”Partierna satte mediernas agenda”

Publicerad 2010-11-08, 00:40

MEDIERNA & VALET.Partierna kunde sätta agendan för passiviserade medier under valrörelsen. Det anser flera tunga opinionsbildare. ”Journalister vill gå hem från jobbet i tid”,säger exempelvis Ulrica Schenström, pr-konsult på Hallvarsson & Halvarsson.

Dela med andra

Ulrica Schenström, pr-konsult på Hallvarsson & Halvarsson och tidigare Fredrik Reinfeldts statssekreterare, tycker visserligen att redaktionerna tog sitt ansvar och inte jobbade med smutsig journalistik, men…
- Journalistiken har blivit snuttifierad. Det hölls en tung skoldebatt i tv. Vad kom ut av den? Att Maria Wetterstrand eventuellt hade haft ihop det med programledaren.

Ulrica Schenström anser att den här typen av journalistik ökar.

- Den ökar för att den är lätt att göra. Journalister är också människor och vill gå hem från jobbet i tid. Då köper man mätningar och talar formfrågor i stället för att göra egna analyser.

Den ytliga bevakningen är inte en resursfråga för redaktionerna. En faktor är i stället det allt mer begränsade utrymmet i medierna för politik, anser Ulrica Schenström.

- Som journalist ska du förklara en komplicerad sjukförsäkringsform på 1 000 tecken och göra en analys med lika mycket utrymme. Det handlar inte om brist på kompetens eller kunskap utan om platsbrist.

Ett led i förenklingen av journalistiken är att den blir mer inriktad på planerade saker.

- Det blir mer och mer fasta saker. Nästan varje kväll inför utfrågningarna i tv under valrörelsen i tre veckor ”gällde det”.
Utöver mediernas krympta utrymme, täppte regeringen Reinfeldt igen för journalister under hela mandatperioden, förutom en del tumult kring avhopp och FRA.

- Det läckte inget om politik mer än om FRA. Kommer det inte ut information, blir det mer fokus på personerna i medierna.

De sociala medierna fick ingen avgörande roll.

- Jag tror inte man kan särskilja sociala medier från andra medier. Det går inte att twittra sig till makten. Det handlar om vilket budskap du har och vad du tror på. Politik är inte samma sak som marknadsföring. Du ska bottna i dina politiska ståndpunkter och förmedla vad andra människor ska få ut av det, säger Ulrica Schenström.


Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef på akademikerorganisationen Saco, är inne på samma spår som Ulrica Schenström att partierna kunde sätta agendan för redaktionerna.

- En rätt erfaren journalist sa att han var förvånad över att medierna i så stor utsträckning följde partiernas dagordning. Partierna hade initiativet på ett sätt som inte är så vanligt. Det kan jag nog hålla med om.

Det hade kunnat ställas stora, större mer besvärande frågor, anser Gunnar Wetterberg.

- 2-3 månader före valet kom en utredning (från SKL) om att utvecklingen av demografin gör att vi behöver 12-13 kronor mer i kommunal skatt, medan bägge blocken i stället pratar om skattesänkningar i stor skala. Den självklara frågan för de ledande journalisterna borde vara att koppla ihop frågorna. Men det var det ingen som gjorde.
Gunnar Wetterberg tycker det är ”alarmerande”.

- Politiska journalister behöver bottna i egna kunskaper och insikter som gör att de kan ställa svåra frågor. Medierna behöver fundera över om de har lika mycket egen botten för att kunna utöva sin roll.

Gunnar Wetterberg, tycker att sociala medier fick en framträdande roll i valet, alltså som det vanliga samtalet mellan människor.

- Ett socialt medium som är kraftigt underskattat är fikabordssamtalet. Det var möjligen partierna bättre på förr. Att få gräsrötterna att agera består nu mest av att komma ut i riksmedierna. Men fortfarande påverkas många av samtalen vid fikabordet.


Martin Ådahl, vd på tankesmedjan Fores, anser även han att medierna inte förmådde koppla de stora greppen.

- Medierna hade en total oförmåga att konfrontera huvudalternativen och till exempel fråga hur de ska göra för att skaffa jobb. I stället fick vi svar som när Mona Sahlin går ut och säger ’Vi ska prioritera välfärden’. Medierna gjorde en sämre valrörelse än den förra. Då var de mycket hårdare med att granska Göran Perssons jobbpolitik Medierna har genomgått en allmän passivisering.

Martin Ådahl har en teori om varför medierna missar de stora frågorna.

- Medierna är inte intresserade av till exempel den stora jobbfrågan. Medierna är baserade i Stockholm och har inte drabbats av jobbkrisen. De har inte känt den in i ryggraden. Det är en del av Sverigedemokraternas framgång. Det finns ingen kriskänsla i Sverige förutom för sjukförsäkringsfrågan som inte direkt har med jobb att göra.
”Infotainmentspåret var jättefåligt”, anser Martin Ådahl.

- Som när Kristian Luuk frågar hur Jimmie mår och visar ”här är röda mattan”. För att inte tala om tramseriet med Peter Jidhe i TV4. Det här är allvar. Det handlar om människors liv, hur de ska drabbas av rasism, det är inget att lattja runt med. Poltik är allvar och inte roligt på det sättet.

Martin Ådahl har även en tredje invändning mot mediernas sätt att bevaka valet.

- Medierna gjorde det fundamentala misstaget att inte ta reda på hur främlingsfientliga partier fungerar andra länder och hur de utnyttjar medierna där, säger han.


Roger Mörtvik, samhällspolitisk chef på TCO, ser två motsägelsefulla trender i mediernas bevakning av valet.
- Det är dubbelt. Det var mer professionella utfrågningar med väl förberedda utfrågare och mer kvalificerad bevakning som prövade vad politikerna sa, om det var sant eller falskt eller om det var rätt eller fel. Samtidigt har medierna blivit allt mer politiserade. Det blir allt svårare skilja på nyhetsartiklar och politiska ledarsidor.

Roger Mörtvik nämner några exempel på hur han uppfattar mediernas rapportering.

- Dagens Nyheter misslyckades och valde rubriker och kommentarer som var politiskt färgade. Expressen var en katastrof med sin förtalskampanj mot Mona Sahlin. Svenska Dagbladet är ett undantag med väldigt balanserade nyhetsartiklar.

Utvecklingen är leder till ”ett demokratiskt problem”.

- Tidningarna rustar ner så att det inte finns tid att göra research. Redaktionerna hamnar mycket lättare i händerna på pr-konsulterna. Du anar inte hur mycket av DN Debatt som skrivs av pr-konsulter. Jag skulle tro att 30-40 procent av tidningarnas material kommer från organisationer som har sålt in paket.

Roger Mörtvik anser att sociala medierna blev mindre betydelsefulla än förväntat.

- Det hade betydelse framförallt i slutveckorna då sociala medier blev en snabbspridningskanal för exempelvis Annika-fallet. Men de flesta politiker vet inte ens hur de ska använda sociala medier utan lägger ut färdigskrivna presskommunikéer. När de har lärt sig att använda dem för att frammana känslor kommer sociala medier att spela en mycket större roll. Sociala medier är helt underutvecklade, men har en stor potential.

Dock har bloggarna ”spelat en viss roll”.

- Det händer att ledarredaktionerna plockar in våra blogginlägg rakt i ledarna, sedan kan Rapport köra hela nyhetsinslag med våra vinklar, säger Roger Mörtvik.

 

 

Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

TImbro är temasponsor av artikelserien Medierna & valet.

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.