”Vi har inte tid för fuck-fuck längre på Clinton-kampanjen”

Publicerad 2016-09-19, 09:53

PRESIDENTVALET 2016. Det har inte undgått någon att Donald Trump har närmat sig den senaste veckan.  Det är rentav skrämmande. Frågan är om det är bra för Demokraterna. Det funderar Jonathan Milläng över på plats i USA för Dagens Opinions räkning.
Idag skickades det ett fundraising-mail från Clinton-kampanjen där de lyfte en rubrik från FiveThirtyEight för två dagar sedan: Democrats Should Panic...If The Polls Still Look Like This In A Week. Varför skulle Demokraterna, i ett mail till sina egna supportrar, lyfta sin egen motgång?
 
För en kampanj som har haft svårt att skapa gräsrotsengagemang för sin egen kandidat, så är rädslan väljare har för Donald Trump kanske den största chansen att få in donationer och volontärarbetare. Allteftersom Donald Trump närmar sig har millennials-generationen också blivit mer beslutna än någonsin att rösta på Hillary Clinton. Rädsla, mer än hopp, verkar driva engagemang och röster i den här kampanjen.
 
Därför har de senaste siffrorna kanske kommit väldigt lägligt för demokraterna. Med mindre än två månader kvar, finns det ingen bättre tid än nu att få in en våg med pengar som kan sättas i rullning inför slutspurten. Och rädslan för Donald Trump verkar vara det som fungerar för demokraterna när det gäller fundraising. Det är ingen slump att hälften av fundraising-mejlen sedan i torsdags har hänvisat till Donald Trumps återhämtning. Budskapet är enkelt: om man inte vill ha en rasist och en mobbare som sin nästa president, så är det nu det gäller. Eller som någon sa på kontoret igår: we don’t have time to play fuck-fuck anymore.
 
Kampanjen, och vokabuläret, börjar mer likna ett krig än en politisk rörelse — och det är kanske dags att det blir så.
 
Jonathan Milläng, digitalt ansvarig för anti-Trump kampanjen i Florida, till vardags konsult på Pronto

Kommentarer

Varför är det skrämmande? Det enda skrämmande är om den kriminella serielögnaren (troligen psykopaten) Hillary Clinton kommer till makten och driver igenom sin pseudosocialistiska ekonomiska politik, sin kulturmarxistiska värdepolitik och sin neokonservativa utrikespolitik. Donald Trump är inte rasist. Han vill bara att de invandrare som kommer och befinner sig i landet ska vara lagliga (inte särskilt korkat för den som har förnuftet i behåll och inte är anarkist). Vad gäller att han är "mobbare". Han är från NY och har skinn på näsan, alltså angriper han om han blir angripen, särskilt från politiker och korkade vänsterjournalister. En som dock dokumenterat är en mobbare (det finns till och med böcker utgivna i ämnet) av vanligt folk och såna som står i beroendeställning till henne och är oskyldiga, det är Hillary Clinton. Hon har dessutom angripit Bill Clintons sexofredandeoffer på olika sätt i stället för att skilja sig från honom. Och det kallar ni "feminism". Skenäktenskap är vad det är.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.