ALMEDALSSPANARNA: Digital hysteri råder

Publicerad 2016-07-05, 15:00

ALMEDALEN 2016-ALMEDALSSPANARNA. I den första rapporten på plats i Almedalen konstaterar de 13 i panelen att digitaliseringen är årets snackis och pekar ut bilmärket som gjort störst intryck hittills.

Dela med andra

Det är sannerligen inget mellanår, med så många bra seminarier att det är svårt att välja, konstaterar Almedalspanelen. Även om starten av veckan är något trevande, utan större politiska utspel som vanligt, är det mycket spring och många som är Almedalen för att visa upp sig. ”Almedalen har bevisat sig själv igen” som en spanare skriver. Känslan är att man måste var där, eller var skulle man annars vara så års? Även om flera spanare tycker att Almedalsveckan hittills är rörigare är stämningen är fin inte minst tack vare det soliga vädret att göra.
 
Jan Björklund slog an tonen med talet om EU och Brexit, men politiken har varit nedtonad i början av veckan. Det gäller dock inte företag och näringsliv. Företagen har blivit smartare på att skapa arrangemang som tar hem investeringar. Flera biltillverkare visar upp sina coolaste modeller.
Det är ett ”otroligt fokus på alla aspekter av hållbarhet” och det råder ”digital hysteri”, då gäller det digitalisering, delningsekonomi och hur den påverkar arbetsmarknaden.

Twitter har fått en renässans trots att de traditionella medierna är på plats med påkostade studios. Fram till måndag har de dock mest ägnat sig åt att berätta att de är på plats.

Vad gäller mingel saknas det i dag en dominant som samlar alla, den rollen Prime tidigare har haft med sitt rosé-mingel.

de här tre bilmärkena kopplar Almedalsspanarna främst till Almedalen
1. Volvo
2. Volkswagen
3. Mercedes

Historiskt har Mini och Smart varit starka märken. Nu kommer Volkswagen, eller som en spanare skriver: De kör periscope från sina event, ovanligt från Almedalen, men snyggt. Dessutom erbjuder de provkörning av “supermiljöbil”. De gör allt för att få oss att glömma utsläppsskandalerna, och gör det bra i Almedalen.

Frågorna som bilbranschen driver är digitalisering/innovation/självstyrning i lika hög grad som hållbarhet/miljövänlighet och som en spanare uttrycker det ”coolness”.

det här kan bilaktörerna göra bättre
* Samarbeta med andra aktörer dels inom ramen för Bil Sweden, men även med oväntade aktörer som Naturskyddsföreningen.
* Visa bilarna mer, se till att politiker åker i dem, ställ bilarna på stan och bjud på AC och dricka eller värme om det är kallt och lansera riktiga nyheter.
* Vidga frågan till andra områden som stadsutveckling och fixa bättre rubriker till seminarierna.
Mest tongivande aktörerna under spaningsperioden, måndag-söndag, förutom partierna, anses Petter Stordalen, SOS Barnbyar och kampanjen Rotlös samt Hej Digital.
 
mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se. Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.
 
Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18. Välkomna!
 
här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.