”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Publicerad 2017-04-09, 17:42

S-KONGRESSEN, Företaget AlphaCE har på fem år kommit upp i en omsättning på 250 miljoner kronor på att ordna jobb åt arbetslösa för Arbetsförmedlingens räkning. Vd Maria Mattsson Mähl, tycker att välfärdsföretagen är alldeles för dåliga på att berätta vilka resultat de uppnår med skattebetalarnas pengar.

Dela med andra

Vad hoppas ni åstadkomma på S-kongressen?
– Eftersom vi har skattefinansierade intäkter, så måste vi ju hjälpa våra kommunalråd och riksdagspolitiker med att visa vad vi har gjort för pengarna. Vi är här för att återkoppla och visa vad vi gör och varför, så politikerna känner sig trygga med det, säger Maria Mattsson Mähl, vd på AlhpaCE.

Hur går det då?

– Nej men det har gått bra. Vi har stått här nu i ett dygn ungefär.  Det har varit väldigt roligt. Vi har träffat några kommunalråd i kommuner där vi har verksamhet som har varit glada och lyckliga för att vi har varit här. Sedan känner vi av stämningen och vad som är viktigt för en socialdemokrat. Våra frågor är högaktuella. Det gäller vinster i välfärden och arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Så det handlar mycket om dialog. Vi vill berätta vad vi gör, om de är intresserade av att lyssna. Och vi kan få information om hur de tänker, så vi så småningom förstår hur vi ska hjälpa till i samhället.

Försöker ni påverka i era frågor?
– Ja, vi har en idé om hur vi vill jobba. Det kostar oss 19 528 kronor att få ut en person i jobb. Alternativkostnaden är kanske 7-9 år i försörjningsstöd. Så vi försöker visa att vi med den här lilla insatsen från samhället kan åstadkomma den här positiva effekten. Det är klart att jag försöker förmedla det budskapet, och jag hoppas att några kanske tar med sig att det inte behöver vara så svårt att få ut en utlandsfödd nyanländ, lågutbildad person på arbetsmarknaden.
 
Vem skulle du vilja få in i montern?
– Jag hoppas förstås att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson kommer förbi och säger hej-hej.

Vad tycker du om investeringen du gör i monterplatsen?

– Det är en skyldighet för oss att berätta för politikerna vad vi gör för deras pengar. Det är därför vi är här. Det är inte en investering i marknadsföring primärt utan snarare i återkoppling.

Hur bra är välfärdsföretag på att återkoppla?
–  Vi har varit urusla i välfärdssektorn. Det är också anledningen att vi har diskussionen om vinstfrågan. Vi måste berätta vad som är kvalitét, vilka steg gör vi för att faktiskt få en långtidsarbetslös i anställning. Vad är kvalitet i vården, är det personaltäthet eller en progression? Här måste vi hjälpa politikerna. Vi är ju experter.  Det var en av anledningarna till att vi startade AlphaCE, att vi ville jobba hos en aktör som försöker återrapportera och kvantifiera och sätta mätetal. Jag mäter varje vecka exakt hur många som har varit på anställningsintervju, hur många arbetsgivare vi har träffat, och hur många som fick praktik och jobb. Men 15-17 varje fredag twittrar jag ut resultaten. Här måste vi välfärdsföretag bli oerhört mycket bättre.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.