”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Publicerad 2017-06-30, 09:38

DEBATT. Svenska företag ligger inte längre i världstäten när det gäller innovation och digitalisering. Det är hög tid att ändra på det. Det skriver Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa.

Dela med andra

”Svenska företag har alla möjligheter att åter nå den globala toppen när det gäller innovation. Men det kräver ett skarpare fokus på digitaliseringens möjligheter än vad vi ser idag och inte minst konkret handling. Trots en hög digital mognad i samhället i stort och inte minst en lång historia av framgångsrik innovation har Sverige tappat greppet. Vi är inte längre ledande i ett internationellt perspektiv.
 
Bilden stöds av flera undersökningar och rapporter. Bland annat en från Vinnova, som avslöjar att företagens investeringar i forskning och utveckling bara ökade med 0,8 procent mellan 1999 och 2013. Det är en på tok för låg siffra med tanke på den potential som finns hos svenska företag. Den är också avsevärt lägre än hos företag i övriga OECD-länder.
 
Det står med andra ord klart att innovationsarbetet hos svenska företag inte fungerar, trots att svensk företagskultur länge har präglats av just en stark förmåga till nytänkande. Så varför halkar vi efter?
 
Av flera skäl. Det tyngsta är något så basalt som att många företag sitter fast i gamla it-stöd och är låsta till ineffektiva processer. Innovationsarbetet som kan göras under sådana premisser resulterar därmed i bästa fall i gradvisa förbättringar och effektiviseringar av befintliga modeller och erbjudanden.
 
Det är inte så verkligt affärsavgörande förändringar kan ske. Företag som Skype, Spotify, Klarna och Mojang – som utmanar hela branscher och bygger nya affärsmodeller – har förstått hur verklig innovation ser ut, vad den kan åstadkomma.
 
Men de bolagen hör till undantagen.
 
Ett av de tyngsta skälen till att Sverige inte längre är ledande när det gäller innovation är att vi halkat efter just där dessa undantag excellerar: digitalisering. De lysande exemplen som bolagen ovan motsäger tyvärr inte den bilden. De är inget annat än förvisso lysande och inspirerande undantag.
 
År 2011 var vi det tredje främsta landet i världen när det gäller i hur hög grad konsumenter, företag och myndigheter anammar internets möjligheter. För två år sedan hade vi halkat ner till plats nio, enligt Boston Consulting Groups e-intensitets-index (e-Intensity Index). Om utvecklingen skulle fortsätta hamnar vi på plats 22 om sju år. Efter länder som Finland, Kina, USA och Storbritannien.
 
Indexet ger för all del en förenklad bild av hur stark digitaliseringen är, men den antyder definitivt att den svenska utvecklingen är på väg åt fel håll.
 
När Vinnova tittar på antalet nystartade svenska teknikbolag är bilden dyster. Deras rapport från 2015 talar om att ”Sverige har haft påtagligt svårt att odla fram nya teknikbaserade företag till någon betydande storlek”. SCB:s statistik över nya, snabbväxande företag ger motsvarande bild. Gör vi en internationell jämförelse av nyföretagandet överlag hamnar Sverige långt ner på listan.
 
Trots de för tillfället dystra siffrorna är läget lovande. Svenska företag har innovation i blodet, vi har en hög kunskapsnivå och vi har inte minst flera goda exempel att lära av. Men för att kunna förändra bilden måste vi inse att vi inte längre ligger längst fram. Vi måste kavla upp ärmarna och återta rollen som ledare inom digitalisering.
 
Framtidens starka bolag skapas inte genom att förbättra sådant som redan finns. De föds istället ur idéer som vänder upp och ner på affärsmodeller och vedertagen branschlogik.
 
Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa

V höjer assistensersättnigen för privatbolagen – men inget jubel där

Mediaplanet köper Nyheter365

Moderat tar över politikerskolan Höj Rösten

Han är Almegas nya näringspolitiska chef

Väljarnas viktigaste frågor – enligt Inizio

Ledamöterna som inte vill sitta för Moderaterna

Väljarstödet i Stockholm ner för M – nytt krav på Anna Kinberg Batras avgång

Akademiska Hus handlar upp New Republic

”Magnus Uggla” blir dragplåster på SDs kräftskiva

Risifrutti blir Risitutti

Professorer vill stoppa konsulter i offentliga sektorn

Konkurrensverket ska få besluta om företagskoncentrationer

Miljontapp för ETC Kommunikation

Miltton river igång global pa-byrå med Aida Hadzialic

Rud Pedersen värvar 3 S, 1 MP, 1 M och 0 SD

Bonnier Broadcasting värvar Swecos komchef

Intellecta-koncernen byter namn

Efter förvärven – H&H mot 500 miljoner i byråintäkt

Intellecta säljer bort alla kombyråer

Yann Blandy säljer Intellectas strategiska byråer.

Priority värvar JKLs debattexpert

Två S-ministrar sågar new public management

Moderatbyrån växer

Regeringen lägger 7,1 miljarder på polisen

SAKER MAN SER: Petter Stordalen rockade loss på taket

GP värvar kulturchef på Arena

Moderaterna tillsätter en chefsjurist

Almega tar strid om assistensersättningarna – i Metro

JKL-konsult blir komchef på Kry

Fortsatta miljonförluster för Gavagai

BEACONOMIST 22: Poddbranschen mot 100 miljoner – Accentures digitala affärer

Tidigare toppmoderat blir vd för Sveriges Byggindustrier

"Sommarlata dagar på SDs komavdelning"

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.