Anna Ekström (s) attackerar influerare

Publicerad 2018-02-09, 10:33

DEBATT. I ett debattinlägg går gymnasieminister Anna Ekström till attack mot influerare.

Dela med andra

Hon ger sig på skolkoncernen Thoren, som är i hetluften, eller snarare i TV4s Kalla Fakta, för bristande undervisning i SFI via bolaget Alstar.
 
Thoren Innovation School har också startat gymnasieutbildning inriktad på influerare.

På regeringen hemsida reagerar Anna Ekström mot detta:

”Självklart ska elever ha möjlighet att följa sina drömmar i den svenska skolan, men det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden”, skriver Anna Ekström.
 
Hon definierar också vad yrket handlar om:

”En ’influencer’ är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande.”

Hon kallar Thorens gymnasieprodukt för ”ett marknadsföringsknep”.
Anna Ekström vill visa att den fria etableringsrätten stökar till matchningen på arbetsmarknaden:

”Med konkurrens som styrningsfilosofi och en närmast fri etableringsrätt för fristående gymnasieskolor, finns det i dagsläget ingen aktör som kan ta ett samlat planeringsansvar över att de utbildningar som erbjuds exempelvis matchar behoven på arbetsmarknaden. Följden blir att det på vissa håll i landet har skett en överetablering av populära program i starka marknadslägen, samtidigt som det på vissa håll i landet saknas viktiga yrkesprogram som verkligen skulle behövas med hänsyn till behoven på arbetsmarknaden.”
 
Och vidare:

”Detta är särskilt problematiskt i ett läge där 350 000 människor saknar ett jobb att gå till varje morgon, samtidigt som det finns över 100 000 lediga jobb i ekonomin. Matchningen mellan vad människor har för utbildning och vilka kompetenser som arbetsmarknaden efterfrågar är med andra ord redan dålig. Faktum är att var fjärde företag till och med tvingas tacka nej till nya uppdrag på grund av svårigheter att rekrytera medarbetare med rätt utbildning.”
Anna Ekström lämnar också förslag på vilka utbildningar företag som Thoren borde erbjuda i stället för influerar-inriktning:
 
”I dag råder det brist på i stort sett alla yrken som gymnasieskolans yrkesprogram utbildar till. Det handlar om barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker – kreativa yrken med stora möjligheter att både jobba utomlands och som egna företagare. Om vinstdrivande skolföretag vore mindre intresserade av att jaga snabba pengar – och mer intresserade av att utbilda dagens ungdomar för morgondagens yrken – är det sådana utbildningar som de borde satsa på.”

Kommentarer

Herregud, så trångsynt. Hur många "gymnasieekonomer" utbildas inte årligen? Är själv en produkt av detta och inte fan ägnar jag mig åt ekonomi. Låt kidsen bli "influencers" om det nu är deras passion, alltid lär de sig väl något som kommer till användning.
Usch ja! Influerare som inte är sossar måste attackeras.Vem vet i vilka vatten dom fiskar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.