”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Publicerad 2017-08-11, 11:53

BLOGG. Eftermälet av publiceringen av nyheten om Anders Borgs urspårning på familjefesten visar att Moderaterna har problem med mediestrategier och machokultur, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

 

Dela med andra

Det har gått en dryg vecka sedan publiceringen av nyheten om den förra finansministern Anders Borgs urspårning på skärgårdsfesten på Husarö fredagen den 28 juli. Nu har vi någon form av facit.
 
Dagens Opinion publicerade storyn klockan 18:32 torsdagen 3 augusti. Aftonbladet hängde på cirka 15 timmar senare. Båda körde utan namn, vilket är naturligt då huvudpersonen inte hade polisanmälts och heller inte givit några kommentarer. Anders Borg var överraskande snabbt ute och trädde fram på Facebook. Det hade han inte behövt. Sannolikt hade Expressen och ytterligare någon tidning publicerat uppgifterna om skärgårdsfesten, men utan namn.  Flashback hade redan på kvällen vaskat fram hans namn, men inte kunnat bekräfta.
 
Anders Borg hade kunnat ligga lågt, kanske till och med över helgen, ta tid till att anlita landets bästa krishanterare och lägga upp en hållbar strategi för att bemöta uppgifterna. Om det nu var så att Anders Borg hade en minneslucka och inte visste vad han hade gjort, kunde han ha tagit reda på det. En sådan strategi skulle kanske ha mynnat ut i att en ursäkt var det rätta. Det var också vad Anders Borg bjöd på, men den fick snabbt kritik för att vara halvdan och inte övertygande. En medieexpert hade nog föreslagit en ovillkorligt ursäkt från Anders Borg parat med löfte om att han skulle anlita professionell hjälp för sina problem. Ut med ursäkten på Facebook och sedan intervjuer med några ledande medier. Allt för att hälla lite vatten på brasan.
 
Nu hällde Anders Borg i stället bensin på brasan. I och med att han själv bekräftade nyheten och uppgav sitt namn på Facebook blev det inte bara legitimt utan även obligatoriskt att rapportera om den förra finansministerns eskapader i skärgården, även för medier som normalt hoppar över den här typen av storys, som SVT och Dagens Nyheter.
 
Storyn är förstås oemotståndlig. De flesta kan relatera till en fest i skärgården. De flesta kan relatera till en vad det verkar något förvirrad, men vänlig och skicklig före detta finansminister som får spel, visar sitt kön, drar andra män i könet och hotar värden.
 
Inledningsvis fungerade Anders Borgs ursäkt på Facebook. Det sprutade in stödkommentarer från tunga partikollegor. Men det dröjde inte förrän debatten i stället kom att handla om huruvida det verkligen var okej att stöda en person som hade agerat och uttryckt sig som Anders Borg.
Ljuset föll tungt på Moderaternas usla mediehantering. För det första verkar Anders Borg på fullt allvar tro att han själv, kanske med hjälp av sin sambo, ska reda ut krisen. Det funkar sällan. De flesta behöver hjälp av någon som kan se situationen kyligt och neutralt utifrån. För det andra verkar han inte ha förstått att någon namnpublicering inte skulle ske. För det tredje visar situationen att Moderaterna saknar en central mediestrateg för partiets mediehantering. En sådan strateg hade i detta läge snabbt gett partimedlemmarna rådet att hålla sig bort från Anders Borgs öden. Att en tidigare finansminister sextrakasserar på en skärgårdsö är knappast en fråga för dagens Moderater. Men efter att partiets rättspolitiska talesperson Tomas Tobé givit sitt stöd till Anders Borg på Facebook hamnade frågan rakt i knät på partiet. Partiledaren Anna Kinberg Batra kommenterade att hon ”ser mycket allvarligt på anklagelserna mot Anders Borg”. Varför? Det naturliga hade väl varit att säga att ”Vi respekterar Anders Borg för hans insatser som finansminister, men han har lämnat politiken och därför kommenterar vi inte vad han gör nu”.

Händelserna i skärgården och Moderaternas sätt att hantera uppgifterna visar också att något verkar vara sjukt i Moderaternas partikultur. Anders Borg får ett tämligen oreserverat stöd från många partimedlemmar för att ha sextrakasserat folk på en skärgårdsö. Som om beteendet är okej, så länge det inte kommer ut. Det för tankarna till de två medarbetare som i december fick lämna kommunikationsavdelningen efter att en av dem kallat socialminister Annika Strandhäll för ”hora” i en testständning som av misstag sändes live på Youtube. Moderaterna verkar hålla sig med en utdaterad machokultur. Då och då kommer den i dagen, som när Tomas Tobé på kongressen i Karlstad lovar att partiet ska bli det hårdaste batongpartiet.  
 
Anders Borg har en stor del i denna machokultur. Trots sin något oskuldsfulla framtoning var Anders Borg en fullfjädrad maktspelare, som inte la fingrarna emellan när det gällde att utföra en del av partiets lite smutsigare arbeten. Flera tunga Moderater berättar att de inte är förvånade över att den ex-minister som spårat ut på en skärgårdsö visade sig vara just Anders Borg.
 
Till varje nyhet som väcker uppmärksamhet följer idag ett helt paket av redaktionella inslag. Så dras Anders Borg-storyn genom genusfiltret, den dissekeras av de rättspolitiska experterna, analyseras av de politiska tyckarna, sedan kommer krishanteringsproffsen och krishanteringsexperterna. Och Expressens Britta Svensson kommer med krav på att Anders Borg ska polisanmälas. Advokaten Elisabeth Massi Fritz kommer snabbt med krav på att Anders Borg borde kontakta polisen.

På det följer alla som driver egen kanal, som bloggarna, och gemene man på Facebook och Twitter.  

Det efterföljande paketet bygger sitt material på de artiklar som skrevs först, i detta fall Dagens Opinions och sedan Aftonbladets. Aktörerna som vinklar och tycker till i efterhand har ofta inte ens haft någon kontakt med personerna som varit inblandade i händelsen. Det är en ganska otäck upplevelse att se hur mycket det tycks och tänks om saker, av folk som i många fall inte har gjort någon egen research.

Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg fångar det fint men antagligen ofrivilligt i ett blogginlägg.

Först skriver hon i affekt om alla som inte har koll på läget: ”Alla de som nu kommenterar och ger uttryck för mer eller mindre starka och känslosamma synpunkter, var de med på skärgårdsfesten? Är det någon av alla dessa krönikörer och skribenter som har en aning om vad som ägt rum?”
 
Sedan gör själv samma sak genom att vad det verkar totalt grundlöst påstå att medierna inte har på fötterna: ”Det smaklösa frossandet i rykten om sexuella övertoner anstår inte public service och annan seriös media”.
 
Som ett eget paket på posten kommer alla som tycker till om hur medierna skötte bevakningen, utan att de så att säga själva var på plats.
Expressens kolumnist Lotta Gröning tar i så det skriker och larmar:
 
”Det var Dagens Opinion som satte riktmärket för drevet på Anders Borg” och vidare ”Jag kallar det för ett Hänt i Veckan-syndrom. I skvallertidningar behövs bara rykten och så hittar de på en story som säljer.”
 
Skvaller och rykten är just vad Lotta Gröning själv verkar ägna sig åt. Hon ringde i alla fall inte oss och kollade vad vi hade för källor och hur vi följt upp och bekräftat dessa. Anders Borg hade gott om tid på sig att höra av sig till oss och ge sin version, men det gjorde han inte. Varken han eller någon annan har dementerat storyn.
 
”Vi kan inte låta pöbeldomstolar döma människor”, skriver Lotta Gröning. Tobias Wikström skriver i Dagens Industri: ”Domen över Borg fälldes för snabbt”.
 
Dömd? Är det så enkelt? Anders Borg har fått åtskilligt stöd i både medier och sociala medier. Han har tappat feta uppdrag, men kommer sannolikt att få nya. Hans gärningar diskuteras och synas liksom den kontext han verkar i. Varför skulle inte det kunna göras? Förstört för sig har han gjort själv. Medierna har återgivit vad han som en av Sveriges tyngsta personer inom politik och affärsliv gjorde den där kvällen bland barnfamiljerna.
 
Medierna reagerar reflexmässigt på kritiken med att gå i försvar och i mentalt baklås. Som Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén som skriver så här om vad som gäller för Aftonbladets bevakning av personer som ”åtnjuter andras förtroende”:
 
”Det är oerhört fint att få leda och representera andra, men i det ingår också ett vidsträckt ansvar.  Oavsett om du befinner dig i ett officiellt sammanhang eller på en privat tillställning. Ibland även om du befinner dig i din verkligt privata sfär, innanför hemmets väggar.”
Vad menar hon? Ska inte folk få göra vad de vill hemma, utan att det riskerar att hamna i Aftonbladet?

Varför krångla till allt?

Nyheten om Anders Borg hanterade i alla fall vi, och jag tror även Aftonbladet, som en klassisk nyhet. Vi stämde av med en handfull olika uppgiftslämnare. Vi gav huvudpersonen möjlighet att kommentera. Vi bedömde konsekvenserna av en publicering körde ut den.
På nyheten följde sedan en till stora delar oresearchad svans av åsikter och vinklingar i medier och sociala medier, som vi inte kan ta ansvar för.
Men efteråt fick vi också en grym diskussion om Moderaternas machokultur, om vad som är okej och inte okej att göra för personer med offentlig ställning, om hur män tilltalar kvinnor, det tuffare och mer amerikaniserade affärslivet. Vår demokrati och även Anders Borg kanske kan utvecklas en smula.

Vi vänder på det. Om den här typen av nyheter inte kan publiceras? Får vi över tid en bättre värld då?
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion

Kommentarer

Anders Borg, det finns ingen quick fix för att förändra Ditt försumliga beteende. Det tar ofta lång tid http://bit.ly/2v6qMNP
Anders Borg & spriten är inte alls bra. Beklämmande att läsa hur M-politiker försöker skyla över det hela http://bit.ly/2v6iV1b
Varför kontaktar inte era källor polisen och vittar i polisutredningen??? Hade era källor något att vinna på den här affären?
Kan vara så att den tredje stadsmakten blivit den första dömande makten. Som därtill idkar utpressning ( "vi har uppgifter som säger att..."). Borgs krishantering var perfekt! Att ha en blackout betyder att inga frågor kan ställas till Borg om vad som hände. All information måste komma från andra närvarande = anonyma svallerbyttor och det är inget som uppskattas i några samhällsklasser.
Hur många personer hade ni kontakt med som hade varit på festen ifråga? Gav alla dessa personer samma version sv vad Anders Borg gjort?
Intressant! Många språkliga fel dock. Fixa till det och jag kommer tillbaka för att läsa klart.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

If Metall släpper kampanjfilm och håller valupptakt – Stefan Löfven (s) frontar

De slåss om plats på Miljöpartiets stockholmsbänk

Moderaterna ger sig ut på town hall-turné

Ny rikspolischef presenteras på torsdag

Stefan Löfven (s): Den svenska modellen ska fungera också i Göteborgs hamn

Under LOs valkonferens – Svenskt Näringsliv sätter stopp för politik på jobbet

Regeringen sparkar Dan Eliasson

BillerudKorsnäs vill bli förändringsambassadör

LO kräver 70 miljarder – kampanjar genom samtal

Saco upp 1,2 procent – läkarna ökar mest

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.