”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Publicerad 2017-05-12, 10:14

BLOGG. Sajten Breakit har inte bara anledning att jubla över sitt cykel-wallraffandet. Och borde fundera över cynismen i sin egen grundbevakning, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Erik Wisterbergs wallraffande som cykelbud i delningsekonomin är förstås en briljant idé. Livesändningen är innovativ. Grymt effektfullt. Reportaget är starkt berättat, välskrivet och man får känslan av hur det är att sitta på den där cykeln i regnet. Bra jobbat. 
 
Redaktionen trummar en del för reportaget. Erik har fått vara med i Studio Ett. Politiker har diskuterat arbetsvillkoren i delningsekonomin. Uber ska se över betalningarna. För Breakit har slagit fast att timlönen på Uber ligger på 39 kronor.
Kronan på verket kanske kommer när Stefan Löfven på Facebook använder sig av Breakits scoop och skriver på Facebook: ”det finns ingen anledning att ens diskutera om människor idag och i framtiden ska tjäna 39kr i timmen”.
 
Socialdemokraterna och LO vill brännmärka oppositionen som låglöneivrare eftersom Alliansen har förslag på jobb med lägre löner för personerna som har svårast att komma in på arbetsmarknaden.

Då kommer Breakits siffra perfekt till användning.

”Lite stolt över detta”, skriver Erik Wisterberg om Stefan Löfvens användning av hans siffra.

Hade inte Erik Wisterberg varit så fartblind borde han inte bara vara stolt utan även lite lätt vettskrämd.

Han har cyklat i sju pass och slagit fast att timlönen på Uber ligger på 39 kronor. Ändå använder Sveriges statsminister denna uppgift, som Breakit har fått fram genom att låta en reporter cykla 18 timmar och 21 minuter. Siffran kan knappast sägas vara särskilt underbyggd. Ändå gör siffran Erik och Breakit till sanningssägare i landets tv-soffor och radiostudios och till och med hos statsministern. Detta i ett land som har mycket synpunkter på andra länders fake och Fox news och håller Hans Rosling som gud. Men är Breakits 39 kronor per timme så mycket mer fakta än fejk. Egentligen?  
 
Är det då Breakits fel att andra tolkar den klent underbyggda siffran som en slags sanning? Javisst. De har ju sålt in det innovativa och spännande reportaget stenhårt. Har en redaktion råd att ha en reporter cyklande runt i två veckor, skulle det gå att lägga en slant på att reda ut hur mycket snittlönerna faktiskt ligger på, kanske via en enkät bland cyklisterna eller en genomgång av Ubers siffror.

Cykelreportaget får mig att tänka på Breakits egentliga redaktionella uppdrag. Redaktionen jobbar om och om igen på samma rätt cyniska grundstory:
1. unga människor får idéer, kör igång startups (Breakit noterar)
2. unga startups söker pengar (Breakit applåderar)
3. äldre män med mycket pengar hittar unga startups (Breakit jublar)
4. äldre män bjuder ut unga startups till andra äldre män (Breakit dubbeljublar)
5. unga startups cashar ut (Breakit totaljublar)

Alltså, Breakit hyllar om och om igen svenska företagare som säljer bort sina företag. Vart företagen sedan hamnar, inte sällan utanför Sverige, är skit samma. Bara det cashas ut. Till vilken långsiktig nytta då? Inte undra på att Erik ibland känner för att dra på sig trikåerna och ta en cykeltur utanför redaktionen. 

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Kommentarer

BRA Rolf, verkligen korrekt analys, särskilt sista punktlistan över Breakits cynism. Tror vi kommer att se en (hälsosam) attitydförändring inom startup-världen snart, just nu känns den bara... så där. Finns ingen långsiktighet, inget anslag till hållbart företagsbyggande och bara en massa hype av hypen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Kent Ekeroth (sd) fälld i tingsrätten

TCO gör en Pokemon i Almedalen

Virusattacken drabbar svenska WPP-byråer

Han ska ordna livsmedelsexport för 100 miljarder

Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

INNOVATIVAST I ALMEDALEN: "Politikerna är dåliga på innovation"

Dagens Samhälle skördar nyhetschef på bond-tidning

Futurions vd släpper tips-film för Hetast i Almedalen

Yepstrs rundabordssamtal i Almedalen ska lösa jobbutmaningar för unga

Finjournalister utser ”statsminister” åt industrin och rundar SD

Six Year Plan goes international i Almedalen

Tech-företagen som kan bli hetast i Almedalen

Fackförbund använder ”Expressen-journalist” i fejkampanj för pr-tjänst

Tunga profiler utmanar Almedalens besökare i digital frågesport

Regeringen och Alliansen skärper regler för vapenexport

Företagen som följer med Stefan Löfven till Kina

Gullers köper digital managementbyrå

Miljonskurar över Alex Schulman

Mats Johansson (m) avliden – saknas av många

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.