”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Publicerad 2017-06-30, 09:38

DEBATT. Svenska företag ligger inte längre i världstäten när det gäller innovation och digitalisering. Det är hög tid att ändra på det. Det skriver Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa.

Dela med andra

”Svenska företag har alla möjligheter att åter nå den globala toppen när det gäller innovation. Men det kräver ett skarpare fokus på digitaliseringens möjligheter än vad vi ser idag och inte minst konkret handling. Trots en hög digital mognad i samhället i stort och inte minst en lång historia av framgångsrik innovation har Sverige tappat greppet. Vi är inte längre ledande i ett internationellt perspektiv.
 
Bilden stöds av flera undersökningar och rapporter. Bland annat en från Vinnova, som avslöjar att företagens investeringar i forskning och utveckling bara ökade med 0,8 procent mellan 1999 och 2013. Det är en på tok för låg siffra med tanke på den potential som finns hos svenska företag. Den är också avsevärt lägre än hos företag i övriga OECD-länder.
 
Det står med andra ord klart att innovationsarbetet hos svenska företag inte fungerar, trots att svensk företagskultur länge har präglats av just en stark förmåga till nytänkande. Så varför halkar vi efter?
 
Av flera skäl. Det tyngsta är något så basalt som att många företag sitter fast i gamla it-stöd och är låsta till ineffektiva processer. Innovationsarbetet som kan göras under sådana premisser resulterar därmed i bästa fall i gradvisa förbättringar och effektiviseringar av befintliga modeller och erbjudanden.
 
Det är inte så verkligt affärsavgörande förändringar kan ske. Företag som Skype, Spotify, Klarna och Mojang – som utmanar hela branscher och bygger nya affärsmodeller – har förstått hur verklig innovation ser ut, vad den kan åstadkomma.
 
Men de bolagen hör till undantagen.
 
Ett av de tyngsta skälen till att Sverige inte längre är ledande när det gäller innovation är att vi halkat efter just där dessa undantag excellerar: digitalisering. De lysande exemplen som bolagen ovan motsäger tyvärr inte den bilden. De är inget annat än förvisso lysande och inspirerande undantag.
 
År 2011 var vi det tredje främsta landet i världen när det gäller i hur hög grad konsumenter, företag och myndigheter anammar internets möjligheter. För två år sedan hade vi halkat ner till plats nio, enligt Boston Consulting Groups e-intensitets-index (e-Intensity Index). Om utvecklingen skulle fortsätta hamnar vi på plats 22 om sju år. Efter länder som Finland, Kina, USA och Storbritannien.
 
Indexet ger för all del en förenklad bild av hur stark digitaliseringen är, men den antyder definitivt att den svenska utvecklingen är på väg åt fel håll.
 
När Vinnova tittar på antalet nystartade svenska teknikbolag är bilden dyster. Deras rapport från 2015 talar om att ”Sverige har haft påtagligt svårt att odla fram nya teknikbaserade företag till någon betydande storlek”. SCB:s statistik över nya, snabbväxande företag ger motsvarande bild. Gör vi en internationell jämförelse av nyföretagandet överlag hamnar Sverige långt ner på listan.
 
Trots de för tillfället dystra siffrorna är läget lovande. Svenska företag har innovation i blodet, vi har en hög kunskapsnivå och vi har inte minst flera goda exempel att lära av. Men för att kunna förändra bilden måste vi inse att vi inte längre ligger längst fram. Vi måste kavla upp ärmarna och återta rollen som ledare inom digitalisering.
 
Framtidens starka bolag skapas inte genom att förbättra sådant som redan finns. De föds istället ur idéer som vänder upp och ner på affärsmodeller och vedertagen branschlogik.
 
Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

De vann Stora Journalistpriset 2017

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.