”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Publicerad 2017-04-09, 17:42

S-KONGRESSEN, Företaget AlphaCE har på fem år kommit upp i en omsättning på 250 miljoner kronor på att ordna jobb åt arbetslösa för Arbetsförmedlingens räkning. Vd Maria Mattsson Mähl, tycker att välfärdsföretagen är alldeles för dåliga på att berätta vilka resultat de uppnår med skattebetalarnas pengar.

Dela med andra

Vad hoppas ni åstadkomma på S-kongressen?
– Eftersom vi har skattefinansierade intäkter, så måste vi ju hjälpa våra kommunalråd och riksdagspolitiker med att visa vad vi har gjort för pengarna. Vi är här för att återkoppla och visa vad vi gör och varför, så politikerna känner sig trygga med det, säger Maria Mattsson Mähl, vd på AlhpaCE.

Hur går det då?

– Nej men det har gått bra. Vi har stått här nu i ett dygn ungefär.  Det har varit väldigt roligt. Vi har träffat några kommunalråd i kommuner där vi har verksamhet som har varit glada och lyckliga för att vi har varit här. Sedan känner vi av stämningen och vad som är viktigt för en socialdemokrat. Våra frågor är högaktuella. Det gäller vinster i välfärden och arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Så det handlar mycket om dialog. Vi vill berätta vad vi gör, om de är intresserade av att lyssna. Och vi kan få information om hur de tänker, så vi så småningom förstår hur vi ska hjälpa till i samhället.

Försöker ni påverka i era frågor?
– Ja, vi har en idé om hur vi vill jobba. Det kostar oss 19 528 kronor att få ut en person i jobb. Alternativkostnaden är kanske 7-9 år i försörjningsstöd. Så vi försöker visa att vi med den här lilla insatsen från samhället kan åstadkomma den här positiva effekten. Det är klart att jag försöker förmedla det budskapet, och jag hoppas att några kanske tar med sig att det inte behöver vara så svårt att få ut en utlandsfödd nyanländ, lågutbildad person på arbetsmarknaden.
 
Vem skulle du vilja få in i montern?
– Jag hoppas förstås att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson kommer förbi och säger hej-hej.

Vad tycker du om investeringen du gör i monterplatsen?

– Det är en skyldighet för oss att berätta för politikerna vad vi gör för deras pengar. Det är därför vi är här. Det är inte en investering i marknadsföring primärt utan snarare i återkoppling.

Hur bra är välfärdsföretag på att återkoppla?
–  Vi har varit urusla i välfärdssektorn. Det är också anledningen att vi har diskussionen om vinstfrågan. Vi måste berätta vad som är kvalitét, vilka steg gör vi för att faktiskt få en långtidsarbetslös i anställning. Vad är kvalitet i vården, är det personaltäthet eller en progression? Här måste vi hjälpa politikerna. Vi är ju experter.  Det var en av anledningarna till att vi startade AlphaCE, att vi ville jobba hos en aktör som försöker återrapportera och kvantifiera och sätta mätetal. Jag mäter varje vecka exakt hur många som har varit på anställningsintervju, hur många arbetsgivare vi har träffat, och hur många som fick praktik och jobb. Men 15-17 varje fredag twittrar jag ut resultaten. Här måste vi välfärdsföretag bli oerhört mycket bättre.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.