”Instagram och Facebook bäddar för bildredaktörens återkomst”

Publicerad 2016-12-07, 10:12

SPANING. Genrebilden är död och läng leve bildredaktören 2.0. Evalena Andersson, vd på Curious Mind, märker av en ökad efterfrågan på bilder som kommunicerar.

Dela med andra

Det känns som igår. När "Träffsäker kommunikation" illustrerades med ett foto på en piltavla. När företagssajter och powerpoints fylldes med genrebilder från amerikanska bildbanker – bilder på grupper av snygga Accenture-konsulter med upprullade skjortärmar. Alla log övertygande mot staplarna på datorskärmen. Och med "alla" menar jag även den enda kvinnan i gruppen.
 
De här åren, då alla med login till en bildbank betraktades med respekt, var en mörk tid för de riktiga bildredaktörerna. Den sammanföll givetvis med digitaliseringen och början till slutet för de traditionella tidningarna. Expressen, Sydsvenskan och många andra sa helt enkelt upp alla sina fotografer och bildredaktörer. Men tiderna har förändrats, igen. Jag kan meddela att ryktet om bildredaktörens död var överdrivet. Det vi kan se här på Curious Mind skulle jag vilja beskriva som bildredaktörens återkomst. Eller kanske bildredaktören 2.0. Vi märker det tydligt i våra uppdrag och i efterfrågan från våra kunder.
 
Det är inte minst Instagram och Facebook som har gjort bilden värdefull igen. Alla vill ha medarbetare som kan producera och välja rätt bild – bilden med det rätta uttrycket, som kommunicerar rätt värden och tilltalar följare så mycket att de gör tummen upp och delar. Det handlar om en professionalisering och växande insikt om att bilden är en viktig komponent i kommunikationen.
 
Missförstå mig rätt. Bildbanker kan vara jättebra. Ofta är det inte bilden det är fel på, utan urvalet. Inom TV finns begreppet apelsin-TV – alltså fantasilösheten att illustrera ordet "apelsin" med ... en apelsin. Då kan man liksom inte skylla på bildbanken. Samma övertydliga fantasilöshet finns såklart på webben också (men nej, man behöver inte illustrera "tillväxt" med en liten planta i en liten jordhög i någons kupade händer).
 
Bildredaktör 2.0 är en person som har en specifik kompetens och ett tydligt uppdrag. Det är någon som bidrar till att ge bilden status, som garanterar att bilden ges lika stor dignitet som det skrivna ordet. Och förstås har koll på att bilden fungerar i olika skärmstorlekar.
 
Det kan vara en ung person, nyutexad från en mediaskola, med talang för bildberättande. Det kan vara en fotograf av "den gamla skolan" som breddat sitt område och vet hur man optimerar sitt bildspråk för digitala och sociala mediekanaler. Ett företags visuella uttryck i digitala medier befinner sig (som regel) långt från det klassiska bildspråket i Life Magazine. Bildredaktör 2.0 ska inte bara vara en visuell strateg utan kan också snabbt fixa bilder som är finurliga och kommunicerar rätt grejer, utan att avvika från det grafiska uttrycket. Det behöver inte alltid vara fotografiska mästerverk. Fingertoppskänsla och tajming är oftast viktigare. Och som bildredaktör 2.0 ser man alla i målgruppen som potentiella "co-creators".
 
Evalena Andersson, vd på Curious Mind
 
Vill du också bidra med en spaning till Dagens Opinion? Mejla rolf@dagensopinion.se

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.