ALMEDALEN2016: Springtime och Notified laddar om

Publicerad 2016-04-29, 17:40

ALMEDALEN2016. Dagens Opinion kickar igång bevakningen inför årets Almedalsvecka. Först ut är pr-byrån Springtime som laddar om för andra omgången av tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen. 

Dela med andra

Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.
 
Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?
– Vi tog hjälp av Notifieds verktyg för omvärldsbevakning för att tydligare kunna se vilka saker som tränade och fick genomslag. Det hjälpte oss få en bild av vad som hände i Almedalen samtidigt som vi gick runt och kollade på kvalitén på den digitala kommunikationen.

Vad hoppas ni få in i år?
– Vi kommer gå till väga på samma sätt som förra året. Däremot hoppas vi på att få in fler tips i år på digitala kommunikationssatsningar som görs i Almedalen. Utöver det kollar vi in läget själva och använder Notifieds verktyg, som förra året.

Varför just en tävling?
– Ett pris är ett bra sätt att uppmärksamma ett ämne. Vi såg en lucka i utnämningar under Almedalen och digital kommunikation är otroligt viktigt. En tävling kan också inspirera andra som tycker det är svårt med digital kommunikation.

Har ni förändrat något i år från förra året?
– Vi har samma tankar om konceptet som förra året. Varje dag kommer vi gå ut med lite statistik om vad som händer i Almedalen digitalt. Exempelvis dagens hetaste hashtag eller den mest hyllade Instagrambilden.  Det är som en miniguide fram till fredagen då vi delar ut priset. Vi ser mycket till kvalitén och om det finns en strategi bakom kommunikationen. Man kan placera sig på första andra eller tredje plats i tävlingen.

Kan man säga att ni är lite på jakt efter klickmonstren i Almedalen?
– Vi vill att det ska finnas en tydlig tanke bakom den vi ger pris. Lars Ohlys bild till exempel på sin tatuering (där han visade lite för mycket) kunde inte ha vunnit även om den fick många likes. Det måste finnas en tydlig tanke eller strategi bakom. Små organisationer ser vi extra på då de inte har samma resurser som stora.

Tävlingens jury består av Karin Bäcklund från Springtime, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna samt Camilla Eriksson retorisk och semiotisk analytiker på Retoriska.
   

Teknikföretagens vd kan dras in i Bombardier-härvan

Stockholm bygger ut kollektivtrafiken för 30 miljarder

Riksdagsledamot (v) kan ta över RFSU

Läckorna från spelutredningen – hittills

Dik: Chatten hade kunnat fungera bättre

BEACONOMIST 11: Contentbyråernas rörliga affärer – Jula – från postorder till e-handel

SKL hämtar presschef på Saab

Reformklubben och Reform Act blir fem byråer

”Dik – Demokrati I Kris”

Stabilt för Newsroom

"Spelutredningen, tänk på att teknik kan varna för spelare i riskzonen"

Bekräftat: Staffan Erfors tar över Metro

Gullers sluter kollektivavtal för alla byråns anställda

Diplomatgruppen ökar till 74 miljoner

Moderat: Telia stänger nätet för konkurrenter

Mats Qviberg förklarar krig mot Realtids grundare – via Metro

REALKRIG. Christen Ager-Hanssen, Jonas Wiwen Nilsson & Mats Qviberg.

Industrifacken nobbar treårigt förslag

Alliansen: ”Vadå avgörande möte om framtiden?

Regeringen ger grönt ljus för höghastighetståg – pekar ut första sträckorna

Alla i bild har inte så mycket med tåg att göra. Längre.

Welcom stärker marginalen och delar ut vinst

Fi klubbade ny partiledning och politik

”Till alla som jobbar på Sveriges största pr-byråer”

Inget namnbyte (fi) – Gudrun Schyman överkörd

Här är Moderaternas nya jobbmål

Transports ordförande avgår efter dyra krognotor

Opinionscheferna: Därför rasar Moderaterna i opinionsmätningarna

Ledde granskningen av nya Karolinska – blir Moderaternas presschef

Här är de nominerade i Guldägget 2017

M kapar S kampanj som kopierar M

JMW blir Golin för Mullen Lowe

Björn Mellstrand, JMW, Fred Cook, Golin, Louise Leo, JMW, Joakim Karlsson, JMW

De tar plats i Miljöpartiets toppskikt

Lena Micko (s): Anders Knape behöver positionera sig inför M-mötet

Vice ordförande: Regeringen styr SKL

Var tredje krona vinst på Concilia

”Jag har jobbat lite med Dan Eliasson”.

JKL-bokstav i stan

BEACONOMIST 10: Falangstrid på Realtid – IoT – en ny miljardbransch

Svenskt Näringsliv och Företagarna gör tummen ner för reviderat 3:12-förslag

S i landstinget i Stockholm i reklamattack mot Moderaterna

Kommunal lägger ned skadeståndsprocess mot förra ordföranden och nattklubbs-ledamöter

Svenskarna överskattar vinsterna i välfärden

Anna Kinberg Batra (m) kopplas till Trump och faktaförvrängning i S nya kampanj

Comeback för Expressens politik-tv

Hon blir polisens nya kommunikationsdirektör

Sveriges Kommunikatörer rasar över Medieutredningens bild av kombranschen

Tidigare ledarskribent fälld för hemfridsbrott och rattfylla

Polisförbundet om Peter Springare: Han har passerat gränsen

Nina Nygaard får toppjobb inom idrotten

SSU håller kvartssamtal med Stefan Löfven (s)

Fortsatt tapp för Rådhusgruppen

Indisk it-jätte går in tungt i Volvo Ocean Race

Visita hittar komchef på Telia

De tycker till om Omvärldsklubben

Nya ägarna flyttar upp Metros chefredaktör

Bergslagspolisen om Peter Springare på Facebook: Inte direkt positivt

Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Peter Springare & Katerina Janouch till SD-stödd sajt

Regeringen (v) drar in 3 miljarder på utlandssvenskar och höginkomsttagare

Veckans Brief 9: Storföretagens lobbyköp i USA – Per Schlingmann om författarskapet

Staffan Erfors tar över Metro

SIFO: C snart i kapp M

Liberalerna vill anställa ”trygghetsvakter” och tar ny devis

Preem jublar över regeringens diesel-besked – Westander gratulerar till ”lobby-kampanjen”

Piratledare kan bli förbundsordförande (dik)

Regeringen inför reduktionsplikt för bensin och diesel

Sju nya i Fis styrelse

Alliansen + SD: Arbetsförmedlingen ska sluta förmedla jobb

Feministiskt initiativ, Försäkringskassan och Timbro laddar inför Omvärldsklubben

Här sätter Norwegian press med pressen

Annie Lööf (c) hjälpte Fores inviga nya lokalen

Brindfors köps loss

Gröna Städer får sex partners från start

Lars Calmfors börjar på tankesmedja

BEACONOMIST 9: Kvällspressens UX – Amazons expansionsplaner

Bonnier-direktör stampar in i Stampen

Flygskatt ska finansiera sänkta arbetsgivaravgifter

Konkurrenterna SAS, BRA och Norwegian enas om alternativ till flygskatten

Pär Henriksson lyfter från Svenskt Näringsliv

Strid om ordförandeposten i Advokatsamfundet

Liberalerna rasar mot S-kritik och föreslår fem privata sjukhus

Fackförbundspressen i gemensam offensiv om arbetstiderna

(C)hefsekonomen kandiderar till riksdagen

Regeringen sänker skatter för datorhallar och höjer CO2-skatt för fjärrvärme och el

Byggbolagen räds inte polishuset i Rinkeby

Nya skatteförslag från regeringen i dag

Almega kör i gång Omvärldsklubben på fredag

Margit Silberstein lämnar SVT

Här är S nya maktspelare

"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Sebastian Navab, Jonas Törnblom, Leif Zetterberg & Mia Nordström.

Pr-konsult vill att S ska bli bättre på finansiering

8 procent ned för Pronto

Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

BEACONOMIST 8: Bonniers digitala strategi – Svenskt Näringslivs DI-utmanare

Riksrevisionen skeptisk till utflyttning av 10 000 myndighetsjobb

Regeringen utser digitaliseringsråd - 20 procent jobbar på företag

New Republic får två nya partners

Louise Dreifeldt & Malin Sahlén.

”Låt polisen fakturera föräldrarna”

Demoskop: SD förbi M

De är Årets Opinionsbildare

Så ska regeringen rädda Statens fastighetsverks förtroende

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.