”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Publicerad 2017-05-12, 10:14

BLOGG. Sajten Breakit har inte bara anledning att jubla över sitt cykel-wallraffandet. Och borde fundera över cynismen i sin egen grundbevakning, skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Erik Wisterbergs wallraffande som cykelbud i delningsekonomin är förstås en briljant idé. Livesändningen är innovativ. Grymt effektfullt. Reportaget är starkt berättat, välskrivet och man får känslan av hur det är att sitta på den där cykeln i regnet. Bra jobbat. 
 
Redaktionen trummar en del för reportaget. Erik har fått vara med i Studio Ett. Politiker har diskuterat arbetsvillkoren i delningsekonomin. Uber ska se över betalningarna. För Breakit har slagit fast att timlönen på Uber ligger på 39 kronor.
Kronan på verket kanske kommer när Stefan Löfven på Facebook använder sig av Breakits scoop och skriver på Facebook: ”det finns ingen anledning att ens diskutera om människor idag och i framtiden ska tjäna 39kr i timmen”.
 
Socialdemokraterna och LO vill brännmärka oppositionen som låglöneivrare eftersom Alliansen har förslag på jobb med lägre löner för personerna som har svårast att komma in på arbetsmarknaden.

Då kommer Breakits siffra perfekt till användning.

”Lite stolt över detta”, skriver Erik Wisterberg om Stefan Löfvens användning av hans siffra.

Hade inte Erik Wisterberg varit så fartblind borde han inte bara vara stolt utan även lite lätt vettskrämd.

Han har cyklat i sju pass och slagit fast att timlönen på Uber ligger på 39 kronor. Ändå använder Sveriges statsminister denna uppgift, som Breakit har fått fram genom att låta en reporter cykla 18 timmar och 21 minuter. Siffran kan knappast sägas vara särskilt underbyggd. Ändå gör siffran Erik och Breakit till sanningssägare i landets tv-soffor och radiostudios och till och med hos statsministern. Detta i ett land som har mycket synpunkter på andra länders fake och Fox news och håller Hans Rosling som gud. Men är Breakits 39 kronor per timme så mycket mer fakta än fejk. Egentligen?  
 
Är det då Breakits fel att andra tolkar den klent underbyggda siffran som en slags sanning? Javisst. De har ju sålt in det innovativa och spännande reportaget stenhårt. Har en redaktion råd att ha en reporter cyklande runt i två veckor, skulle det gå att lägga en slant på att reda ut hur mycket snittlönerna faktiskt ligger på, kanske via en enkät bland cyklisterna eller en genomgång av Ubers siffror.

Cykelreportaget får mig att tänka på Breakits egentliga redaktionella uppdrag. Redaktionen jobbar om och om igen på samma rätt cyniska grundstory:
1. unga människor får idéer, kör igång startups (Breakit noterar)
2. unga startups söker pengar (Breakit applåderar)
3. äldre män med mycket pengar hittar unga startups (Breakit jublar)
4. äldre män bjuder ut unga startups till andra äldre män (Breakit dubbeljublar)
5. unga startups cashar ut (Breakit totaljublar)

Alltså, Breakit hyllar om och om igen svenska företagare som säljer bort sina företag. Vart företagen sedan hamnar, inte sällan utanför Sverige, är skit samma. Bara det cashas ut. Till vilken långsiktig nytta då? Inte undra på att Erik ibland känner för att dra på sig trikåerna och ta en cykeltur utanför redaktionen. 

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Kommentarer

BRA Rolf, verkligen korrekt analys, särskilt sista punktlistan över Breakits cynism. Tror vi kommer att se en (hälsosam) attitydförändring inom startup-världen snart, just nu känns den bara... så där. Finns ingen långsiktighet, inget anslag till hållbart företagsbyggande och bara en massa hype av hypen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

Socialdemokraterna överväger live-tv

Mikael Odenberg blir pa-konsult

Ledarskribent skriver på för Miltton Labs

VÅRBUDGETEN: M finansierar skattesänkning höjd moms och tuffare a-kassa

Moderat tar över efter kristdemokrat i Ecpat

SR-producent går till liten och ny byrå

Edelman Deportivo kallar in ny vd från Tele2

Rud Pedersen startar rekryteringsföretag

Svenskarna som får sitta i juryn i Cannes – inga pr-konsulter

Folkuniversitetet skaffar pr-byrå

”Håller Inte rasist men distansen till högerradikalerna?”

Regeringen häver id-kontroller över sundet – men skärper i övrigt

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.