ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Publicerad 2016-07-07, 07:42

ALMEDALEN 2016-ALMEDALSSPANARNA. I sin tredje spaning konstaterar Almedalsspanarna att avsändaren bakom Almedalsveckan är otydlig.  

Dela med andra

I Almedalsspanarna ingår 13 kommunikationsproffs som via en app lämnar in olika spaningsuppdrag. Det tredje uppdraget bestod i att titta på bygg/bostad och välfärd/hälsa/sjukvård och fundera lite kring den service som bjuds den professionella almedalsbesökaren. Spaningen väckte livliga diskussioner på den efterföljande live-diskussionen.
 
På frågan vilka aktörer spanarna kopplar till bygg/bostad Almedalen blev svaret ganska glasklart, i tur och ordning NCC, Skanska och Ikea/Boklok. Bostadsbolagen och byggkonsulterna nämndes knappast alls av spanarna.

spanarna har uppfattat det som att bygg/bostads-aktörernas viktigaste frågor är
1. bygga mera/bostadsbrist
2. hållbarhet/energi
3. integration
4. framtidens städer/smarta städer
4. bygga billigt

spanarna fick också komma med förslag på hur bygg/bostads-aktörerna kan förbättra sin närvaro i Almedalen och koma fram till följande
1. Bygg på plats, ordna tillfälliga boenden, spela på bostadsbristen i Almedalen.
2. Hitta samarbeten/partnerskap, kanske med Lego? Besökarna kan vara med och bygga.
3. Visa byggnader på plats.
 
Spridda skurar är rätt uttryck när det gäller att beskriva svaren på frågan Vilka tre aktörer inom välfärd/hälsa/sjukvård kopplar du främst till Almedalen?
Endast Cancerfonden och Telia fick mer än en röst av spanarna.

Indelat efter kategorier fördelade sig svaren på:

1. insamlingsorganisationer
2. företag
3. medier

Almedalsspanarna gav förslag på hur välfärd/hälsa/sjukvård bättre kan utnyttja Almedalen som arena? Här är några:

* visa praktiska exempel, som Barncancerfonden och Topsa och Skandia
* koppla hårdare till Almedalen, till exempel kampanj mot Rosé-vin
* kom närmare människor och patienter

En spanare föreslog att en vårdcentral skulle sättas upp på plats så att Almedalsbesökarna kunde testa kötider och mottagande. En annan föreslog att visa upp hur en frisk människa lever bättre än en sjuk.
 
Almedalsspanarna fick också fundera på vilken service de känner att det får som professionella besökare i Almedalen. Spanarna kunde delas in i två grupper. En grupp anser att servicen är fantastisk, rent och snyggt, välkomnande och med gott om papperskorgar. Mat och dricka finns överallt. Almedalsguiderna är bra. Den andra gruppen ”undrar vilken service?” och tycker det saknas en central organisatör och att det saknas papperskorgar. Matutbudet är undermåligt. Almedalen är inte välkomnande för icke-svenskar. Almedalsguiderna är inte bra.

Frågan väckte en livlig diskussion om hur Almedalen bör organiseras och varför svaren blev så polariserade.

På en direkt fråga, kunde ingen i panelen med säkerhet säga vem som arrangerar Almedalsveckan och vart man ska höra av sig om något allvarligt händer. Panelen konstaterade att det behövs en tydligare avsändare till Almedalsveckan och att denna också jobbar hårdare med att utveckla system/appar så att arrangörerna kan undvika krockande seminarier och besökarna får bättre service med exempelvis tips på matställen.

mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.

Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.
Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18.

Välkomna!

här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.