17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

Publicerad 2017-11-14, 11:37

KAMPANJ. Fackförbundet DIK slåss med Unionen om att få teckna kollektivavtal med kommunikationsbyråerna. En kudde för vilorummet till 17 byråer (listade nedan) är det senast greppet.
Det är pr-byrån Edelman Deportivo som har jobbat fram kampanjen. Den består av en specialkudde med inbyggd minihögtalare som spelar upp en ljudfil där kollektivavtalets lov sjungs i 20 minuter. Det finns även en 90-minuters version att tanka hem från DIKs hemsida.

Är kudden ett nytt hemligt vapen mot Unionen som har stora ambitioner vad gäller kollektivavtal för kommunikationsbyråerna?
– Nej, det är inte ett vapen mot någon. Vi vänder oss bara till kommunikationsbyråerna där kollektivavtalen behöver blir fler, säger Anna Fairbrass, marknads- och kommunikationschef på DIK

Kudden har under morgonen skickats till 17 utvalda byråer som ”borde gå i bräschen” för kollektivavtal.

Vad hoppas ni uppnå?
 –
Vi vill framför allt att man börjar prata i branschen. Steget till att få en byrå att teckna ett kollektivavtal kanske inte går så snabbt. Vi upplever att kunskapen är låg om vad kollektivavtal äroch att det finns en del missuppfattningar. Vi vill att man ska förstå vad det innebär för både arbetsgivare och arbetstagare.

Hur kommer kuddkampanjen att konvertera till fler medlemmar för er?
– Det är klart vi vill ha fler medlemmar. Men framförallt att byråerna ska teckna kollektivavtal. Vi lyfter också vikten av att gå med i en arbetsgivarorganisation.

Finns det ens någon tydlig arbetsgivarorganisation för kommunikationsbyråerna?
– Det är en bristvara. Vi tecknade avtal med Gullers. Det är ett alternativ. Vi vill också en fördjupa dialogen med arbetsgivarorganisationerna, framförallt medieföretagen inom Almega.

Att det inte finns tydlig arbetsgivarorganisation för kommunikationsbyråerna, påverkar det byråerna intresse för att organisera sig?
– Det är en bra fråga, som inte jag ska svara på. Men det behövs tas tag på flera håll. Det är ett eftersatt område.

Vad sänder det för signaler att ni skickar en kudde till Sveriges vassaste byråer med uppmaningen att lägga sig i vilorummet och lyssna?
– Vi ser att kudden passat alldeles utmärkt i ett vilorum. Den långa versionen kan man lyssna på när man lägger sig därhemma.

Er byrå, Edelman Deportivo, behöver ni skicka kudde dit?
– Nej, de har kollektivavtal.

här är byråerna som har fått kudden

Abby Priest, Acne, Brindfors, DDB, Forsman & Bodenfors, Garbergs, Happy F&B, Ingo, King, Le Bureau, M&C Saatchi, McCann, Prime, Saatchi&Saatchi, Strandberg Haage, TBWA och Volt.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.