ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Publicerad 2016-07-07, 07:42

ALMEDALEN 2016-ALMEDALSSPANARNA. I sin tredje spaning konstaterar Almedalsspanarna att avsändaren bakom Almedalsveckan är otydlig.  

Dela med andra

I Almedalsspanarna ingår 13 kommunikationsproffs som via en app lämnar in olika spaningsuppdrag. Det tredje uppdraget bestod i att titta på bygg/bostad och välfärd/hälsa/sjukvård och fundera lite kring den service som bjuds den professionella almedalsbesökaren. Spaningen väckte livliga diskussioner på den efterföljande live-diskussionen.
 
På frågan vilka aktörer spanarna kopplar till bygg/bostad Almedalen blev svaret ganska glasklart, i tur och ordning NCC, Skanska och Ikea/Boklok. Bostadsbolagen och byggkonsulterna nämndes knappast alls av spanarna.

spanarna har uppfattat det som att bygg/bostads-aktörernas viktigaste frågor är
1. bygga mera/bostadsbrist
2. hållbarhet/energi
3. integration
4. framtidens städer/smarta städer
4. bygga billigt

spanarna fick också komma med förslag på hur bygg/bostads-aktörerna kan förbättra sin närvaro i Almedalen och koma fram till följande
1. Bygg på plats, ordna tillfälliga boenden, spela på bostadsbristen i Almedalen.
2. Hitta samarbeten/partnerskap, kanske med Lego? Besökarna kan vara med och bygga.
3. Visa byggnader på plats.
 
Spridda skurar är rätt uttryck när det gäller att beskriva svaren på frågan Vilka tre aktörer inom välfärd/hälsa/sjukvård kopplar du främst till Almedalen?
Endast Cancerfonden och Telia fick mer än en röst av spanarna.

Indelat efter kategorier fördelade sig svaren på:

1. insamlingsorganisationer
2. företag
3. medier

Almedalsspanarna gav förslag på hur välfärd/hälsa/sjukvård bättre kan utnyttja Almedalen som arena? Här är några:

* visa praktiska exempel, som Barncancerfonden och Topsa och Skandia
* koppla hårdare till Almedalen, till exempel kampanj mot Rosé-vin
* kom närmare människor och patienter

En spanare föreslog att en vårdcentral skulle sättas upp på plats så att Almedalsbesökarna kunde testa kötider och mottagande. En annan föreslog att visa upp hur en frisk människa lever bättre än en sjuk.
 
Almedalsspanarna fick också fundera på vilken service de känner att det får som professionella besökare i Almedalen. Spanarna kunde delas in i två grupper. En grupp anser att servicen är fantastisk, rent och snyggt, välkomnande och med gott om papperskorgar. Mat och dricka finns överallt. Almedalsguiderna är bra. Den andra gruppen ”undrar vilken service?” och tycker det saknas en central organisatör och att det saknas papperskorgar. Matutbudet är undermåligt. Almedalen är inte välkomnande för icke-svenskar. Almedalsguiderna är inte bra.

Frågan väckte en livlig diskussion om hur Almedalen bör organiseras och varför svaren blev så polariserade.

På en direkt fråga, kunde ingen i panelen med säkerhet säga vem som arrangerar Almedalsveckan och vart man ska höra av sig om något allvarligt händer. Panelen konstaterade att det behövs en tydligare avsändare till Almedalsveckan och att denna också jobbar hårdare med att utveckla system/appar så att arrangörerna kan undvika krockande seminarier och besökarna får bättre service med exempelvis tips på matställen.

mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.

Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.
Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18.

Välkomna!

här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.