”Läxan av Brexit”

Publicerad 2016-06-25, 11:35

BLOGG. I Brexit finns paralleller till riksdagsvalet 2014 och läxor att lära för opinionsbildarna, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

En av de mest alarmerande slutsatserna att dra från Brexit-omröstningen är hur uselt opinionsmätningarna fungerade. Opinionsmätningarna under sista veckan pekade på Bremain, stanna kvar i EU, och fick investerarna att hålla sig kvar på aktiemarknaden. Börskurserna steg under den sista veckan. Oddsen för Brexit ökade. De brittiska opinionsinstituten klarade inte av att förutse Brexit, vilket inte påverkade bara investerare och vadslagare, utan förstås även aktörerna som drev kampanjerna. En parallell är riksdagsvalet 2014 då Miljöpartiet trodde på opinionsmätningarna och att det befann sig i krig om tredje platsen bland partierna med Sverigedemokraterna. Valresultatet visade att Sverigedemokraterna nådde 12,9 procent och Miljöpartiet  6,9 procent.  Då som i Brexit-kampanjen togs felaktiga beslut på grund av felaktiga opinionsmätningar. Opinionsmätningar i alla fall i Sverige och Storbritannien tycks ha svårt att korrekt mäta väljare som röstar mot etablissemang och mot förändring, i vilket invandring är en del. Det undergräver förtroendet för opinionsmätningar och opinionsbildare som driver kampanj måste på allvar fundera på nya sätt att mäta opinionslägen eller i alla fall räkna med avvikelser i de befintliga.
 
I både Brexit och svenska valet ställdes ett fungerande system mot ett ofärdigt, ovisst system och det systemet som bevisligen fungerade i stort sett väl, förlorade. Hur de rödgrönas politik skulle utformas och vilka som skulle styra var inte givet vid valet 2014. Vem som ska leda Storbritannien i dag och vilken politik som ska föras och vilken landets roll utanför EU är heller inte givet. I båda fallen kastade sig majoriteten av väljarna ut sina länder i det okända. För väljarna kan det handla om att det oväsentligt vilket fjärran maktepicenter som styr, proteströster mot ett etablissemang och förstås om hårt skrämselkampanjande från utmanarsidan om hur dåligt det går för landet, som Socialdemokraternas Sverige-går-sönder-kampanj i valet 2014.

Läxan som kan dras av det är att det inte räcker med att visa upp ett fungerande system. Det krävs mer. Förmodligen:
* ge hopp till alla som inte känner sig sedda.
* konkretisering bortom slogans som ”Bygga Sverige starkare”, traditionell reklam funkar inte som förut.
* vara lokal och global på samma gång.
* hitta rätt influerare, hur många av pensionärerna som röstade för Brexit brydde sig om att David Beckham förespråkade Bremain?
* hitta sätt att slå sönder den skrämselpropaganda som är så enkel för så många aktörer att trycka ut i Sociala medier. Förstås handlar det om att ge väl valda motbilder och då kanske inte visa en thai-kiosk som exempel på lyckad integration, som Moderaterna gjorde 2014. 
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.