”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Publicerad 2017-04-09, 17:42

S-KONGRESSEN, Företaget AlphaCE har på fem år kommit upp i en omsättning på 250 miljoner kronor på att ordna jobb åt arbetslösa för Arbetsförmedlingens räkning. Vd Maria Mattsson Mähl, tycker att välfärdsföretagen är alldeles för dåliga på att berätta vilka resultat de uppnår med skattebetalarnas pengar.

Dela med andra

Vad hoppas ni åstadkomma på S-kongressen?
– Eftersom vi har skattefinansierade intäkter, så måste vi ju hjälpa våra kommunalråd och riksdagspolitiker med att visa vad vi har gjort för pengarna. Vi är här för att återkoppla och visa vad vi gör och varför, så politikerna känner sig trygga med det, säger Maria Mattsson Mähl, vd på AlhpaCE.

Hur går det då?

– Nej men det har gått bra. Vi har stått här nu i ett dygn ungefär.  Det har varit väldigt roligt. Vi har träffat några kommunalråd i kommuner där vi har verksamhet som har varit glada och lyckliga för att vi har varit här. Sedan känner vi av stämningen och vad som är viktigt för en socialdemokrat. Våra frågor är högaktuella. Det gäller vinster i välfärden och arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Så det handlar mycket om dialog. Vi vill berätta vad vi gör, om de är intresserade av att lyssna. Och vi kan få information om hur de tänker, så vi så småningom förstår hur vi ska hjälpa till i samhället.

Försöker ni påverka i era frågor?
– Ja, vi har en idé om hur vi vill jobba. Det kostar oss 19 528 kronor att få ut en person i jobb. Alternativkostnaden är kanske 7-9 år i försörjningsstöd. Så vi försöker visa att vi med den här lilla insatsen från samhället kan åstadkomma den här positiva effekten. Det är klart att jag försöker förmedla det budskapet, och jag hoppas att några kanske tar med sig att det inte behöver vara så svårt att få ut en utlandsfödd nyanländ, lågutbildad person på arbetsmarknaden.
 
Vem skulle du vilja få in i montern?
– Jag hoppas förstås att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson kommer förbi och säger hej-hej.

Vad tycker du om investeringen du gör i monterplatsen?

– Det är en skyldighet för oss att berätta för politikerna vad vi gör för deras pengar. Det är därför vi är här. Det är inte en investering i marknadsföring primärt utan snarare i återkoppling.

Hur bra är välfärdsföretag på att återkoppla?
–  Vi har varit urusla i välfärdssektorn. Det är också anledningen att vi har diskussionen om vinstfrågan. Vi måste berätta vad som är kvalitét, vilka steg gör vi för att faktiskt få en långtidsarbetslös i anställning. Vad är kvalitet i vården, är det personaltäthet eller en progression? Här måste vi hjälpa politikerna. Vi är ju experter.  Det var en av anledningarna till att vi startade AlphaCE, att vi ville jobba hos en aktör som försöker återrapportera och kvantifiera och sätta mätetal. Jag mäter varje vecka exakt hur många som har varit på anställningsintervju, hur många arbetsgivare vi har träffat, och hur många som fick praktik och jobb. Men 15-17 varje fredag twittrar jag ut resultaten. Här måste vi välfärdsföretag bli oerhört mycket bättre.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

JKL värvar höjdare från Diplomat

Gröna städer jublar åt regeringsförslag på nya hållbara städer

Metro gratissamarbetar med Berättarministeriet

Veckans Brief 25: Fackens medlemsstrid – Transportstyrelsen mitt i drevet

Paula Hammerskog (academedia) om vinsttaket: Trodde sans skulle vinna över V

Klart för vinsttak i skolan – hårda protester från Almega och C

Ulla Andersson (v) har fått igenom vinsttak för välfärden.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.