”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Publicerad 2017-10-06, 04:40

ALMEDALSRAPPORTEN 2017. De professionella opinionsbildarna på plats under Almedalsveckan 2017 hade svårt att mäta sig i medial uppmärksamhet i konkurrens med en frånvarande statsminister och en debuterande nazistorganisation. Det visar Novus, Retrievers och Veckans Briefs stora undersökning, Almedalsrapporten. Risken finns att varumärket skadas.

Dela med andra

Närmare 40 procent av av gemene man angav att nazister och NRM var nyheten från Almedalsveckan som hade gjort störst intryck. Närmare 20 procent tyckte en frånvarande Stefan Löfven (s) var nyheten som gjorde mest intryck.
Torbjörn Sjöström, vd på Novus, tycker att mediebilden som spreds från Almedalen är problematisk.

– Det finns ett potentiellt problem med varumärket Almedalen när det man sett är nazisterna och en frånvarande statsminister.

Han utvecklar:

– Det är absolut inte första gången en statsminister inte är i Almedalen, men det är första gången man gör en poäng av att träffa väljare istället för Almedalen. Man tar avstånd från ett elitmöte och möter folket låter det som. Det paradoxala i att det är en socialdemokratisk statsminister som gör det och Olof Palme som startade Almedalsveckan för att just träffa väljare kan man fundera många varv på.
 
Mediebilden kan påverka investeringsviljan, tror Torbjörn Sjöström.

– Om det med en hög medienärvaro på plats, sprids bilden att det var nazisterna som tog över Almedalen, finns det risk att budgetarna för kommunikation för andra aktörer snarare spenderas på annat håll. Efter bokmässan sprids många ironiska kopplingar mellan ICA och nazisterna, och i Almedalen fick ICA stor uppmärksamhet för att de hade tältet bredvid NMR. Det är pr man inte vill ha. ICAs varumärke överlever säkert. Men det är ett högt spel att spela.

Det handlar inte bara om nazister och pr-poängs-knipande statsministrar, anser Torbjörn Sjöström. Hade inte de händelserna skett, kanske det skulle vara någon annan ovidkommande händelse, som DJ-battle dominerat medierna i stället.

– Vi, den överväldigande majoriteten, som inte åker till Almedalen för att festa, utan träffas, diskutera och reflektera, känner inte igen oss varken i nazisterna eller DJ-battle som en rättvisande bild av Almedalen. Denna bilden måste visas bättre i framtiden om Almedalen inte ska tappa sin demokratiska kärna, och istället enbart bli en freakshow i allmänhetens ögon. Särskilt med tanke på att många offentliga medel satsas under Almedalsveckan. Och vi vet alla hur kritiska medier är när det gäller skattepengar som går till kickoffer och konferenser.
 
– Sveriges statsminister besöker inte en av våra största demokratiska arenor, samtidigt är de som ifrågasätter demokratiska värderingar på plats. Givetvis har det ett nyhetsvärde, säger Retrievers analyschef Helen Widmark. Även hon tror att mediebilden som gav kan skada Almedalsveckans varumärke.
 
– Självklart ska tidningarna rapportera om NMR. Men det blir en missvisande bild som målas upp i medierna, i relation till de få nazister som är på plats, när medieexponeringen är så omfattande. Den missvisande bilden kan såklart skada Almedalsveckans anseende som en demokratisk arena. Flera företag, organisationer och fackförbund har fått utrymme i medierna enbart för att de stod nära NMRs tält i Visby. Om NMR och andra extremister fortsatt får tillstånd för sina demonstrationer och tält, inte bara under Almedalsveckan, kan det såklart påverka aktörerna i de nära omgivningen och minska deras närvaro och investeringar.

Retriever har också analyserat Stefan Löfvens icke närvaro:
 
– Stefan Löfven kan ha gjort den mest framgångsrika pr-kupp som gjorts av en partiledare på länge. Han vet att de andra partierna och partiledarna kommer att prata om honom intensivt under Almedalsveckan. Han vet att han inte kan påverka vad de andra säger så det spelar ingen roll om han är på plats eller inte. Däremot vet han att han kommer ha ett antal journalister med sig på sin Sverigeturné så han kommer få ut sina budskap och behöver inte kriga om utrymmet med någon annan.

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

Jimmie Åkesson (sd) håller ”hösttal” till SD-kvinnorna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.