”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Publicerad 2017-07-24, 21:20

BLOGG. Det är vid Hamnplan de högerextremistiska krafterna testar sina teser och mediestrategier under Almedalsveckan. Sverigedemokraterna, Svenskarnas Parti och Nordiska Motståndsrörelsen har en hel del strategier ihop, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Först var det Jimmie Åkesson som stod utanför själva Almedalsområdet, vid en liten grusplätt vid Hamnplan, nästan alldeles ensam med Björn Söder som förband. Det var år 2007 och de två Sverigedemokraterna pratade knappt för fler än en skara motdemonstranter och en ännu större skara poliser. Almedalskonnässörerna var dock förfärade över det dittills mest högerextremistiska inslaget i Almedalens historia. Och ännu mer så när de första två skrämda Sverigedemokraterna gled in på det då hetaste stället i Almedalen, Donners. De andra inventarieserade gästerna böjde sig bort i bokstavlig beröringsskräck de två Sverigedemokraterna, som smög in för att ta en stor stark längst bak i lokalen.
 
År 2011 kom Sverigedemokraterna till Almedalen som ett fullvärdigt riksdagsparti och höll sin första egna dag. Jag deltog i en paneldebatt på temat: ”Hjälpte medierna Sverigedemokraterna att komma in i riksdagen?” Alex Schulman var moderator. Jimmie Åkessons tes var trots framgången att Sverigedemokraterna hade utsatts för kampanjjournalistik. Han var påläst och körde till och med Aftonbladets Lena Mellin av banan. Efteråt kom en man fram till mig och frågade vad jag hette och var jag jobbade. Han visade sig vara en av Sverigedemokraternas fotsoldater som gick omkring och registrerade och filmade journalister för något slags register. Fotsoldaten skrev noga ner mina svar. För Sverigedemokraterna var - och är - fria medier något som behöver tyglas. Dels genom att hålla traditionella medier under så stor kontroll det går, dels genom att stötta kanaler som ger ’rätt’ bild, som Avpixlat eller Nyheter Idag. Än i dag har partiets kommunikationschef för vana att spela in samtal han har med journalister.
 

När Sverigedemokraterna flyttade in på Almedalsområdet fylldes tomrummet vid Hamnplan av nynazistiska Svenskarnas Parti. År 2013 och 2014 stod en ganska ensam man där och höll tal. Partiet gav sken av att ha fler egna fotografer som dokumenterade vad som hände än vanliga medlemmar. Budskapen var hårdare. Klädseln mer uniformlik. Svenskarnas Parti fick Sverigedemokraterna att se lite rultiga och godhjärtade ut. Kanske inte så farligt med lite sverigedemokrater och Jimmie ändå. Det går fort.
 
Sverigedemokraterna jobbar hårt med sitt parti. De studerar noga hur Socialdemokraterna har drivit folkrörelse och hur moderaterna omdanade sig till ”Det nya arbetarpartiet”. Sverigedemokraterna försöker bygga en egen folkrörelse, försöker utveckla partiets image och  skapa en egen partikultur. Att Sverigedemokraternas arbete har underskattats av de andra partierna visar opinionssiffrorna med all tydlighet.
Sverigedemokraterna är det enda parti som har ett eget tv-team och en egen tv-studio på riksdagskansliet.  Under terrordådet 15 april 2017 skickade Sverigedemokraterna ett tv-team till Drottninggatan så att partiet skulle kunna visa sin version av händelsen och få hem grundmaterial som kan komma till pass vid senare tillfällen.
 

Under Almedalsveckan 2017 tog Sverigedemokraterna över de lokaler vid Hamnplan som den fackliga centralorganisationen LO har haft under en lång tid. Partiet hade lagom till Almedalen profilerat om sig till ’SD’. Fasaden försågs med SDs grafiska manér plus en röd banderoll med texten ”Arbetarpartiet – på riktigt”, som klippt och skuret ur Moderaternas omdanare Per Schlingmanns skolbok. Sverigedemokraterna hade på tio år tagit klivet från grusplanen vid Hamnplan in i arbetarrörelsens finaste boning några gruskast bort. Det går fort.

När Jimmie Åkesson och SDs talesperson för hälso- och sjukvårdspolitik, Per Rahmhorn,  höll presskonferens i lokalen 7 juli tog  partiet ett nytt grepp. På presskonferensen släpptes även partiets medlemmar in och fick samma information som journalisterna. På presskonferensen smög även in en knubbig man klädd i en knallorange väst med stora bokstäver som skrek FOTO. Han dokumenterade  noga, kanske inte det som hände på scenen i första hand, utan snarare vilka journalister och SD-medlemmar som besökte  presskonferensen.

I ett annat, asfalterat hörn av Hamnplan, ganska exakt på den plats där Sverigedemokraterna år 2016 upprättade en egen tv-studio och tv-soffa, som direktsände till medlemmarna, etablerade sig i år, 2017, ett nytt parti i Almedalen.  Två år efter Svenskarnas Parti och tio år efter Sverigedemokraterna tog Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) över som Almedalens mest högerextremistiska parti. De har vässat konceptet. Politiken är mer extrem med en rasbaserad stornordisk och icke demokratisk ideologi i botten. Organisationen är mer extrem med en militär rangordning där avdelningsbefäl kommunicerar med varandra via radio och en egen vaktstyrka och utsedda sköldbärare fanns på plats i Almedalen. Almedalskonnässörerna var definitivt förfärade.
 
 
Även NMRs mediestrategi är mer extrem och som klippt och skuren ur Sverigedemokraternas skolbok. Fotografen med orangea västen hade sällskap av andra NMR-medlemmar som likt pistoler riktade sina handhållna mobilkameror mot sina offer, som mot mannen i kortbyxor som ställde sig framför NMRs tält och reciterade dikter av Gunnar Ekelöf med skylten ”Jag vänder dem ryggen” på magen. NMRs tidning Nordfront gick samtidigt  till attack mot Jimmie Åkesson och SD som i deras tankevärld har ”liberaliserats” och sitter i ”knät på sionister och storfinans med utländska intressen”. 

Konspirationssnackisen för veckan var att NMR agerade  pr-byrå åt Sverigedemokraterna. För nu är inte SD längre bara ett parti som andra. SD har blivit lovligt, liberalt byte för NMRs våldsbejakande kadrer. NMR bjuder därmed SD att framstå som en garant för demokrati och yttrandefrihet. Detta bara sex år efter att SD själva registrerat och fotograferat journalister och opinionsbildare i Almedalen. Det går fort.
 
Ett par i vita kläder, nära Svenskarnas Partis klädkod, klev  in i NMRs tält. De höll i en blå SD-ballong och bläddrar intresserat igenom NMRs ”revisionistiska litteratur” som bjöds på ett bord. Litteratur som för fram ’bevis’ för att förintelsen aldrig ägt rum. Ja, det var så länge sedan som oktober 2016 som det blev känt att Oscar Sjöstedt, SDs ekonomiskpolitiska talesperson, hade skämtat grovt om judar på en SD-tillställning. Eller kanske hade det heller inte hänt. Det går fort.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.