ALMEDALEN2016: Springtime och Notified laddar om

Publicerad 2016-04-29, 17:40

ALMEDALEN2016. Dagens Opinion kickar igång bevakningen inför årets Almedalsvecka. Först ut är pr-byrån Springtime som laddar om för andra omgången av tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen. 

Dela med andra

Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.
 
Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?
– Vi tog hjälp av Notifieds verktyg för omvärldsbevakning för att tydligare kunna se vilka saker som tränade och fick genomslag. Det hjälpte oss få en bild av vad som hände i Almedalen samtidigt som vi gick runt och kollade på kvalitén på den digitala kommunikationen.

Vad hoppas ni få in i år?
– Vi kommer gå till väga på samma sätt som förra året. Däremot hoppas vi på att få in fler tips i år på digitala kommunikationssatsningar som görs i Almedalen. Utöver det kollar vi in läget själva och använder Notifieds verktyg, som förra året.

Varför just en tävling?
– Ett pris är ett bra sätt att uppmärksamma ett ämne. Vi såg en lucka i utnämningar under Almedalen och digital kommunikation är otroligt viktigt. En tävling kan också inspirera andra som tycker det är svårt med digital kommunikation.

Har ni förändrat något i år från förra året?
– Vi har samma tankar om konceptet som förra året. Varje dag kommer vi gå ut med lite statistik om vad som händer i Almedalen digitalt. Exempelvis dagens hetaste hashtag eller den mest hyllade Instagrambilden.  Det är som en miniguide fram till fredagen då vi delar ut priset. Vi ser mycket till kvalitén och om det finns en strategi bakom kommunikationen. Man kan placera sig på första andra eller tredje plats i tävlingen.

Kan man säga att ni är lite på jakt efter klickmonstren i Almedalen?
– Vi vill att det ska finnas en tydlig tanke bakom den vi ger pris. Lars Ohlys bild till exempel på sin tatuering (där han visade lite för mycket) kunde inte ha vunnit även om den fick många likes. Det måste finnas en tydlig tanke eller strategi bakom. Små organisationer ser vi extra på då de inte har samma resurser som stora.

Tävlingens jury består av Karin Bäcklund från Springtime, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna samt Camilla Eriksson retorisk och semiotisk analytiker på Retoriska.
   

GP värvar kulturchef på Arena

Almega tar strid om assistensersättningarna – i Metro

JKL-konsult blir komchef på Kry

Fortsatta miljonförluster för Gavagai

BEACONOMIST 22: Poddbranschen mot 100 miljoner – Accentures digitala affärer

Tidigare toppmoderat blir vd för Sveriges Byggindustrier

"Sommarlata dagar på SDs komavdelning"

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.