Det är pr-byrån Edelman Deportivo som har jobbat fram kampanjen. Den består av en specialkudde med inbyggd minihögtalare som spelar upp en ljudfil där kollektivavtalets lov sjungs i 20 minuter. Det finns även en 90-minuters version att tanka hem från DIKs hemsida.


Är kudden ett nytt hemligt vapen mot Unionen som har stora ambitioner vad gäller kollektivavtal för kommunikationsbyråerna?
– Nej, det är inte ett vapen mot någon. Vi vänder oss bara till kommunikationsbyråerna där kollektivavtalen behöver blir fler, säger Anna Fairbrass, marknads- och kommunikationschef på DIK
Kudden har under morgonen skickats till 17 utvalda byråer som ”borde gå i bräschen” för kollektivavtal.

Vad hoppas ni uppnå?
 –
Vi vill framför allt att man börjar prata i branschen. Steget till att få en byrå att teckna ett kollektivavtal kanske inte går så snabbt. Vi upplever att kunskapen är låg om vad kollektivavtal äroch att det finns en del missuppfattningar. Vi vill att man ska förstå vad det innebär för både arbetsgivare och arbetstagare.

Hur kommer kuddkampanjen att konvertera till fler medlemmar för er?
– Det är klart vi vill ha fler medlemmar. Men framförallt att byråerna ska teckna kollektivavtal. Vi lyfter också vikten av att gå med i en arbetsgivarorganisation.

Finns det ens någon tydlig arbetsgivarorganisation för kommunikationsbyråerna?
– Det är en bristvara. Vi tecknade avtal med Gullers. Det är ett alternativ. Vi vill också en fördjupa dialogen med arbetsgivarorganisationerna, framförallt medieföretagen inom Almega.

Att det inte finns tydlig arbetsgivarorganisation för kommunikationsbyråerna, påverkar det byråerna intresse för att organisera sig?
– Det är en bra fråga, som inte jag ska svara på. Men det behövs tas tag på flera håll. Det är ett eftersatt område.

Vad sänder det för signaler att ni skickar en kudde till Sveriges vassaste byråer med uppmaningen att lägga sig i vilorummet och lyssna?
– Vi ser att kudden passat alldeles utmärkt i ett vilorum. Den långa versionen kan man lyssna på när man lägger sig därhemma.

Er byrå, Edelman Deportivo, behöver ni skicka kudde dit?
– Nej, de har kollektivavtal.

här är byråerna som har fått kudden

Abby Priest, Acne, Brindfors, DDB, Forsman & Bodenfors, Garbergs, Happy F&B, Ingo, King, Le Bureau, M&C Saatchi, McCann, Prime, Saatchi&Saatchi, Strandberg Haage, TBWA och Volt.