Nollåtta inget för snabbväxarna

Publicerad 2010-10-13, 02:48

ARBETE & EKONOMI. Landets snabbast växande företag återfinns allt mer sällan i Stockholm. Under de senaste tio åren har andelen tillväxtbolag utanför Stockholms län ökat från 29 till 66 procent. Det visar statistik över landets 35 största tillväxtbolag från analysföretaget Ahrens.

Fakta

Lundabolag växer snabbast
År 1999 återfanns inte ens var tredje av Sveriges 35 snabbast växande bolag utanför Stockholm, motsvarande 29 procent. Tio år senare återfinns 23 av de 35snabbast växande bolagen på orter utanför Stockholms län, enligt Ahrens tillväxtlista. Snabbast växer Student Consulting . Bolaget har ökat sin omsättning med i snitt 120 procent under de senaste sju åren. Bolaget förmedlar studenter som vill ha extra jobb. Det startades 1997 i Luleå. Tolv år senare omsätter bolaget 429 miljoner kronor.

Dela med andra

På listan finns Bergteamet med huvudkontor i Boliden. Bolaget har de senaste sju åren ökat sin omsättning med i snitt 63 procent. De 340 anställda kommer i år upp i en omsättning på 800 miljoner kronor. Bergteamet startade för tio år sedan med affärsidén att erbjuda gruvarbete på entreprenad. Bergteamets vd Christer Gyllengahm, tror inte den snabba expansionen hade varit möjlig i Stockholm.
- Förmodligen inte. I landsändan vi befinner oss i är lokalerna otroligt mycket billigare.
I en industrilokal på 3 400 kvadratmeter med sju meters takhöjd ryms några av de hypermoderna gruvmaskiner från Atlas Copco och Sandvik som Bergteamet köper för 100-tals miljoner inte bara för att idka effektiv gruvdrift utan också för att kunna locka till sig de bästa bergarbetarna.
- Den lokalen skulle vi aldrig kunnat hyra för samma pengar i storstaden.
Närheten till kunderna har också hjälpt Bergteamet att komma i gång, berättar Christer Gyllengahm.
- Vi har vårt kontor ett stenkast från Boliden Minerals inköpskontor och Renströmsgruvan och Kristinebergsgruvan vid Skellefteåfältet.
Bergteamet tänker fortsätta att växa snabbt även om Christer Gyllengahm tror att det blir svårt att fortsätta att fördubbla omsättningen från år till år. Nästa steg är att starta bolaget Rockteam i Australien där konkurrensen är hårdare än i Sverige.
- Där finns 3-4 bolag som är 5-10 gånger större än oss. Men vi ska konkurrera med den svenska effektiviteten och med den bästa utrustningen i världen från Atlas Copco. Och vi är bättre än någon annan på att hantera utrustningen.
Bolaget Kvarndammen har ökat med i snitt 45 procent de senaste sju åren. De 155 anställda beräknas sno ihop 200 miljoner kronor i år på att ordna auktioner på internet av bilar, entreprenörsmaskiner eller konkursbon till ett årligt värde på 1,8 miljarder kronor. Men först efter att varorna har värderats av Kvarndammens personal. Huvudkontoret ligger i Kungälv 20 kilometer norr om Göteborg, men företaget har kontor på tolv orter där värderingarna utförs och försäljningsobjekten visas upp. Företaget väljer medvetet att ligga nära stora orter men inte i dem.
- Vi måste ha effektiv och billig hantering. Vi behöver mycket utställningsyta. Vi säljer 400 bilar per vecka och bilarna står på plats i tre veckor, säger Ulrika Drotz-Molin, vd för Kvarndammen.
Kvarndammen lever som bolaget lär. Huvudkontoret i Kungälv var en fastighet i ett konkursbo som förvärvades. Många undrar nog var bolagets namn kommer från. Men något roligt svar på den frågan har inte Ulrika Drotz-Molin.
- En av de fyra personer som utvecklade affärsidén hade ett bolag som hette Kvarndammen och sedan har det inte blivit av att ändra namnet.
The Astonishing Tribe är ytterligare ett bolag som har lyckats växa kraftigt trots att hemvisten är Lund och inte Stockholm. Bolaget utvecklar dataprogram som hanterar det som sker i skärmen på en mobiltelefon och räknar med att omsätta 150 miljoner kronor på drygt 100 anställda i år. Företaget startades av sex grabbar som inte ville jobba på storföretag efter universitetsstudierna. Företaget fick sin första order av Sony Ericsson som har sitt utvecklingskontor i Lund.
- Det uppstod en möjlighet när Sony Ericsson fick problem när det kom färgskärmar på marknaden. Då kunde de starta The Astonishing Tribe med hjälp av ett företag där de hade kompisar på andra sidan gatan, säger Charlotta Falvin, vd för The Astonishing Tribe. Sony Ericssons konkurrent Samsung håller också till i området och det blev nästa kund.
- De scoutade omkring och fick tipset att titta på vår teknik. Så för starten vi var i högsta grad beroende av platsen där vi satt.
Charlotta Falvin ser också fler fördelar med att sitta på en mindre ort.
– Vi är ett pyttelitet bolag jämfört med andra spelarna i branschen. Då uppstår frågan om vi har en trovärdighet. Men det finns ett gäng duktiga leverantörer till telekommunikationsindustrin här och det ger viss trovärdighet.
Men ett snabbväxande företag har sämre förutsättningar på rena bondvischan, tror Charlotta Falvin.
– Det får inte vara för långt för folk att pendla och inte för svårt att hitta människor att rekrytera. Det är A och O för tillväxtbolag. Hitta rätt folk är alltid ett problem. Och så får det inte fyra förutsättningar viktiga för alla företag som vill växa snabbt: motivation, kompetens, resurser och tillgång till stora marknader.
Enligt Mikael Samuelsson, professor på Handelshögskolan i Stockholm, är fyra förutsättningar viktiga för alla företag som vill växa snabbt: motivation, kompetens, resurser och tillgång till stora marknader.

- Har du förutsättningarna uppfyllda kan företaget ligga var sjutton som helst. Då är det inte viktigt att ligga i Stockholm.

Ett exempel är Nettonet som säljer hemelektronik främst via nätet.

- Företaget har huvudkontoret i Borås, men en stor försäljning i Stockholm och Göteborg. Några av mjukvaruföretagen kan ha sin tillverkning i Indien, men försäljningen i Sverige.

Utvecklingen mot företag som är mer baserade på internet kan vara en förklaring till att allt fler snabbväxare återfinns utanför Stockholm.

-Med webblösningar är du inte jätteberoende av att ligga på Sveavägen eller Stureplan i Stockholm. Platsberoendet är inte stort bland de nya bolagen, säger Mikael Samuelsson.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Artikelserien Ekonomi & Arbete bygger på ett samarbete mellan Stiftelsen Fritt Näringsliv, Talentum och Dagens Opinion.

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

Socialdemokraternas valstrategi – två huvudmotståndare pekas ut

Hon ersätter Jabar Amin i Västerbotten – Miljöpartiets riksdagslista klar

Årets Opinionsbildare får ny partner

Byggindustrierna rasar mot Sydsvenskans och Vårdföretagarnas bild av byggare

Länsförsäkringars nya kampanj blev #misslyckad

Ulla Andersson lämnar partistyrelsen (v)

Vårdföretagarna skickar in satirfilm som remissyttrande

Byggbranschen enligt Vårdföretagarna och Gullers.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.