”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Publicerad 2017-10-06, 04:40

ALMEDALSRAPPORTEN 2017. De professionella opinionsbildarna på plats under Almedalsveckan 2017 hade svårt att mäta sig i medial uppmärksamhet i konkurrens med en frånvarande statsminister och en debuterande nazistorganisation. Det visar Novus, Retrievers och Veckans Briefs stora undersökning, Almedalsrapporten. Risken finns att varumärket skadas.

Dela med andra

Närmare 40 procent av av gemene man angav att nazister och NRM var nyheten från Almedalsveckan som hade gjort störst intryck. Närmare 20 procent tyckte en frånvarande Stefan Löfven (s) var nyheten som gjorde mest intryck.
Torbjörn Sjöström, vd på Novus, tycker att mediebilden som spreds från Almedalen är problematisk.

– Det finns ett potentiellt problem med varumärket Almedalen när det man sett är nazisterna och en frånvarande statsminister.

Han utvecklar:

– Det är absolut inte första gången en statsminister inte är i Almedalen, men det är första gången man gör en poäng av att träffa väljare istället för Almedalen. Man tar avstånd från ett elitmöte och möter folket låter det som. Det paradoxala i att det är en socialdemokratisk statsminister som gör det och Olof Palme som startade Almedalsveckan för att just träffa väljare kan man fundera många varv på.
 
Mediebilden kan påverka investeringsviljan, tror Torbjörn Sjöström.

– Om det med en hög medienärvaro på plats, sprids bilden att det var nazisterna som tog över Almedalen, finns det risk att budgetarna för kommunikation för andra aktörer snarare spenderas på annat håll. Efter bokmässan sprids många ironiska kopplingar mellan ICA och nazisterna, och i Almedalen fick ICA stor uppmärksamhet för att de hade tältet bredvid NMR. Det är pr man inte vill ha. ICAs varumärke överlever säkert. Men det är ett högt spel att spela.

Det handlar inte bara om nazister och pr-poängs-knipande statsministrar, anser Torbjörn Sjöström. Hade inte de händelserna skett, kanske det skulle vara någon annan ovidkommande händelse, som DJ-battle dominerat medierna i stället.

– Vi, den överväldigande majoriteten, som inte åker till Almedalen för att festa, utan träffas, diskutera och reflektera, känner inte igen oss varken i nazisterna eller DJ-battle som en rättvisande bild av Almedalen. Denna bilden måste visas bättre i framtiden om Almedalen inte ska tappa sin demokratiska kärna, och istället enbart bli en freakshow i allmänhetens ögon. Särskilt med tanke på att många offentliga medel satsas under Almedalsveckan. Och vi vet alla hur kritiska medier är när det gäller skattepengar som går till kickoffer och konferenser.
 
– Sveriges statsminister besöker inte en av våra största demokratiska arenor, samtidigt är de som ifrågasätter demokratiska värderingar på plats. Givetvis har det ett nyhetsvärde, säger Retrievers analyschef Helen Widmark. Även hon tror att mediebilden som gav kan skada Almedalsveckans varumärke.
 
– Självklart ska tidningarna rapportera om NMR. Men det blir en missvisande bild som målas upp i medierna, i relation till de få nazister som är på plats, när medieexponeringen är så omfattande. Den missvisande bilden kan såklart skada Almedalsveckans anseende som en demokratisk arena. Flera företag, organisationer och fackförbund har fått utrymme i medierna enbart för att de stod nära NMRs tält i Visby. Om NMR och andra extremister fortsatt får tillstånd för sina demonstrationer och tält, inte bara under Almedalsveckan, kan det såklart påverka aktörerna i de nära omgivningen och minska deras närvaro och investeringar.

Retriever har också analyserat Stefan Löfvens icke närvaro:
 
– Stefan Löfven kan ha gjort den mest framgångsrika pr-kupp som gjorts av en partiledare på länge. Han vet att de andra partierna och partiledarna kommer att prata om honom intensivt under Almedalsveckan. Han vet att han inte kan påverka vad de andra säger så det spelar ingen roll om han är på plats eller inte. Däremot vet han att han kommer ha ett antal journalister med sig på sin Sverigeturné så han kommer få ut sina budskap och behöver inte kriga om utrymmet med någon annan.

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.