”Instagram och Facebook bäddar för bildredaktörens återkomst”

Publicerad 2016-12-07, 10:12

SPANING. Genrebilden är död och läng leve bildredaktören 2.0. Evalena Andersson, vd på Curious Mind, märker av en ökad efterfrågan på bilder som kommunicerar.

Dela med andra

Det känns som igår. När "Träffsäker kommunikation" illustrerades med ett foto på en piltavla. När företagssajter och powerpoints fylldes med genrebilder från amerikanska bildbanker – bilder på grupper av snygga Accenture-konsulter med upprullade skjortärmar. Alla log övertygande mot staplarna på datorskärmen. Och med "alla" menar jag även den enda kvinnan i gruppen.
 
De här åren, då alla med login till en bildbank betraktades med respekt, var en mörk tid för de riktiga bildredaktörerna. Den sammanföll givetvis med digitaliseringen och början till slutet för de traditionella tidningarna. Expressen, Sydsvenskan och många andra sa helt enkelt upp alla sina fotografer och bildredaktörer. Men tiderna har förändrats, igen. Jag kan meddela att ryktet om bildredaktörens död var överdrivet. Det vi kan se här på Curious Mind skulle jag vilja beskriva som bildredaktörens återkomst. Eller kanske bildredaktören 2.0. Vi märker det tydligt i våra uppdrag och i efterfrågan från våra kunder.
 
Det är inte minst Instagram och Facebook som har gjort bilden värdefull igen. Alla vill ha medarbetare som kan producera och välja rätt bild – bilden med det rätta uttrycket, som kommunicerar rätt värden och tilltalar följare så mycket att de gör tummen upp och delar. Det handlar om en professionalisering och växande insikt om att bilden är en viktig komponent i kommunikationen.
 
Missförstå mig rätt. Bildbanker kan vara jättebra. Ofta är det inte bilden det är fel på, utan urvalet. Inom TV finns begreppet apelsin-TV – alltså fantasilösheten att illustrera ordet "apelsin" med ... en apelsin. Då kan man liksom inte skylla på bildbanken. Samma övertydliga fantasilöshet finns såklart på webben också (men nej, man behöver inte illustrera "tillväxt" med en liten planta i en liten jordhög i någons kupade händer).
 
Bildredaktör 2.0 är en person som har en specifik kompetens och ett tydligt uppdrag. Det är någon som bidrar till att ge bilden status, som garanterar att bilden ges lika stor dignitet som det skrivna ordet. Och förstås har koll på att bilden fungerar i olika skärmstorlekar.
 
Det kan vara en ung person, nyutexad från en mediaskola, med talang för bildberättande. Det kan vara en fotograf av "den gamla skolan" som breddat sitt område och vet hur man optimerar sitt bildspråk för digitala och sociala mediekanaler. Ett företags visuella uttryck i digitala medier befinner sig (som regel) långt från det klassiska bildspråket i Life Magazine. Bildredaktör 2.0 ska inte bara vara en visuell strateg utan kan också snabbt fixa bilder som är finurliga och kommunicerar rätt grejer, utan att avvika från det grafiska uttrycket. Det behöver inte alltid vara fotografiska mästerverk. Fingertoppskänsla och tajming är oftast viktigare. Och som bildredaktör 2.0 ser man alla i målgruppen som potentiella "co-creators".
 
Evalena Andersson, vd på Curious Mind
 
Vill du också bidra med en spaning till Dagens Opinion? Mejla rolf@dagensopinion.se

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.