ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Publicerad 2016-07-07, 07:42

ALMEDALEN 2016-ALMEDALSSPANARNA. I sin tredje spaning konstaterar Almedalsspanarna att avsändaren bakom Almedalsveckan är otydlig.  

Dela med andra

I Almedalsspanarna ingår 13 kommunikationsproffs som via en app lämnar in olika spaningsuppdrag. Det tredje uppdraget bestod i att titta på bygg/bostad och välfärd/hälsa/sjukvård och fundera lite kring den service som bjuds den professionella almedalsbesökaren. Spaningen väckte livliga diskussioner på den efterföljande live-diskussionen.
 
På frågan vilka aktörer spanarna kopplar till bygg/bostad Almedalen blev svaret ganska glasklart, i tur och ordning NCC, Skanska och Ikea/Boklok. Bostadsbolagen och byggkonsulterna nämndes knappast alls av spanarna.

spanarna har uppfattat det som att bygg/bostads-aktörernas viktigaste frågor är
1. bygga mera/bostadsbrist
2. hållbarhet/energi
3. integration
4. framtidens städer/smarta städer
4. bygga billigt

spanarna fick också komma med förslag på hur bygg/bostads-aktörerna kan förbättra sin närvaro i Almedalen och koma fram till följande
1. Bygg på plats, ordna tillfälliga boenden, spela på bostadsbristen i Almedalen.
2. Hitta samarbeten/partnerskap, kanske med Lego? Besökarna kan vara med och bygga.
3. Visa byggnader på plats.
 
Spridda skurar är rätt uttryck när det gäller att beskriva svaren på frågan Vilka tre aktörer inom välfärd/hälsa/sjukvård kopplar du främst till Almedalen?
Endast Cancerfonden och Telia fick mer än en röst av spanarna.

Indelat efter kategorier fördelade sig svaren på:

1. insamlingsorganisationer
2. företag
3. medier

Almedalsspanarna gav förslag på hur välfärd/hälsa/sjukvård bättre kan utnyttja Almedalen som arena? Här är några:

* visa praktiska exempel, som Barncancerfonden och Topsa och Skandia
* koppla hårdare till Almedalen, till exempel kampanj mot Rosé-vin
* kom närmare människor och patienter

En spanare föreslog att en vårdcentral skulle sättas upp på plats så att Almedalsbesökarna kunde testa kötider och mottagande. En annan föreslog att visa upp hur en frisk människa lever bättre än en sjuk.
 
Almedalsspanarna fick också fundera på vilken service de känner att det får som professionella besökare i Almedalen. Spanarna kunde delas in i två grupper. En grupp anser att servicen är fantastisk, rent och snyggt, välkomnande och med gott om papperskorgar. Mat och dricka finns överallt. Almedalsguiderna är bra. Den andra gruppen ”undrar vilken service?” och tycker det saknas en central organisatör och att det saknas papperskorgar. Matutbudet är undermåligt. Almedalen är inte välkomnande för icke-svenskar. Almedalsguiderna är inte bra.

Frågan väckte en livlig diskussion om hur Almedalen bör organiseras och varför svaren blev så polariserade.

På en direkt fråga, kunde ingen i panelen med säkerhet säga vem som arrangerar Almedalsveckan och vart man ska höra av sig om något allvarligt händer. Panelen konstaterade att det behövs en tydligare avsändare till Almedalsveckan och att denna också jobbar hårdare med att utveckla system/appar så att arrangörerna kan undvika krockande seminarier och besökarna får bättre service med exempelvis tips på matställen.

mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.

Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.
Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18.

Välkomna!

här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Swedish Match och The Mauler gör pr för snus.

Johannes Åman om jobbytet (dn)

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.