”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Publicerad 2017-07-24, 21:20

BLOGG. Det är vid Hamnplan de högerextremistiska krafterna testar sina teser och mediestrategier under Almedalsveckan. Sverigedemokraterna, Svenskarnas Parti och Nordiska Motståndsrörelsen har en hel del strategier ihop, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Först var det Jimmie Åkesson som stod utanför själva Almedalsområdet, vid en liten grusplätt vid Hamnplan, nästan alldeles ensam med Björn Söder som förband. Det var år 2007 och de två Sverigedemokraterna pratade knappt för fler än en skara motdemonstranter och en ännu större skara poliser. Almedalskonnässörerna var dock förfärade över det dittills mest högerextremistiska inslaget i Almedalens historia. Och ännu mer så när de första två skrämda Sverigedemokraterna gled in på det då hetaste stället i Almedalen, Donners. De andra inventarieserade gästerna böjde sig bort i bokstavlig beröringsskräck de två Sverigedemokraterna, som smög in för att ta en stor stark längst bak i lokalen.
 
År 2011 kom Sverigedemokraterna till Almedalen som ett fullvärdigt riksdagsparti och höll sin första egna dag. Jag deltog i en paneldebatt på temat: ”Hjälpte medierna Sverigedemokraterna att komma in i riksdagen?” Alex Schulman var moderator. Jimmie Åkessons tes var trots framgången att Sverigedemokraterna hade utsatts för kampanjjournalistik. Han var påläst och körde till och med Aftonbladets Lena Mellin av banan. Efteråt kom en man fram till mig och frågade vad jag hette och var jag jobbade. Han visade sig vara en av Sverigedemokraternas fotsoldater som gick omkring och registrerade och filmade journalister för något slags register. Fotsoldaten skrev noga ner mina svar. För Sverigedemokraterna var - och är - fria medier något som behöver tyglas. Dels genom att hålla traditionella medier under så stor kontroll det går, dels genom att stötta kanaler som ger ’rätt’ bild, som Avpixlat eller Nyheter Idag. Än i dag har partiets kommunikationschef för vana att spela in samtal han har med journalister.
 

När Sverigedemokraterna flyttade in på Almedalsområdet fylldes tomrummet vid Hamnplan av nynazistiska Svenskarnas Parti. År 2013 och 2014 stod en ganska ensam man där och höll tal. Partiet gav sken av att ha fler egna fotografer som dokumenterade vad som hände än vanliga medlemmar. Budskapen var hårdare. Klädseln mer uniformlik. Svenskarnas Parti fick Sverigedemokraterna att se lite rultiga och godhjärtade ut. Kanske inte så farligt med lite sverigedemokrater och Jimmie ändå. Det går fort.
 
Sverigedemokraterna jobbar hårt med sitt parti. De studerar noga hur Socialdemokraterna har drivit folkrörelse och hur moderaterna omdanade sig till ”Det nya arbetarpartiet”. Sverigedemokraterna försöker bygga en egen folkrörelse, försöker utveckla partiets image och  skapa en egen partikultur. Att Sverigedemokraternas arbete har underskattats av de andra partierna visar opinionssiffrorna med all tydlighet.
Sverigedemokraterna är det enda parti som har ett eget tv-team och en egen tv-studio på riksdagskansliet.  Under terrordådet 15 april 2017 skickade Sverigedemokraterna ett tv-team till Drottninggatan så att partiet skulle kunna visa sin version av händelsen och få hem grundmaterial som kan komma till pass vid senare tillfällen.
 

Under Almedalsveckan 2017 tog Sverigedemokraterna över de lokaler vid Hamnplan som den fackliga centralorganisationen LO har haft under en lång tid. Partiet hade lagom till Almedalen profilerat om sig till ’SD’. Fasaden försågs med SDs grafiska manér plus en röd banderoll med texten ”Arbetarpartiet – på riktigt”, som klippt och skuret ur Moderaternas omdanare Per Schlingmanns skolbok. Sverigedemokraterna hade på tio år tagit klivet från grusplanen vid Hamnplan in i arbetarrörelsens finaste boning några gruskast bort. Det går fort.

När Jimmie Åkesson och SDs talesperson för hälso- och sjukvårdspolitik, Per Rahmhorn,  höll presskonferens i lokalen 7 juli tog  partiet ett nytt grepp. På presskonferensen släpptes även partiets medlemmar in och fick samma information som journalisterna. På presskonferensen smög även in en knubbig man klädd i en knallorange väst med stora bokstäver som skrek FOTO. Han dokumenterade  noga, kanske inte det som hände på scenen i första hand, utan snarare vilka journalister och SD-medlemmar som besökte  presskonferensen.

I ett annat, asfalterat hörn av Hamnplan, ganska exakt på den plats där Sverigedemokraterna år 2016 upprättade en egen tv-studio och tv-soffa, som direktsände till medlemmarna, etablerade sig i år, 2017, ett nytt parti i Almedalen.  Två år efter Svenskarnas Parti och tio år efter Sverigedemokraterna tog Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) över som Almedalens mest högerextremistiska parti. De har vässat konceptet. Politiken är mer extrem med en rasbaserad stornordisk och icke demokratisk ideologi i botten. Organisationen är mer extrem med en militär rangordning där avdelningsbefäl kommunicerar med varandra via radio och en egen vaktstyrka och utsedda sköldbärare fanns på plats i Almedalen. Almedalskonnässörerna var definitivt förfärade.
 
 
Även NMRs mediestrategi är mer extrem och som klippt och skuren ur Sverigedemokraternas skolbok. Fotografen med orangea västen hade sällskap av andra NMR-medlemmar som likt pistoler riktade sina handhållna mobilkameror mot sina offer, som mot mannen i kortbyxor som ställde sig framför NMRs tält och reciterade dikter av Gunnar Ekelöf med skylten ”Jag vänder dem ryggen” på magen. NMRs tidning Nordfront gick samtidigt  till attack mot Jimmie Åkesson och SD som i deras tankevärld har ”liberaliserats” och sitter i ”knät på sionister och storfinans med utländska intressen”. 

Konspirationssnackisen för veckan var att NMR agerade  pr-byrå åt Sverigedemokraterna. För nu är inte SD längre bara ett parti som andra. SD har blivit lovligt, liberalt byte för NMRs våldsbejakande kadrer. NMR bjuder därmed SD att framstå som en garant för demokrati och yttrandefrihet. Detta bara sex år efter att SD själva registrerat och fotograferat journalister och opinionsbildare i Almedalen. Det går fort.
 
Ett par i vita kläder, nära Svenskarnas Partis klädkod, klev  in i NMRs tält. De höll i en blå SD-ballong och bläddrar intresserat igenom NMRs ”revisionistiska litteratur” som bjöds på ett bord. Litteratur som för fram ’bevis’ för att förintelsen aldrig ägt rum. Ja, det var så länge sedan som oktober 2016 som det blev känt att Oscar Sjöstedt, SDs ekonomiskpolitiska talesperson, hade skämtat grovt om judar på en SD-tillställning. Eller kanske hade det heller inte hänt. Det går fort.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Swedish Match och The Mauler gör pr för snus.

Johannes Åman om jobbytet (dn)

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.