”Läxan av Brexit”

Publicerad 2016-06-25, 11:35

BLOGG. I Brexit finns paralleller till riksdagsvalet 2014 och läxor att lära för opinionsbildarna, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

En av de mest alarmerande slutsatserna att dra från Brexit-omröstningen är hur uselt opinionsmätningarna fungerade. Opinionsmätningarna under sista veckan pekade på Bremain, stanna kvar i EU, och fick investerarna att hålla sig kvar på aktiemarknaden. Börskurserna steg under den sista veckan. Oddsen för Brexit ökade. De brittiska opinionsinstituten klarade inte av att förutse Brexit, vilket inte påverkade bara investerare och vadslagare, utan förstås även aktörerna som drev kampanjerna. En parallell är riksdagsvalet 2014 då Miljöpartiet trodde på opinionsmätningarna och att det befann sig i krig om tredje platsen bland partierna med Sverigedemokraterna. Valresultatet visade att Sverigedemokraterna nådde 12,9 procent och Miljöpartiet  6,9 procent.  Då som i Brexit-kampanjen togs felaktiga beslut på grund av felaktiga opinionsmätningar. Opinionsmätningar i alla fall i Sverige och Storbritannien tycks ha svårt att korrekt mäta väljare som röstar mot etablissemang och mot förändring, i vilket invandring är en del. Det undergräver förtroendet för opinionsmätningar och opinionsbildare som driver kampanj måste på allvar fundera på nya sätt att mäta opinionslägen eller i alla fall räkna med avvikelser i de befintliga.
 
I både Brexit och svenska valet ställdes ett fungerande system mot ett ofärdigt, ovisst system och det systemet som bevisligen fungerade i stort sett väl, förlorade. Hur de rödgrönas politik skulle utformas och vilka som skulle styra var inte givet vid valet 2014. Vem som ska leda Storbritannien i dag och vilken politik som ska föras och vilken landets roll utanför EU är heller inte givet. I båda fallen kastade sig majoriteten av väljarna ut sina länder i det okända. För väljarna kan det handla om att det oväsentligt vilket fjärran maktepicenter som styr, proteströster mot ett etablissemang och förstås om hårt skrämselkampanjande från utmanarsidan om hur dåligt det går för landet, som Socialdemokraternas Sverige-går-sönder-kampanj i valet 2014.

Läxan som kan dras av det är att det inte räcker med att visa upp ett fungerande system. Det krävs mer. Förmodligen:
* ge hopp till alla som inte känner sig sedda.
* konkretisering bortom slogans som ”Bygga Sverige starkare”, traditionell reklam funkar inte som förut.
* vara lokal och global på samma gång.
* hitta rätt influerare, hur många av pensionärerna som röstade för Brexit brydde sig om att David Beckham förespråkade Bremain?
* hitta sätt att slå sönder den skrämselpropaganda som är så enkel för så många aktörer att trycka ut i Sociala medier. Förstås handlar det om att ge väl valda motbilder och då kanske inte visa en thai-kiosk som exempel på lyckad integration, som Moderaterna gjorde 2014. 
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

”Så kan huvudmännen ge Almedalsveckan mer nerv”

Pr som i Pride

Norstat krossar 100-miljonersvallen

Geelmuyden Kiese backar i Sverige

Public affairs-konsulterna om regeringsombildningen

Alliansen viker inte ner sig om Peter Hultqvist (s)

Starkt konjunkturläge – arbetslösheten marginellt ned

Stefan Löfven (s) bygger om efter misstroendeförklaringarna

Förvärv drar ner lönsammare Sifo

V vill fälla en minister – SD vill fälla regeringen

Hill + Knowlton vänder till vinst

Alliansen väcker misstroendevotum mot tre statsråd

IOGT attackerar Folkhälsomyndigheten – vill att regeringen sparkar gd

4,3 procent män på växande Spalt PR

”SD, SvP och NMR har en strategi ihop – vid Hamnplan”

Stefan Löfven (s) vill begränsa outsourcing och utreda RKs hantering av Transportstyrelsen

IBM om ”haveriet” på Transportstyrelsen: Det är tydlig var ansvaret ligger

Stefan Löfven (s) håller presskonferens om Transportstyrelsen

Röda siffror för AWB

SAKER MAN SER: Storleken avgörande när Atlas Copco rekryterar

Akademikerna saknar riktlinjer för mejl

Opinionen pressar regeringen om Transportstyrelsens säkerhetsläcka

Allt större andel digitalt på Intellecta

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.