”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Publicerad 2017-10-06, 04:40

ALMEDALSRAPPORTEN 2017. De professionella opinionsbildarna på plats under Almedalsveckan 2017 hade svårt att mäta sig i medial uppmärksamhet i konkurrens med en frånvarande statsminister och en debuterande nazistorganisation. Det visar Novus, Retrievers och Veckans Briefs stora undersökning, Almedalsrapporten. Risken finns att varumärket skadas.

Dela med andra

Närmare 40 procent av av gemene man angav att nazister och NRM var nyheten från Almedalsveckan som hade gjort störst intryck. Närmare 20 procent tyckte en frånvarande Stefan Löfven (s) var nyheten som gjorde mest intryck.
Torbjörn Sjöström, vd på Novus, tycker att mediebilden som spreds från Almedalen är problematisk.

– Det finns ett potentiellt problem med varumärket Almedalen när det man sett är nazisterna och en frånvarande statsminister.

Han utvecklar:

– Det är absolut inte första gången en statsminister inte är i Almedalen, men det är första gången man gör en poäng av att träffa väljare istället för Almedalen. Man tar avstånd från ett elitmöte och möter folket låter det som. Det paradoxala i att det är en socialdemokratisk statsminister som gör det och Olof Palme som startade Almedalsveckan för att just träffa väljare kan man fundera många varv på.
 
Mediebilden kan påverka investeringsviljan, tror Torbjörn Sjöström.

– Om det med en hög medienärvaro på plats, sprids bilden att det var nazisterna som tog över Almedalen, finns det risk att budgetarna för kommunikation för andra aktörer snarare spenderas på annat håll. Efter bokmässan sprids många ironiska kopplingar mellan ICA och nazisterna, och i Almedalen fick ICA stor uppmärksamhet för att de hade tältet bredvid NMR. Det är pr man inte vill ha. ICAs varumärke överlever säkert. Men det är ett högt spel att spela.

Det handlar inte bara om nazister och pr-poängs-knipande statsministrar, anser Torbjörn Sjöström. Hade inte de händelserna skett, kanske det skulle vara någon annan ovidkommande händelse, som DJ-battle dominerat medierna i stället.

– Vi, den överväldigande majoriteten, som inte åker till Almedalen för att festa, utan träffas, diskutera och reflektera, känner inte igen oss varken i nazisterna eller DJ-battle som en rättvisande bild av Almedalen. Denna bilden måste visas bättre i framtiden om Almedalen inte ska tappa sin demokratiska kärna, och istället enbart bli en freakshow i allmänhetens ögon. Särskilt med tanke på att många offentliga medel satsas under Almedalsveckan. Och vi vet alla hur kritiska medier är när det gäller skattepengar som går till kickoffer och konferenser.
 
– Sveriges statsminister besöker inte en av våra största demokratiska arenor, samtidigt är de som ifrågasätter demokratiska värderingar på plats. Givetvis har det ett nyhetsvärde, säger Retrievers analyschef Helen Widmark. Även hon tror att mediebilden som gav kan skada Almedalsveckans varumärke.
 
– Självklart ska tidningarna rapportera om NMR. Men det blir en missvisande bild som målas upp i medierna, i relation till de få nazister som är på plats, när medieexponeringen är så omfattande. Den missvisande bilden kan såklart skada Almedalsveckans anseende som en demokratisk arena. Flera företag, organisationer och fackförbund har fått utrymme i medierna enbart för att de stod nära NMRs tält i Visby. Om NMR och andra extremister fortsatt får tillstånd för sina demonstrationer och tält, inte bara under Almedalsveckan, kan det såklart påverka aktörerna i de nära omgivningen och minska deras närvaro och investeringar.

Retriever har också analyserat Stefan Löfvens icke närvaro:
 
– Stefan Löfven kan ha gjort den mest framgångsrika pr-kupp som gjorts av en partiledare på länge. Han vet att de andra partierna och partiledarna kommer att prata om honom intensivt under Almedalsveckan. Han vet att han inte kan påverka vad de andra säger så det spelar ingen roll om han är på plats eller inte. Däremot vet han att han kommer ha ett antal journalister med sig på sin Sverigeturné så han kommer få ut sina budskap och behöver inte kriga om utrymmet med någon annan.

ANNONS:

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

Socialdemokraterna går till val på trygga jobb – vill avskaffa visstidsanställningar

Polisen vill lägga ut jakten på rattfyllerister

Kliver fram som SJs pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.