”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

Publicerad 2016-07-07, 08:03

ALMEDALEN 2016-TALANALYS. Ebba Busch lindar in sitt tal i bomullspaket, men i själva verket är det Sverigedemokraternas väljare hon vill komma åt. Det tycker Amanda Borg, pa-konsult på Friends Agenda.

Dela med andra

– Det är ganska tydligt att det är SDs väljare hon försöker ta, men hon lindar in argumenteringen i ett mjukt familjebomullspaket. Hon tar upp ganska hårda dokument om Sverige, fosterlandet och kvinnor som inte kan vara trygga i Husby, men för att mildra argumentationen tar hon till retoriska grepp med ord som frihet och lika värde, säger Amanda Borg, public affairs-konsult på Friends Agenda.
 
Hon saknar en egentlig story.

– Det kändes som talet var mer retoriskt än politiskt. Talet består inte av någon berättelse som syr ihop säcken utan en punktlista om vad talet handlar om: otrygghet, EU och familjen. Det var talets punkter som hon hoppas locka högerpopulistiska SD-väljare eller mer klassiska högerväljare med.

Amanda Borg blev överraskad av EU-inslagen i talen.

– Hon doppar tån i högerpopulism, särskilt när hon ägnar så stor del av talet åt EU. Det hade jag inte väntat av henne. Hon fick mest positiva reaktioner från publiken när hon pratade om att flytta makt från EU utan att för den sakens skull prata om Swexit.

Tidigare under dagen presenterade Kristdemokraterna ett sjupunktsprogram för förbättrad integration. Ebba Busch Thor tog upp delar av förslagen i talet.

– Hon presenterade förslagen på fler poliser, fler människor i vården och introduktionsjobben. Jag hade förväntat mig att hon skulle bygga talet tydligare på de sju stegen.

Överraskad blev Amanda Borg även över att Ebba Busch Thor tog upp HBTQ.
– Det var intressant och lite modigt att hon pratade upp HBTQ-rörelsen. Det är ändå en hyfsat kontroversiell fråga inom KD och det kan ses som att det går något emot hennes övriga övertygelse i talet, men fick positiva reaktioner, så det var efterlängtat.
Samtidigt  fanns en bas i talet av kristdemokratiska värderingar.

– Hon går mycket till det som är KDs kärnvärden, familjen som den viktigaste och minsta beståndsdelen, kärleken till Sverige, Sverige som ett hem. Här blandas argumentationen mellan klassiska kristdemokratiska värden och en mer högerpopulistisk retorik. 

Amanda Borg konstaterar att talet inte slog hårt mot konkurrenterna:

– Det var lite påhopp på rådande regeringen, förutom Miljöpartiet som vallöftesbrytare och Socialdemokraterna som mossiga stenåldersmänniskor som inte vågar prova saker. Annars tycker jag generellt talet var en kombination av den nya hårdare retoriken, som försöker ta SDs väljare, och den gamla trygghetspolitiken.

Hur var framförandet?
– Hon är en otroligt duktig som talare, väldigt säker det känns inte som att hon följer ett tydligtmanus, hon rör sig fritt och är retoriskt duktig och hon är trygg, säger Amanda Borg och lägger till:

– Hon upprepade ”Almedalsvänner” gång på gång, det kändes som ett lite väl tydligt eko av Åkessons Almedalstal där han upprepade Sverigevänner ännu fler gånger än Busch Thor fick in Almedalsvänner. Hon myntade uttrycket ”värderingskris”. Det känns också som taget direkt från SD.

Retoriskt använde hon knep för att dölja hårdare budskap, anser Amanda Borg.

– Det är snällare att säga att man värnar om svenska värderingar som jämlikhet än att säga att det finns problem med olika kulturer.

Några intressanta formuleringar?
– Hon pratar om olika grupper som ska var trygga och när hon säger atten kvinna i Husby ska kunna var trygg och gå ut, då antyder det något hon, hon smög in det mellan andra formuleringar, men flörtar i själva verket mer än lovligt med med SD-väljarna.

Ebba Busch Thor inledde talet med ett citat av Johan Hakelius om Brexit.

– Det var intressant. Det kan ha gett henne en trovärdighet. KD har ju inte skyhöga förtroendesiffror och hade varit intressant att jämföra partiets förtroende med Johan Hakelius.

Amanda Borg tycker att tre ord var de mest frekventa.

– Det var hopp, frihet och trygghet och ”Almedalsvänner”.

Reaktioner från publiken?
– Det var en väldigt ljummen publik. Det fanns nog ställen där hon eller talskrivaren nog hade förväntat  sig mer jubel.

Saknades i talet?
– Ett tydligare fokus på de förslag partiet la fram idag och en koppling till den kristdemokratiska visionen.

Nytt team för extern kommunikation på Coop

Tarik Belqaid, Erika Troeng, Ann Persson. Nere: Tobias Rydergren, Åsa Sandberg.

24 procent upp för retorikkonsulten

PROs pressansvariga blir konsult i familjebyrån

Karin Pettersson avgår som politisk chefredaktör för Aftonbladet

Sida måste flytta hk till Botkyrka – liberal positiv

Hon är Husqvarnas nya kommunikationschef

Lärarförbunden oense om regeringens förslag på minskade vinster för skolföretagen

Stefan Löfvens talskrivare till LO

Ledarna upp 1,5 procent

SIFO: Få väljare byter block - Alliansen störst

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

UPPGIFTER: Regeringen flyttar 900 statliga jobb från Stockholm

Handelskammaren efterlyser konsekvensanalyser av ett vinstförbud

Här är lagrådsremissen om begränsade vinster i skolan

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.