”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Publicerad 2017-04-09, 17:42

S-KONGRESSEN, Företaget AlphaCE har på fem år kommit upp i en omsättning på 250 miljoner kronor på att ordna jobb åt arbetslösa för Arbetsförmedlingens räkning. Vd Maria Mattsson Mähl, tycker att välfärdsföretagen är alldeles för dåliga på att berätta vilka resultat de uppnår med skattebetalarnas pengar.

Dela med andra

Vad hoppas ni åstadkomma på S-kongressen?
– Eftersom vi har skattefinansierade intäkter, så måste vi ju hjälpa våra kommunalråd och riksdagspolitiker med att visa vad vi har gjort för pengarna. Vi är här för att återkoppla och visa vad vi gör och varför, så politikerna känner sig trygga med det, säger Maria Mattsson Mähl, vd på AlhpaCE.

Hur går det då?

– Nej men det har gått bra. Vi har stått här nu i ett dygn ungefär.  Det har varit väldigt roligt. Vi har träffat några kommunalråd i kommuner där vi har verksamhet som har varit glada och lyckliga för att vi har varit här. Sedan känner vi av stämningen och vad som är viktigt för en socialdemokrat. Våra frågor är högaktuella. Det gäller vinster i välfärden och arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Så det handlar mycket om dialog. Vi vill berätta vad vi gör, om de är intresserade av att lyssna. Och vi kan få information om hur de tänker, så vi så småningom förstår hur vi ska hjälpa till i samhället.

Försöker ni påverka i era frågor?
– Ja, vi har en idé om hur vi vill jobba. Det kostar oss 19 528 kronor att få ut en person i jobb. Alternativkostnaden är kanske 7-9 år i försörjningsstöd. Så vi försöker visa att vi med den här lilla insatsen från samhället kan åstadkomma den här positiva effekten. Det är klart att jag försöker förmedla det budskapet, och jag hoppas att några kanske tar med sig att det inte behöver vara så svårt att få ut en utlandsfödd nyanländ, lågutbildad person på arbetsmarknaden.
 
Vem skulle du vilja få in i montern?
– Jag hoppas förstås att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson kommer förbi och säger hej-hej.

Vad tycker du om investeringen du gör i monterplatsen?

– Det är en skyldighet för oss att berätta för politikerna vad vi gör för deras pengar. Det är därför vi är här. Det är inte en investering i marknadsföring primärt utan snarare i återkoppling.

Hur bra är välfärdsföretag på att återkoppla?
–  Vi har varit urusla i välfärdssektorn. Det är också anledningen att vi har diskussionen om vinstfrågan. Vi måste berätta vad som är kvalitét, vilka steg gör vi för att faktiskt få en långtidsarbetslös i anställning. Vad är kvalitet i vården, är det personaltäthet eller en progression? Här måste vi hjälpa politikerna. Vi är ju experter.  Det var en av anledningarna till att vi startade AlphaCE, att vi ville jobba hos en aktör som försöker återrapportera och kvantifiera och sätta mätetal. Jag mäter varje vecka exakt hur många som har varit på anställningsintervju, hur många arbetsgivare vi har träffat, och hur många som fick praktik och jobb. Men 15-17 varje fredag twittrar jag ut resultaten. Här måste vi välfärdsföretag bli oerhört mycket bättre.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.