”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Publicerad 2018-05-13, 13:04

BLOGG. I ett desperat läge i valrörelsen 2014 gick Moderaternas dåvarande partiledare Fredrik Reinfeldt ut med sitt klassiska utspel à la ”öppna era hjärtan”. Håller Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven att göra samma sak fyra år senare med med ”stängda hjärtan”? Dagens Opinions Rolf van den Brink reder ut likheterna och skillnaderna.
 

Dela med andra

När Fredrik Reinfeldt 16 augusti 2014 håller presskonferens inför sitt sommartal och berättar om ”öppna era hjärtan”, var det nog få journalister på som förstod vad talet skulle leda till. Reaktionerna blev lite förvåning och förvirring, så en axelryckning och vidare till nästa jobb. Externt hyllades Fredrik Reinfeldt för att han stod upp för asylsökande, migration och integration. Internet i partiet, kom beskeden som fullständiga nyheter. När Stefan Löfven presenterar partiets stramare migrationspolitik, jublas varken internet eller externt, ja möjligen lite tyst hos LO.  
 
Politik är att vilja, myntade S-ledaren Olof Palme.  Myntets baksida är att politik också är att vilja vinna val. Och när inget får opinionssiffrorna att röra sig, går det att försöka sig på en game changer, ett drag som skakar om på spelplanen. Helt klart var det vad Fredrik Reinfeldt försökte sig på med ”öppna hjärtan” 2014. Hade opinionen gått åt rätt håll hade knappast Stefan Löfven lanserat ”stängda hjärtan” 2018. De två partiledarna verkar ha gjort samma analys, att det var i migrationsfrågan valsegern fanns och att de i ett sista desperat försök att ändra opinionen ställde frågan på spets.
Lår oss fundera på likheter och olikheter mellan 2014 och 2018. 

likheter
* Både Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven gick ut med sina kontroversiella budskap utan att förankra det brett i partiet. Bara ett fåtal kände till kursomläggningarna. Partimedlemmarna som ska jobba i valet blir överkörda.  
* Båda väljer migration och invandring i försöken att vända opinionen. Därmed lät sig både  Moderaterna och Socialdemokraterna dansa efter Jimmie Åkessons pipa. 
* Båda utspelen kommer efter en lång stiltje i väljartillväxten och i ett läge där samarbetspartners som Miljöpartiet och Kristdemokraterna inte levererar heller.
* Båda utspelen sänder chockvågor genom valorganisationerna.
* Båda gör ett för stunden hyggligt politiskt korrekt budskap, alltså ett budskap som ligger i linje med den breda opinionen.  
 
skillnader
Stefan Löfven, tycks gå på partistrategernas linje –  Fredrik Reinfeldt gick efter eget och möjligen den dåvarande finansministern Anders Borgs huvud.
Stefan Löfven går ut med förslaget fyra månader före valet, till partiets förvalskampanj – Fredrik Reinfeldt med mindre än en månad kvar.

Fredrik Reinfeldt försöker erövra S- och MP-väljare – Stefan Löfven riktar sig till alla som överväger SD.
Fredrik Reinfeldt ser sannolikt även chansen att gå till historien som partiledaren som värnar asylrätten in i det sista – Stefan Löfven får smuts, om inte blod på händerna, trots att han hade kunnat be migrationsminister Heléne Fritzon (s) göra jobbet och bära ut budskapet på egen hand.
 
Stefan Löfven får partiets kringorganisationer emot sig, men har chansen att vinna dem tillbaka om opinionen vänder – Fredrik Reinfeldt mötte inte samma motstånd.
Alliansregeringen saknade kraftfull politik att gå till val på 2014 och då kunde ”öppna hjärtan” dominera dagordningen – Socialdemokraterna har chansen att presentera kraftfulla förslag som väger upp riskerna med ”stängda hjärtan”.

Just nu ser det lite oskickligt ut för Socialdemokraterna. Tanken var att föra ett tvåfrontskrig mot SD och M och under den senaste månaden har Socialdemokraterna jobbat hårt på att pressa in SD och M i samma båt. Nu pressar partiet vad det verkar ner sig självt i samma båt. Och bara en på båten kan bli kapten. Båten styr dessutom med full fart mot ganska mycket av vad en ”feministisk regering” står för. Hur ofta kommer det  begreppet att användas valrörelsen 2018?
 
På sikt mer oroande för Socialdemokraterna är att Stefan Löfven just verkar sakna en inre kompass. Han framstår som en partiledaren som går ut och berättar vad strategerna säger till honom att säga. Är uttalandet en konsekvens av att Stefan Löfvens statssekreteraren i dag inte är Emma Lennartsson utan Nils Vikmång? Är politik att vilja vad strategerna vilja? Väljarna vill möjligen ha ett starkare och mer visionärt ledarskap än så.

Eller också har partiet på ett smart sätt lyckats neutralisera migrationsfrågan. Om de tre största partierna är för en stram migrationspolitik, kan ”käbblet” föras på en annan mer S-vänlig arena: som vården, vinster i välfärden, pensionärerna och skatterna. Och det är läge att syna Moderatledaren Ulf Kristersson som tycker att migrationsfrågan lamslår svensk politik, trots att han inte pratar om just något annat själv.
Facit vad gäller Fredrik Reinfeldts drag 2014 vet vi: Det blev en knapp valförlust. Det vore en paradox om Stefan Löfven skulle förlora med samma drag, fast tvärtom så att säga.  
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.