Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Publicerad 2017-10-02, 17:26

POLITIK. EU- och handelsminister Ann Linde (s), och till höger i bild, samlar de ansvariga ministrarna för digitaliseringsfrågan i de nio mest digitaliserade EU-länderna till ett toppmöte i Stockholm 18 oktober. D9-gruppen vill sätta press på EU där man upplever att Frankrike, Tyskland och Italien bromsar utvecklingen.

Dela med andra

Ann Linde tog själv initiativ till D9-gruppen eftersom hon ansåg att digitaliseringsfrågan drevs för långsamt inom EU. D9 gruppen består av länderna som anses vara mest digitaliserade inom EU: Sverige, Danmark, Finland, Estland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Irland och Storbritannien.
 
Den 18 oktober kommer de ansvariga ministrarna från dessa länder till ett möte som hålls i telekomjätten Ericssons studio i Kista.
 
– Det är jättefräckt (på Ericsson) med framtidsscenarier på riktigt. Jag hoppas att mina D9-kollegor ska tycka att det är spännande.
 
Under mötet släpper även McKinsey en ny rapport.

– De vet att vi jobbar med det här och vill jättegärna vara aktiva i diskussionen med oss. 

Det är framförallt två frågor om D9 driver inom EU.

– Det handlar om fria dataflöden och plattformar, som Facebook, Google och Uber, säger Ann Linde och utvecklar:

– Nu har det kommit ett förslag om dataflöden. Det som är bra är att vi efter påtryckningsarbete har fått igenom att man inte ska begränsa behandling eller lagring av (kommersiella) data genom att ha lokaliseringskrav i varje land. Det var ett våra viktigaste krav.  Så vi är nöjda. Men vi tycker att det är viktigt att lagen också gäller tredje land och inte bara EU. Det är ju inte så att data slutar vid våra gränser. Då säger EU hittills att man måste skriva in det i handelsavtalen. Där har vi ett stort arbete kvar att göra.
 
– När det gäller plattformar argumenterar vissa svenska företag, till exempel Spotify, för att plattformarna hindrar konkurrens och för att många av plattformarna är dominerande och att vi måste diskutera det. Vi vet inte hur stort problemet är, men vi lyssnar. Å andra sidan vill vi att de här plattformarna ska utvecklas. Där kommer många innovationer och startupföretag. Så vi tycker inte man ska reglera det särskilt och sätta regler för plattformarna. Vi har en existerande lagstiftning för alla företag och de borde gälla även för digitala, medan man i länder som Frankrike och Italien anser att det behövs en EU-lagstiftning. Det tror vi skulle vara illa för utvecklingen.

Redan den här veckan, på fredag hålls ett digitaliseringsmöte på statsministernivå i Tallin. Det är en hör typen av möten D9 vill påverka med sitt arbete.

– Det är det här sättet som är effektivt att jobba på. Inför det digitala toppmötet har Italien, Frankrike och Tyskland skrivit ett brev till EU där de i huvudsak går in på hur man ska beskatta och reglera företagen (plattformarna) medan vi mer går in på hur vi kan utnyttja potentialen för tillväxt och innovationer. Vi har olika syn på det.

Inför D9-toppmötet i Stockholm, föreslog Storbritannien att alla länder i gruppen först skulle ha egna lokala rundabordssamtal för att snappa upp synpunkter om plattformarna. I morgon hålls det svenska mötet med Brainville, Lifesum, Facebook, Schibsted, Tink, Dreams Nordic, Svensk Handel och Kommerskollegium på plats.

– Vi har tagit fram ett gemensamt frågeformulär och när ministrarna kommer 18 oktober, så har vi diskuterat med flera av företagen och kan jämföra vilka problem som finns så att vi kan gå vidare.

Ann Linde har nyss varit i Dublin och hälsat på Irlands digitaliseringsminister och EU-minister, Facebook under dagen och Google på lunchen. Irland har samlat på sig stora etableringar av dessa nya plattformsföretag. Företagsskatterna är förmånliga. Det är också från Irland mycket av de svenska affärerna Facebook och Google gör, faktureras utanför det svenska skattesystemet.

Är det här också något ni tittar på för att jämna ut konkurrensvillkoren?
–  Irland är helt klart attraktivt för de här bolagen. Dels är det engelska språket. De har direktflyglinjer till USA genom preclearance, och det är också något vi kommer att få i Sverige. De har också en så pass låg bolagsskatt som 12,5 procent, och det måste man erkänna är en fördel för Irland, men det är också upp till varje land att besluta. Vi tycker att vi har fördelen att vi har så högt utbildad befolkning. Vi kommer etta, tvåa eller trea på alla rankingar när det gäller innovationer och företagsklimat och konkurrenskraft.

Ann Linde berättar vidare:

Vi tycker att det är bra att OECD gör en genomlysning nu på uppdrag av G20 om hur de digitala tjänsterna ska beskattas ur ett globalt perspektiv. Det är mycket bättre än att man bara gör det inom EU. Vi välkomnar inte att EU ska beskatta digitala företag. Det måste bli globalt, annars blir det verkningslöst. 
 
En längre version kommer i veckans utgåva av Dagens Opinions veckomagasin Beaconomist.

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.