Nollåtta inget för snabbväxarna

Publicerad 2010-10-13, 02:48

ARBETE & EKONOMI. Landets snabbast växande företag återfinns allt mer sällan i Stockholm. Under de senaste tio åren har andelen tillväxtbolag utanför Stockholms län ökat från 29 till 66 procent. Det visar statistik över landets 35 största tillväxtbolag från analysföretaget Ahrens.

Fakta

Lundabolag växer snabbast
År 1999 återfanns inte ens var tredje av Sveriges 35 snabbast växande bolag utanför Stockholm, motsvarande 29 procent. Tio år senare återfinns 23 av de 35snabbast växande bolagen på orter utanför Stockholms län, enligt Ahrens tillväxtlista. Snabbast växer Student Consulting . Bolaget har ökat sin omsättning med i snitt 120 procent under de senaste sju åren. Bolaget förmedlar studenter som vill ha extra jobb. Det startades 1997 i Luleå. Tolv år senare omsätter bolaget 429 miljoner kronor.

Dela med andra

På listan finns Bergteamet med huvudkontor i Boliden. Bolaget har de senaste sju åren ökat sin omsättning med i snitt 63 procent. De 340 anställda kommer i år upp i en omsättning på 800 miljoner kronor. Bergteamet startade för tio år sedan med affärsidén att erbjuda gruvarbete på entreprenad. Bergteamets vd Christer Gyllengahm, tror inte den snabba expansionen hade varit möjlig i Stockholm.
- Förmodligen inte. I landsändan vi befinner oss i är lokalerna otroligt mycket billigare.
I en industrilokal på 3 400 kvadratmeter med sju meters takhöjd ryms några av de hypermoderna gruvmaskiner från Atlas Copco och Sandvik som Bergteamet köper för 100-tals miljoner inte bara för att idka effektiv gruvdrift utan också för att kunna locka till sig de bästa bergarbetarna.
- Den lokalen skulle vi aldrig kunnat hyra för samma pengar i storstaden.
Närheten till kunderna har också hjälpt Bergteamet att komma i gång, berättar Christer Gyllengahm.
- Vi har vårt kontor ett stenkast från Boliden Minerals inköpskontor och Renströmsgruvan och Kristinebergsgruvan vid Skellefteåfältet.
Bergteamet tänker fortsätta att växa snabbt även om Christer Gyllengahm tror att det blir svårt att fortsätta att fördubbla omsättningen från år till år. Nästa steg är att starta bolaget Rockteam i Australien där konkurrensen är hårdare än i Sverige.
- Där finns 3-4 bolag som är 5-10 gånger större än oss. Men vi ska konkurrera med den svenska effektiviteten och med den bästa utrustningen i världen från Atlas Copco. Och vi är bättre än någon annan på att hantera utrustningen.
Bolaget Kvarndammen har ökat med i snitt 45 procent de senaste sju åren. De 155 anställda beräknas sno ihop 200 miljoner kronor i år på att ordna auktioner på internet av bilar, entreprenörsmaskiner eller konkursbon till ett årligt värde på 1,8 miljarder kronor. Men först efter att varorna har värderats av Kvarndammens personal. Huvudkontoret ligger i Kungälv 20 kilometer norr om Göteborg, men företaget har kontor på tolv orter där värderingarna utförs och försäljningsobjekten visas upp. Företaget väljer medvetet att ligga nära stora orter men inte i dem.
- Vi måste ha effektiv och billig hantering. Vi behöver mycket utställningsyta. Vi säljer 400 bilar per vecka och bilarna står på plats i tre veckor, säger Ulrika Drotz-Molin, vd för Kvarndammen.
Kvarndammen lever som bolaget lär. Huvudkontoret i Kungälv var en fastighet i ett konkursbo som förvärvades. Många undrar nog var bolagets namn kommer från. Men något roligt svar på den frågan har inte Ulrika Drotz-Molin.
- En av de fyra personer som utvecklade affärsidén hade ett bolag som hette Kvarndammen och sedan har det inte blivit av att ändra namnet.
The Astonishing Tribe är ytterligare ett bolag som har lyckats växa kraftigt trots att hemvisten är Lund och inte Stockholm. Bolaget utvecklar dataprogram som hanterar det som sker i skärmen på en mobiltelefon och räknar med att omsätta 150 miljoner kronor på drygt 100 anställda i år. Företaget startades av sex grabbar som inte ville jobba på storföretag efter universitetsstudierna. Företaget fick sin första order av Sony Ericsson som har sitt utvecklingskontor i Lund.
- Det uppstod en möjlighet när Sony Ericsson fick problem när det kom färgskärmar på marknaden. Då kunde de starta The Astonishing Tribe med hjälp av ett företag där de hade kompisar på andra sidan gatan, säger Charlotta Falvin, vd för The Astonishing Tribe. Sony Ericssons konkurrent Samsung håller också till i området och det blev nästa kund.
- De scoutade omkring och fick tipset att titta på vår teknik. Så för starten vi var i högsta grad beroende av platsen där vi satt.
Charlotta Falvin ser också fler fördelar med att sitta på en mindre ort.
– Vi är ett pyttelitet bolag jämfört med andra spelarna i branschen. Då uppstår frågan om vi har en trovärdighet. Men det finns ett gäng duktiga leverantörer till telekommunikationsindustrin här och det ger viss trovärdighet.
Men ett snabbväxande företag har sämre förutsättningar på rena bondvischan, tror Charlotta Falvin.
– Det får inte vara för långt för folk att pendla och inte för svårt att hitta människor att rekrytera. Det är A och O för tillväxtbolag. Hitta rätt folk är alltid ett problem. Och så får det inte fyra förutsättningar viktiga för alla företag som vill växa snabbt: motivation, kompetens, resurser och tillgång till stora marknader.
Enligt Mikael Samuelsson, professor på Handelshögskolan i Stockholm, är fyra förutsättningar viktiga för alla företag som vill växa snabbt: motivation, kompetens, resurser och tillgång till stora marknader.

- Har du förutsättningarna uppfyllda kan företaget ligga var sjutton som helst. Då är det inte viktigt att ligga i Stockholm.

Ett exempel är Nettonet som säljer hemelektronik främst via nätet.

- Företaget har huvudkontoret i Borås, men en stor försäljning i Stockholm och Göteborg. Några av mjukvaruföretagen kan ha sin tillverkning i Indien, men försäljningen i Sverige.

Utvecklingen mot företag som är mer baserade på internet kan vara en förklaring till att allt fler snabbväxare återfinns utanför Stockholm.

-Med webblösningar är du inte jätteberoende av att ligga på Sveavägen eller Stureplan i Stockholm. Platsberoendet är inte stort bland de nya bolagen, säger Mikael Samuelsson.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Artikelserien Ekonomi & Arbete bygger på ett samarbete mellan Stiftelsen Fritt Näringsliv, Talentum och Dagens Opinion.

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.