”Instagram och Facebook bäddar för bildredaktörens återkomst”

Publicerad 2016-12-07, 10:12

SPANING. Genrebilden är död och läng leve bildredaktören 2.0. Evalena Andersson, vd på Curious Mind, märker av en ökad efterfrågan på bilder som kommunicerar.

Dela med andra

Det känns som igår. När "Träffsäker kommunikation" illustrerades med ett foto på en piltavla. När företagssajter och powerpoints fylldes med genrebilder från amerikanska bildbanker – bilder på grupper av snygga Accenture-konsulter med upprullade skjortärmar. Alla log övertygande mot staplarna på datorskärmen. Och med "alla" menar jag även den enda kvinnan i gruppen.
 
De här åren, då alla med login till en bildbank betraktades med respekt, var en mörk tid för de riktiga bildredaktörerna. Den sammanföll givetvis med digitaliseringen och början till slutet för de traditionella tidningarna. Expressen, Sydsvenskan och många andra sa helt enkelt upp alla sina fotografer och bildredaktörer. Men tiderna har förändrats, igen. Jag kan meddela att ryktet om bildredaktörens död var överdrivet. Det vi kan se här på Curious Mind skulle jag vilja beskriva som bildredaktörens återkomst. Eller kanske bildredaktören 2.0. Vi märker det tydligt i våra uppdrag och i efterfrågan från våra kunder.
 
Det är inte minst Instagram och Facebook som har gjort bilden värdefull igen. Alla vill ha medarbetare som kan producera och välja rätt bild – bilden med det rätta uttrycket, som kommunicerar rätt värden och tilltalar följare så mycket att de gör tummen upp och delar. Det handlar om en professionalisering och växande insikt om att bilden är en viktig komponent i kommunikationen.
 
Missförstå mig rätt. Bildbanker kan vara jättebra. Ofta är det inte bilden det är fel på, utan urvalet. Inom TV finns begreppet apelsin-TV – alltså fantasilösheten att illustrera ordet "apelsin" med ... en apelsin. Då kan man liksom inte skylla på bildbanken. Samma övertydliga fantasilöshet finns såklart på webben också (men nej, man behöver inte illustrera "tillväxt" med en liten planta i en liten jordhög i någons kupade händer).
 
Bildredaktör 2.0 är en person som har en specifik kompetens och ett tydligt uppdrag. Det är någon som bidrar till att ge bilden status, som garanterar att bilden ges lika stor dignitet som det skrivna ordet. Och förstås har koll på att bilden fungerar i olika skärmstorlekar.
 
Det kan vara en ung person, nyutexad från en mediaskola, med talang för bildberättande. Det kan vara en fotograf av "den gamla skolan" som breddat sitt område och vet hur man optimerar sitt bildspråk för digitala och sociala mediekanaler. Ett företags visuella uttryck i digitala medier befinner sig (som regel) långt från det klassiska bildspråket i Life Magazine. Bildredaktör 2.0 ska inte bara vara en visuell strateg utan kan också snabbt fixa bilder som är finurliga och kommunicerar rätt grejer, utan att avvika från det grafiska uttrycket. Det behöver inte alltid vara fotografiska mästerverk. Fingertoppskänsla och tajming är oftast viktigare. Och som bildredaktör 2.0 ser man alla i målgruppen som potentiella "co-creators".
 
Evalena Andersson, vd på Curious Mind
 
Vill du också bidra med en spaning till Dagens Opinion? Mejla rolf@dagensopinion.se

Transports ordförande avgår efter dyra krognotor

Opinionscheferna: Därför rasar Moderaterna i opinionsmätningarna

Ledde granskningen av nya Karolinska – blir Moderaternas presschef

Här är de nominerade i Guldägget 2017

M kapar S kampanj som kopierar M

JMW blir Golin för Mullen Lowe

Björn Mellstrand, JMW, Fred Cook, Golin, Louise Leo, JMW, Joakim Karlsson, JMW

De tar plats i Miljöpartiets toppskikt

Lena Micko (s): Anders Knape behöver positionera sig inför M-mötet

Vice ordförande: Regeringen styr SKL

Var tredje krona vinst på Concilia

”Jag har jobbat lite med Dan Eliasson”.

JKL-bokstav i stan

BEACONOMIST 10: Falangstrid på Realtid – IoT – en ny miljardbransch

Svenskt Näringsliv och Företagarna gör tummen ner för reviderat 3:12-förslag

S i landstinget i Stockholm i reklamattack mot Moderaterna

Kommunal lägger ned skadeståndsprocess mot förra ordföranden och nattklubbs-ledamöter

Svenskarna överskattar vinsterna i välfärden

Anna Kinberg Batra (m) kopplas till Trump och faktaförvrängning i S nya kampanj

Comeback för Expressens politik-tv

Hon blir polisens nya kommunikationsdirektör

Sveriges Kommunikatörer rasar över Medieutredningens bild av kombranschen

Tidigare ledarskribent fälld för hemfridsbrott och rattfylla

Polisförbundet om Peter Springare: Han har passerat gränsen

Nina Nygaard får toppjobb inom idrotten

SSU håller kvartssamtal med Stefan Löfven (s)

Fortsatt tapp för Rådhusgruppen

Indisk it-jätte går in tungt i Volvo Ocean Race

Visita hittar komchef på Telia

De tycker till om Omvärldsklubben

Nya ägarna flyttar upp Metros chefredaktör

Bergslagspolisen om Peter Springare på Facebook: Inte direkt positivt

Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Peter Springare & Katerina Janouch till SD-stödd sajt

Regeringen (v) drar in 3 miljarder på utlandssvenskar och höginkomsttagare

Veckans Brief 9: Storföretagens lobbyköp i USA – Per Schlingmann om författarskapet

Staffan Erfors tar över Metro

SIFO: C snart i kapp M

Liberalerna vill anställa ”trygghetsvakter” och tar ny devis

Preem jublar över regeringens diesel-besked – Westander gratulerar till ”lobby-kampanjen”

Piratledare kan bli förbundsordförande (dik)

Regeringen inför reduktionsplikt för bensin och diesel

Sju nya i Fis styrelse

Alliansen + SD: Arbetsförmedlingen ska sluta förmedla jobb

Feministiskt initiativ, Försäkringskassan och Timbro laddar inför Omvärldsklubben

Här sätter Norwegian press med pressen

Annie Lööf (c) hjälpte Fores inviga nya lokalen

Brindfors köps loss

Gröna Städer får sex partners från start

Lars Calmfors börjar på tankesmedja

BEACONOMIST 9: Kvällspressens UX – Amazons expansionsplaner

Bonnier-direktör stampar in i Stampen

Flygskatt ska finansiera sänkta arbetsgivaravgifter

Konkurrenterna SAS, BRA och Norwegian enas om alternativ till flygskatten

Pär Henriksson lyfter från Svenskt Näringsliv

Strid om ordförandeposten i Advokatsamfundet

Liberalerna rasar mot S-kritik och föreslår fem privata sjukhus

Fackförbundspressen i gemensam offensiv om arbetstiderna

(C)hefsekonomen kandiderar till riksdagen

Regeringen sänker skatter för datorhallar och höjer CO2-skatt för fjärrvärme och el

Byggbolagen räds inte polishuset i Rinkeby

Nya skatteförslag från regeringen i dag

Almega kör i gång Omvärldsklubben på fredag

Margit Silberstein lämnar SVT

Här är S nya maktspelare

"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Sebastian Navab, Jonas Törnblom, Leif Zetterberg & Mia Nordström.

Pr-konsult vill att S ska bli bättre på finansiering

8 procent ned för Pronto

Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

BEACONOMIST 8: Bonniers digitala strategi – Svenskt Näringslivs DI-utmanare

Riksrevisionen skeptisk till utflyttning av 10 000 myndighetsjobb

Regeringen utser digitaliseringsråd - 20 procent jobbar på företag

New Republic får två nya partners

Louise Dreifeldt & Malin Sahlén.

”Låt polisen fakturera föräldrarna”

Demoskop: SD förbi M

De är Årets Opinionsbildare

Så ska regeringen rädda Statens fastighetsverks förtroende

Centerpartiet hämtar pressekreterare från Företagarna

S sågar när Vårdföretagarna hjälper Alliansen med politiken i Stockholm

Timbro startar webbtidning

Gullers vinner Malmö

SCA: Svårast prata om mens i Sverige inom EU

Saliba och Läckberg startar investmentbolag

Fotografiska vill bli virala – höjer priset för män

Centerpartiet retweetar en kvinna/timme

Naturskyddsföreningens tidning kopplar Westander till regnskogsskövling

Tictail lyfter kvinnliga kunder

Saco berättar om skillnader i livslön mellan kvinnor och män

Lindex donerar pengar till kvinnliga textilarbetare

Annonsörerna kampanjar om könsdiskriminerande reklam

Omöjligt för staten att tvinga operatörer lagra trafikuppgifter

De kan bli Årets Gräsrot

De debatterar fejknyheter och faktaresistens på Årets Opinionsbildare

Google värvar komansvarig från pr-branschen

Komchefen tar över hr på SVT

Medieveteraner vill lägga ner Teracom

Finansiell kommunikation lyfter Aspekta

Över 100 föreslagna till Årets Gräsrot

LO föreslår lägre lönekostnader och enkla jobb som vägar in på arbetsmarknaden

Miljöministern uppmanar till förbud mot mikroplaster

Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.