Almedalsspanarna rankar bank och försäkring

Publicerad 2016-07-08, 13:43

ALMEDALEN 2016-ALMEDALSSPANARNA. I sin fjärde spaning diskuterar Almedalsspanarna vilka medier de använder för att hålla koll på Almedalen, om veckan behöver kortas och om finans och livsmedelsbranscherna agerar i Almedalen.
 
De 13 proffskommunikatörerna var mycket överens om att det är Twitter som gäller i Almedalen. Därefter kommer kollegor och folk på stan. Som tredje alternativt nämndes ”Almedalsguiden” medan branschmedier i fjärde hand används för att hålla koll på Almedalen, som frågan var ställd.
 
På den efterföljande diskussionen förklarade en av spanarna att Twitter innefattar de andra alternativen, man räknar alltså med att det som är viktigt hamnar i twitterflödet.
 
Almedalsspanarna konstaterar att de i särklass starkaste varumärkena inom bank/finans/försäkring är Skandia och Nordea. Långt efter kommer Swedbank och Länsförsäkringar. Det diskuterades flitigt vilken nytta aktörerna gjorde genom att som Nordea dela ut kaffe på Hästgatan och solglasögon på DJ Battle eller som Skandia ordna dagliga mingel. En spanare tänkte att de behöver bjuda på något föra att bryta isen och få igång de verkliga samtalen med intressenterna. En annan spanare konstaterade att aktörerna har funnits en lång tid och borde ha kommit längre.

Vad gäller aktörerna inom livsmedel och dryck stack i stort ett inga varumärken ut mer än Carlsberg (som har en spanare i panelen), LRF och Coop. I övrigt bjöd spanarna på en omfattande provkarta på varumärken de hade noterat i Almedalen.

En av diskussionerna som har seglat upp under veckan är den om Almedalsveckans längd. Frågan ställdes om den borde kortas till fyra dagar. 60 procent av spanarna tyckte det var bra/mycket bra, medan 30 procent tyckte dåligt/mycket dåligt och 10 procent varken eller. En spanare varnade för att det skulle driva upp priserna ännu mer om alla aktiveter ska tryckas in en kortare period medan en annan spanare påpekade att Almedalsveckan i praktiken redan utspelar sig under fyra dagar.
 
mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.
Spaningarna presenterades under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.

här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Toyota utmanar fordonfria Almedalen

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.