”Bli inte lurade av big data 2017”

Publicerad 2016-12-21, 09:19

DEBATT. Mediebyråkoncernen MECs svenska vd Daniel Collin hoppas att det sunda förnuftet ska återvända till kommunikationsbranschen 2017 efter den senast tidens övertro på ”big data”. Han hoppas även slippa höra ordet ”datadrivet”. I alla fall vid fel tillfällen. 

Dela med andra

Med önskan om en God Jul och ett Sunt Förnuft Nytt År!
Varför dog det så många 1773?
 
Det var året när Tabellverket tillkom, och statistiken förbättrades avsevärt. De svenska prästerna blev skyldiga att årligen, på ett särskilt formulär, meddela de avlidna församlingsbornas dödsorsaker fördelade på åldersgrupper.
 
Nu har ett annat slags Tabellverk tillkommit - i mediebranschen. Men det inte bara mäter, utan det samlar, på alla tänkbara längder och bredder. Faktiskt så till den grad att man menar att det också klarar av vissa typer av prediktioner. Big data.
 
Men liksom man 1773 trodde att det plötsligt ökade antalet avlidna var en reell ökning vilseleds många idag till felaktiga uppfattningar om potentiella kunder och orsaken till genomförda köp. 3 tankar att hålla i huvudet, helst samtidigt:
 
1. Bara för att vi idag kan sätta siffror på de som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det. Jag tar det en gång till, för det här är viktigt: Bara för att vi idag kan sätta siffror på dem som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det.
 
2. Den som bara tittar på det kortsiktiga tappar lätt det längre perspektivet. I ivern att räkna det som finns framför näsan missar vi hur vi påverkar alla de som just nu inte är i närheten av att köpa vår vara eller tjänst. Och här vill jag höja en varningens finger för en global studie som visar att hela 42 procent av de köp som genomförs redan är avgjorda på förhand. Det vill säga, nästan varannan konsument är i själva köpögonblicket inte påverkbar. De vet redan vad de vill ha.
 
3. Människor vill inte bli avbrutna (med reklam). Och det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Föreställ er ett större varuhus med 5 våningsplan och 20 butiker per plan. Tänk att det är lördag och Viktoria 37 år har åkt in till stan för att träffa ett par väninnor och shoppa. De har stämt träff på varuhuset där de tänker sig att spendera 2-3 timmar på shopping för att sedan äta lunch innan de går vidare. När de kliver in i varuhuset möts de av en varuhusvärd. Vi kan kalla honom Kalle. Kalle undrar om han kan hjälpa till med något, eller om han kanske till och med får fresta med lite specialpriser. Viktoria med vänner tackar för erbjudandet och säger att de kanske återkommer då de ska vara där några timmar. Men var Viktoria och hennes väninnor än vänder sig i varuhuset dyker Kalle upp med ett leende och erbjudande. Tjejerna känner sig tvingade att lämna varuhuset för att slippa Kalle.

Tabellverket. Big data.

Ändå är det såklart just "data" – information, upplysningar, underrättelser som kommer att fortsätta att ligga till grund för allas våra verksamheter, och det som driver samt inspirerar oss att fortsätta att hålla utvecklingstakten hög.
 
Men det är ju inte data i sig som är det intressanta. Utan insikterna om utsikterna – lärdomarna som gör oss smartare, snabbare, effektivare, och mer relevanta.
 
Jag önskar att alla vi som jobbar med kommunikation slutar att säga "datadrivet" när vi egentligen menar "insiktsdrivet". (Jo, jag tycker att datadrivet som begrepp ska finnas kvar men användas vid rätt tillfällen).
 
Jag hoppas att 2017 blir året då det sunda förnuftet återvänder till marknadsföringens fantastiska värld.

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.