”ROI Almedalen”

Publicerad 2015-06-28, 13:21

BLOGG. Även om priserna skjuter i höjden, ska det inte glömmas bort att Almedalsveckan också har blivit mer värdefull och det gäller att göra sin investeringskalkyl eller dra på sig Panamahatten, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Jag tror det var Rolf Gustavsson som först jämförde Kiviks marknad med Almedalen i Svenska Dagbladet 2013. Båda marknaderna lever på osäkerheten inför framtiden och medan Kivik kör med spåkärringar så har Almedalen kloka gubbar och gummor med power point, skrev Rolf Gustavsson.

Nu när priserna ökar på att finnas på plats och göra skillnad under Almedalsveckans, höjs rösterna och Almedalsveteraner hoppar av det skenande tåget. Allt blir en marknad, köp och sälj, fakturering hit och dit.
 
I år beräknas drygt 30 000 besökare komma till Almedalsveckan. Det är för övrigt ungefär lika många som Ryssland hade tänkt att använda för en eventuell invasion av Gotland.
 
Och marknad är det. Vi kollade några fem av de större pr-byråerna och det visade sig att runt 140 pr-konsulter var involverades i arbetet före och efter Almedalen. Bara det arbetet betingar tvåsiffriga miljonbelopp.
 
Och dyrt börjar det bli. Som på en marknad. Förra året sa vi up yours till tanten vi hade hyrt av tidigare efter att hon valt att höja hyra med 100 procent. I år bor vi ännu dyrare och 500 meter ytterligare från ringmuren.
 
Ändå är det ganska enkelt. Antingen är det värt investeringen eller också inte. Alla med en professionell inställning gör väl en investeringskalkyl över Almedalsveckan, en så kallad ROI, return och investment. Eller också åker man hit som politiknörd på semestern.
 
Jag funderar på allvar på att ta med redaktionen till en annan ö framöver, kanske Island. Det skulle bli sannolikt bli mer effektivt att bevaka Almedalen via internet än att springa i drevet på dammiga gator i Visby.
 
Hittills går vi break even. Vi lär oss. Vi får energi. Vi får kontakter. Vi får lite intäkter. Vi skördar info i ladorna.

Almedalen blir inte bara dyrare att åka till. Det blir också mer värdefullt att vara i i takt med att näringslivet ökar sin närvaro här. Just möjligheten att göra affärer i Almedalen driver förstås spiralens rotation. Och vad är alternativkostnaden för att inte åka hit?

Det måste in i kalkylen.   

Men politiken då, den är ju det viktiga, skulle almedarlingarna, almenördarna och alla andra under Panamahatt invända?
 
Ja, det beror på hur man ser på det. Är politikerna Kiviks legendariska strippor eller ambulerande tivoli?

Stripporna är utrangerade. Tivolit lever kvar. Enligt Wikipedia besöks
Kiviks marknad varje år av över 100 000 personer och är idag Sveriges största marknad med Skandinaviens största ambulerande tivoli.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare på Dagens Opinion

”Lars Adaktusson närmare ordförandeposten för Kristdemokraterna”

Därför tokpressar TCO Moderaterna om LAS

Undersökningsbranschens gala lockar tävlare

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.