ALMEDALEN2016: Springtime och Notified laddar om

Publicerad 2016-04-29, 17:40

ALMEDALEN2016. Dagens Opinion kickar igång bevakningen inför årets Almedalsvecka. Först ut är pr-byrån Springtime som laddar om för andra omgången av tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen. 

Dela med andra

Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.
 
Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?
– Vi tog hjälp av Notifieds verktyg för omvärldsbevakning för att tydligare kunna se vilka saker som tränade och fick genomslag. Det hjälpte oss få en bild av vad som hände i Almedalen samtidigt som vi gick runt och kollade på kvalitén på den digitala kommunikationen.

Vad hoppas ni få in i år?
– Vi kommer gå till väga på samma sätt som förra året. Däremot hoppas vi på att få in fler tips i år på digitala kommunikationssatsningar som görs i Almedalen. Utöver det kollar vi in läget själva och använder Notifieds verktyg, som förra året.

Varför just en tävling?
– Ett pris är ett bra sätt att uppmärksamma ett ämne. Vi såg en lucka i utnämningar under Almedalen och digital kommunikation är otroligt viktigt. En tävling kan också inspirera andra som tycker det är svårt med digital kommunikation.

Har ni förändrat något i år från förra året?
– Vi har samma tankar om konceptet som förra året. Varje dag kommer vi gå ut med lite statistik om vad som händer i Almedalen digitalt. Exempelvis dagens hetaste hashtag eller den mest hyllade Instagrambilden.  Det är som en miniguide fram till fredagen då vi delar ut priset. Vi ser mycket till kvalitén och om det finns en strategi bakom kommunikationen. Man kan placera sig på första andra eller tredje plats i tävlingen.

Kan man säga att ni är lite på jakt efter klickmonstren i Almedalen?
– Vi vill att det ska finnas en tydlig tanke bakom den vi ger pris. Lars Ohlys bild till exempel på sin tatuering (där han visade lite för mycket) kunde inte ha vunnit även om den fick många likes. Det måste finnas en tydlig tanke eller strategi bakom. Små organisationer ser vi extra på då de inte har samma resurser som stora.

Tävlingens jury består av Karin Bäcklund från Springtime, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna samt Camilla Eriksson retorisk och semiotisk analytiker på Retoriska.
   

Grön ungdoms ena språkrör avgår efter krogbesök med SDU

Gröna städer byter styrelseordförande och tar in M-tungviktare

SOM-institutet byter chef

Jan Björklunds tidigare pressekreterare blir pr-konsult

Geelmuyden Kiese hämtar vd från Gullers

Finansdepartementet om bankskatt och Nordeas flyttplaner

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

Socialdemokraterna överväger live-tv

Mikael Odenberg blir pa-konsult

Ledarskribent skriver på för Miltton Labs

VÅRBUDGETEN: M finansierar skattesänkning höjd moms och tuffare a-kassa

Moderat tar över efter kristdemokrat i Ecpat

SR-producent går till liten och ny byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.