger att allt fler i branschen hoppar över agentledet.

- I den globala ekonomin i dag är prissättningen så konkurrensutsatt att det ledet är svårt att hålla kvar.

Enligt honom handlar det i dag om ”konkurrensutsatta marknader rakt igenom”. Internet har spelat stor roll för den här utvecklingen; genom nätet har kundernas tillgång till information blivit så mycket större.

- Man kan inte ha ett pris i Tyskland och ett i Sverige för att man har en agent som kostar mer i Sverige, säger Klas Balkow.

Dagens Opinions genomgång av nio stora aktörer bland de detaljhandelsbolag som är importörer, ”importörsbranschen”, visar att deras strategi varit framgångsrik. Omsättningen, för dessa bolag tillsammans, växte med närmare tre och en halv miljarder kronor, till 19,8 från 16,4 miljarder, under de senaste tre åren.
Samtliga bolag i undersökningen, som lämnat uppgift om tillväxtprognos, räknar med att den egna försäljningen fortsätter växa kraftigt i år. Bolagens prognoser för omsättningsökningen för 2010 ligger mellan 5 och 25 procent.
På mindre än tre år har också antalet anställda i de nio bolagen ökat med totalt 1606 personer, från 6 600 till 8 200 medarbetare. Och företagen stod stabila i den hårda lågkonjunkturen, inget av bolagen räknar med personalnedskärningar i år. De flesta räknar snarare med nyanställningar.
I takt med att ett företag växer sig större så ökar inköpskraften och man kan förhandla sig till bättre priser. Det gör att företagen kan erbjuda kunderna lägre priser och på så sätt vinna mark gentemot konkurrenterna.
Bildelshandlaren Mekonomen har på kort tid gått från att vara en grossist till att allt mer vara en detaljist. Och det är en mycket medveten omgestaltning som Mekonomen gått igenom.

- För tre år sedan var Mekonomen en grossist som hade något man råkade kalla butiker, man kunde lika gärna haft ett hål i väggen och levererat ut reservdelar. Nu kommer vanliga konsumenter till Mekonomen och handlar. Vi är ju marknadsledare på bilbarnsstolar, det har vi blivit på bara två år, säger bolagets vd Håkan Lundstedt.

Enligt honom är nyckeln till framgång att vara både importör och detaljist. Möjligheten att förhandla direkt med fabriken gör det mycket lättare att nå lönsamhet.Mekonomen köper reservdelar från samma fabriker som biltillverkarna köper sina delar av, och då är det viktigt att man är en stor volymuppköpare.

- Det blir färre och färre mellanhänder, till konsumenternas fördel. Och detaljisternas fördel.
Tidigare arbetade Håkan Lundstedt på leverantörssidan inom livsmedelsbranschen och, enligt honom, har det skett en maktförskjutning i relationen mellan producenterna och detaljisterna. Förr ”bockade och tackade” detaljisterna för att de fick leveranser, medan det nu snarare är tvärtom. Förklaringen ligger i kundernas ökade tillgång till information, anser han.

- Sitter du bakåt i kedjan och inte får direktkontakten med kunden så är det väldigt svårt att ta fram de erbjudanden som behövs.

Enligt Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi och vd för Entreprenörskapsforum, har importföretagens betydelse för ekonomin i stort också ökat.
Han säger att det är en felaktig föreställning att export skulle vara bättre än import för svensk ekonomi. Import bidrar till att näringslivet i Sverige arbetar effektivare och att saker görs på de ställen där det är mest förnuftigt.
Fram till och med maj i fjol ledde Pontus Braunerhjelm arbetet i statliga Globaliseringsrådet. I Globaliseringsrådets slutrapport var en av rekommendationerna att Sverige skulle inrätta ett importråd. Men förslaget har inte vunnit gehör, utan reaktionerna har varit minst sagt svala.

- Man tog inte tillräckligt seriöst på det för att föra det vidare på något sätt så att det kunde omvandlas till politik, i alla fall.

Med importörsbranschen tillväxt ställs vedertagna ekonomiska samband på ända. Trenden är tydlig att detaljhandelsbolagen allt mer också blir exportörer.
För Clas Ohlson ökar verksamheterna i Norge, Finland och Storbritannien i betydelse. Under innevarande verksamhetsår är målet att etablera 15-20 nya butiker, och av dem ska 4-8 öppna i Storbritannien. Trots att personalstyrkan i koncernen som helhet blev större så minskade antalet anställda i Sverige.
Men Clas Ohlson har ändå inga planer på att flytta sitt huvudkontor från den lilla byn Insjön i Leksands kommun i Dalarna, säger bolagets vd Klas Balkow.
Distributionscentralen är stor och svår att flytta. Och rent geografiskt ligger Insjön väldigt bra till för verksamheterna i Sverige, Norge och Finland. Skulle man bygga en distributionscentral i dag, och placera den i ett optimalt logistiskt läge, hade den hamnat någonstans mellan Örebro och Insjön, hävdar han.
Dessutom talar Insjöns entreprenörsanda för att Clas Ohlson stannar i Insjön.

- Vi har en stark kultur som baserar sig på att vi ger en bra service och värnar om kunden. Jag tror att det är en stor del av vår framgång, och mycket av den kulturen kommer från Insjön, säger Klas Balkow och pekar på att flera stora handelsbolag, exempelvis Åhlén & Holm, en gång grundats i byn.

Att Clas Ohlson minskat antalet anställda i Sverige beror till stor del på den nyligen genomförda storsatsningen i ny teknik i Insjön. Genom investeringen på 600 miljoner kronor effektiviserade företaget sin distributionscentral så att den kan hantera större volymer. Bland annat handlar det om ett nytt höglager där man kan lagra ytterligare 65 000 pallplatser. Men investeringen har inte bara lett till ökad automatisering, utan samtidigt berett vägen för fortsatt expansion och arbetstillfällen för andra än lagerarbetare vid anläggningen i Insjön.
Klas Balkow medger att Insjön dock ligger långt ifrån London och andra viktiga metropoler där företaget vill växa. I takt med att Clas Ohlson växer på den brittiska marknaden, och andra nya marknader, kommer därför fler distributionscentraler att skapas.
Mekonomens hjärta ligger i Mälardalen. Och det var faktorer som transporter och personal som var avgörande när Mekonomens centrum hamnade i Strängnäs, säger Håkan Lundstedt, som dock sitter på huvudkontoret som är placerat i Stockholmsförorten Segeltorp.

- Fler och fler företag väljer av rationella skäl Strängnäs och Eskilstuna som knutpunkter för stora volymer. Och där finns dessutom tillgång på bra arbetskraft, samma tillgång på arbetskraft finns exempelvis inte i Stockholm, säger Håkan Lundstedt.
Enligt Pontus Braunerhjelm ställer utvecklingen, med bland annat detaljhandelns förändring, krav på annan kompetens än tidigare på arbetsmarknaden. Förr skapades tillväxt främst genom ingenjörskunskaper. Kompetensen som premierades var den som hade någon form av naturvetskapligt kunnande i botten. Nu och i framtiden efterfrågas kunskaper om varumärkesbyggande, marknadsföring och distribution.

- Den här utvecklingen innebär också väldigt mycket möjligheter, säger han och menar att etableringarna av allt fler importinriktade handelsföretag gynnar den svenska näringslivsstrukturen.
Handelsföretagen bidrar till att tjänstenäringen växer, eftersom de måste köpa olika slags konsulttjänster. Därigenom skapas ett komplement till industriproducerande företag på orter där tillverkning lägger ned eller flyttar utomlands. Och bejakar man utvecklingen så ökar förutsättningarna för att kunna hantera de negativa följderna av industriproduktionens oundvikliga strukturomvandling, menar han.
Men för att klara framtidens utmaningar måste vi frigöra oss från synen att det är den exportinriktade tillverkningsindustrin som är ensam motor i svensk ekonomi, anser Pontus Braunerhjelm.

- Det är nog bra att ha en ganska diversifierad näringslivsmix, säger han.

Av Robert Sennerdal

Artikelserien Ekonomi & Arbete bygger på ett samarbete mellan Stiftelsen Fritt Näringsliv, Talentum och Dagens Opinion.

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.