”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

Publicerad 2016-07-07, 08:03

ALMEDALEN 2016-TALANALYS. Ebba Busch lindar in sitt tal i bomullspaket, men i själva verket är det Sverigedemokraternas väljare hon vill komma åt. Det tycker Amanda Borg, pa-konsult på Friends Agenda.

Dela med andra

– Det är ganska tydligt att det är SDs väljare hon försöker ta, men hon lindar in argumenteringen i ett mjukt familjebomullspaket. Hon tar upp ganska hårda dokument om Sverige, fosterlandet och kvinnor som inte kan vara trygga i Husby, men för att mildra argumentationen tar hon till retoriska grepp med ord som frihet och lika värde, säger Amanda Borg, public affairs-konsult på Friends Agenda.
 
Hon saknar en egentlig story.

– Det kändes som talet var mer retoriskt än politiskt. Talet består inte av någon berättelse som syr ihop säcken utan en punktlista om vad talet handlar om: otrygghet, EU och familjen. Det var talets punkter som hon hoppas locka högerpopulistiska SD-väljare eller mer klassiska högerväljare med.

Amanda Borg blev överraskad av EU-inslagen i talen.

– Hon doppar tån i högerpopulism, särskilt när hon ägnar så stor del av talet åt EU. Det hade jag inte väntat av henne. Hon fick mest positiva reaktioner från publiken när hon pratade om att flytta makt från EU utan att för den sakens skull prata om Swexit.

Tidigare under dagen presenterade Kristdemokraterna ett sjupunktsprogram för förbättrad integration. Ebba Busch Thor tog upp delar av förslagen i talet.

– Hon presenterade förslagen på fler poliser, fler människor i vården och introduktionsjobben. Jag hade förväntat mig att hon skulle bygga talet tydligare på de sju stegen.

Överraskad blev Amanda Borg även över att Ebba Busch Thor tog upp HBTQ.
– Det var intressant och lite modigt att hon pratade upp HBTQ-rörelsen. Det är ändå en hyfsat kontroversiell fråga inom KD och det kan ses som att det går något emot hennes övriga övertygelse i talet, men fick positiva reaktioner, så det var efterlängtat.
Samtidigt  fanns en bas i talet av kristdemokratiska värderingar.

– Hon går mycket till det som är KDs kärnvärden, familjen som den viktigaste och minsta beståndsdelen, kärleken till Sverige, Sverige som ett hem. Här blandas argumentationen mellan klassiska kristdemokratiska värden och en mer högerpopulistisk retorik. 

Amanda Borg konstaterar att talet inte slog hårt mot konkurrenterna:

– Det var lite påhopp på rådande regeringen, förutom Miljöpartiet som vallöftesbrytare och Socialdemokraterna som mossiga stenåldersmänniskor som inte vågar prova saker. Annars tycker jag generellt talet var en kombination av den nya hårdare retoriken, som försöker ta SDs väljare, och den gamla trygghetspolitiken.

Hur var framförandet?
– Hon är en otroligt duktig som talare, väldigt säker det känns inte som att hon följer ett tydligtmanus, hon rör sig fritt och är retoriskt duktig och hon är trygg, säger Amanda Borg och lägger till:

– Hon upprepade ”Almedalsvänner” gång på gång, det kändes som ett lite väl tydligt eko av Åkessons Almedalstal där han upprepade Sverigevänner ännu fler gånger än Busch Thor fick in Almedalsvänner. Hon myntade uttrycket ”värderingskris”. Det känns också som taget direkt från SD.

Retoriskt använde hon knep för att dölja hårdare budskap, anser Amanda Borg.

– Det är snällare att säga att man värnar om svenska värderingar som jämlikhet än att säga att det finns problem med olika kulturer.

Några intressanta formuleringar?
– Hon pratar om olika grupper som ska var trygga och när hon säger atten kvinna i Husby ska kunna var trygg och gå ut, då antyder det något hon, hon smög in det mellan andra formuleringar, men flörtar i själva verket mer än lovligt med med SD-väljarna.

Ebba Busch Thor inledde talet med ett citat av Johan Hakelius om Brexit.

– Det var intressant. Det kan ha gett henne en trovärdighet. KD har ju inte skyhöga förtroendesiffror och hade varit intressant att jämföra partiets förtroende med Johan Hakelius.

Amanda Borg tycker att tre ord var de mest frekventa.

– Det var hopp, frihet och trygghet och ”Almedalsvänner”.

Reaktioner från publiken?
– Det var en väldigt ljummen publik. Det fanns nog ställen där hon eller talskrivaren nog hade förväntat  sig mer jubel.

Saknades i talet?
– Ett tydligare fokus på de förslag partiet la fram idag och en koppling till den kristdemokratiska visionen.

Lars Adaktusson tog plats i presidiet (kd)

IAB besvikna på Peter Ericsson (mp) för EU-stopp för reklamkrav

BEACONOMIST 31: De nya tv-bolagen omsätter halv miljard – Storytelling är Sonys framtid

BEACONOMIST 30: Sveriges största contentbyråer – Så ska Aller matcha Facebook & Google

BEACONOMIST 29: Google, Amazon och de andra säljbolagen – ICAs e-handlarstrategier

KD vill lägga 6 miljarder på ”att vända skolan”

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.