”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Publicerad 2017-07-02, 09:40

ALMEDALEN 2017-DEBATT. ”Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats”, skriver Adam Hofmann, företagare och moderat kommunpolitiker i ett försvar för Almedalsveckan som handelsplats för idéer och tankar.

Dela med andra

”Stefan Löfven, synd att vi inte ses nästa vecka. Med tusentals idéer för att skapa en hållbar och framtidssäkrad politik skulle vi entreprenörer gärna dra vårt strå till stacken för det land du leder. Små och medelstora företag står idag för 4/5 nya arbetstillfällen, men för att lösa morgondagens politiska utmaningar efterfrågar vi förbättrade förutsättningar för det vi gör bäst - att göra din vardag enklare medan vi bygger Sverige starkt.
 
När tyska köpmän kring årtalet 1250 använde staden Visby för att bedriva handel med nordborna kunde man säkert inte föreställa sig att man drygt 750 år senare skulle använda samma plats åt att sälja en ny typ av vara, nämligen idéer. Skillnaderna mellan den medeltida handelsstaden och Almedalsveckan är iögonfallande små. Det låter kanske lustigt, men medan dåtidens köpmän kom till Visby för att utbyta varor utgörs platsen idag för utbytet av idéer. När Olof Palme - dåvarande utbildningsminister - år 1968 höll tal till folket från ett lastbilsflak i hamnen var det nog få som kunde förutse arrangemangets framtida betydelse.
 
Precis som i Almedalens nyhetsbrus är det inte osannolikt att 1300-talets köpmän gjorde vad de kunde för att nå ut med sina budskap på samma sätt politiker gör idag på samma plats. Efter 49 år av demokratisk medborgardebatt har Almedalsveckan vuxit till en mötesplats utan motsvarighet i världen, men trots detta väljer flera av landets ledande politiker i år att inte delta. Förklaringen menar dem, är att veckan vuxit till ett pr-jippo. Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats.

Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för folk att lyckas. Att fyra av fem jobb skapas av småföretagare, och inte politiker, borde sända en signal till landets politiker att köpmännen är tillbaks på ön. Denna gång för att genom innovation lösa utmaningar så som integration, matsvinn och hållbarhet. Det fina med Almedalen är att de folkvaldas uppgift är att shoppa efter idéer. Det är vanligt folks och företagens samhällsansvar att "sälja" dessa idéer, vilket det fria ordet tillåter oss att göra. Försäljningen av idéer sker på en oreglerad marknad - politikerna kan köpa det bästa beroende på vad de har för samhällsvision. Mot kvällen säljer partiledarna vidare de idéer de köpt på sig under året till väljarna. Vilken politiker som köpt rätt idéer av folket får i gengäld flest röster tillbaks.
 
För den frekvente Almedalsbesökaren är det tydligt att veckan blivit ett forum för företag och entreprenörer att skapa samarbeten såväl som att få kontakt med opinionsbildare. Detta för att företagen bevisligen kan lösa politikers utmaningar. Lägg därtill att politiken har direkt inverkan på företagarnas förutsättningar att lösa politikernas utmaningar så har du ett starkt argument varför regeringspolitikers bojkott inte är ett steg i rätt riktning mot ett Sverige som löser, och inte blundar för, våra utmaningar.
 
Det är inte konstigt att idéer byter ägare och stresstestas när 40 000 likasinnade besökare tvingas trängas en hel vecka i en stad omgiven av höga murar. Många är politiker men de allra flesta är nog företagare. Som företagare är det en omöjlighet att inte komma i kontakt med personer som är till direkt nytta för det egna företaget, särskilt när du som företagare vet att du skulle kunna vara lösningen på de utmaningar vi som samhälle idag står inför.
 
Det finns en kontraproduktiv uppfattning om att Almedalsveckan skulle kretsa kring bjudmiddagar för politiker som går från den ena tillställningen till den andra. Medan detta är en vardag i Almedalen precis som i Stockholm så är verkligheten dock en annan än den som beskrivs av bojkottande politiker. Förutsatt att fler arbetstillfällen och tillväxt är av intresse för regeringen skulle det inte skada om de även förstod att i Almedalen är det vanligt folk som kommit för att sälja sina idéer, medan politikerna borde vara ute och storhandla. På den fria marknaden av idéer är det företagarna som har några av de mest köpvärda idéerna.
 
Jag hävdar att Almedalsveckan är en av vår tids viktiga handelsplatser för tankar och idéer. Det skapar dessutom en demokrati väl värd sitt namn.

Glöm inte av vem det är som skapar jobben.

Adam Hofmann
, företagare och moderat kommunpolitiker i Nacka

V höjer assistensersättnigen för privatbolagen – men inget jubel där

Mediaplanet köper Nyheter365

Moderat tar över politikerskolan Höj Rösten

Han är Almegas nya näringspolitiska chef

Väljarnas viktigaste frågor – enligt Inizio

Ledamöterna som inte vill sitta för Moderaterna

Väljarstödet i Stockholm ner för M – nytt krav på Anna Kinberg Batras avgång

Akademiska Hus handlar upp New Republic

”Magnus Uggla” blir dragplåster på SDs kräftskiva

Risifrutti blir Risitutti

Professorer vill stoppa konsulter i offentliga sektorn

Konkurrensverket ska få besluta om företagskoncentrationer

Miljontapp för ETC Kommunikation

Miltton river igång global pa-byrå med Aida Hadzialic

Rud Pedersen värvar 3 S, 1 MP, 1 M och 0 SD

Bonnier Broadcasting värvar Swecos komchef

Intellecta-koncernen byter namn

Efter förvärven – H&H mot 500 miljoner i byråintäkt

Intellecta säljer bort alla kombyråer

Yann Blandy säljer Intellectas strategiska byråer.

Priority värvar JKLs debattexpert

Två S-ministrar sågar new public management

Moderatbyrån växer

Regeringen lägger 7,1 miljarder på polisen

SAKER MAN SER: Petter Stordalen rockade loss på taket

GP värvar kulturchef på Arena

Moderaterna tillsätter en chefsjurist

Almega tar strid om assistensersättningarna – i Metro

JKL-konsult blir komchef på Kry

Fortsatta miljonförluster för Gavagai

BEACONOMIST 22: Poddbranschen mot 100 miljoner – Accentures digitala affärer

Tidigare toppmoderat blir vd för Sveriges Byggindustrier

"Sommarlata dagar på SDs komavdelning"

Klart nu: Hon kan bli Sveriges ambassadör i Washington

Vänsterpartiet kräver regeringen på miljardbelopp till ”det svikna Sverige”

Deloitte förvärvar Acne

Newsec 274 procent lönsammare – nyanställer

Svensk organisation tar på sig Donald Trumps nedläggning av företagsråden

M och C överens med regeringen om nya miljarder till försvaret

Vattenfall värvar Almedalskändis från Expressen

Tommy Ohlström (kf) sparkar Coops vd

Handelsbankens EFN öppnar lokala tv-stationer

Röda siffror för Arena Opinion

Klart med statssekreterare till Heléne Fritzon (s)

Alliansen lanserar lagstiftade ”Inträdesjobb”

Clear Channel knycker TV4-direktör

Vänsterpartiet biffar upp med partisekreterare från Malmö

Editk upp 23 procent – men tappar marginal

Alliansen släpper nytt förslag

KD lämnar försvarsförhandlingarna

Prime mot 200 miljoner – ökar med 20 procent

Socialdemokraterna skänker "russebuss" till SSU

Axicom upp 5 procent – men minskar lönsamheten

Katerina Janouch riskerar Viking-uppdrag efter Twitterattack mot Rossana Dinamarca (v)

Luf förnyar styrelsen – och loggan

Vänsterpartiet kräver ny myndighet – visar partiets prioriterade valfråga

Han blir statssekreterare hos Tomas Eneroth (s)

Way out Wests grundare: Det går snabbare att förändra med företag än med politiker

SAKER MAN SER: Arvamus har något Almedalen inte har

”Känn ingen sorg för publiceringen av storyn om Anders Borg”

Northern Link ner 15 procent

Moderat KU-anmäler Stefan Löfvens statssekreterare

De kan ta plats i SSUs styrelse

Dramat kring Transportstyrelsen sänkte SD hos Novus och Demoskop

Google upp 20 procent i Sverige

Kreab minskar intäkterna efter vurpa i Australien

”Funktionshinderpropositionen som glömdes av hysteriska medier"

Backa Hultqvist-kampanjen (s) inspirerad av Obama

Pangea-chef leder 40-miljonersprojekt på Visit Sweden

Avpixlat-redaktören fördubblar omsättningen

Från presskonferensen inför sommartalet 2013.

Stefan Löfven (s) flyttar sommartalet från Stockholm

De tyngsta talarna och viktigaste frågorna inför SSUs kongress

Vårdföretagarna rasar över Försäkringskassans utbetalningar

Omstrukturering pressade Friends Agenda

Förundersökningen mot Anders Borg läggs ner

Aftonbladet nappar på Ikeas Sifo-undersökning

Porsche – konservativaste bilmärket – Dacia längst till vänster

Assefa delar ut 1,7 miljoner

Andreasson upp 10 procent

Opinionsbildarnas Pride – i bild

Anders Borg lämnar Kinnevik

Anders Borg polisanmäls efter skärgårdsfesten

Burson-Marsteller upp 14 procent

Anders Borg berättar på Facebook om den urspårade skärgårdsfesten

Här är partiledarna som går i Pride-tåget – men Stefan Löfven hoppar

Från Pridetåget 2016. Montage.

De mister jobbet när Gabriel Wikström (s) slutar

Minskad intäkt och marginal på Expressen

Ex-ministern blottade sitt kön på barnfamiljsfesten

Regeringen kapar Alliansens förslag – inför skolplikt för sexåringar

Ytterligare tufft år för växande MSL

NOVUS: Bara C, V och SD har ökat sedan valet 2014

SVT-profil kandiderar till riksdagen

SD inleder nordiskt samarbete – utan Norge

Fredrik Reinfeldt tar hem 20 miljoner i lågskattade vinstpengar

Fredrik Reinfeldt föreläser på it-konsulten Tietos bankdag år 2015.

Annika Strandhäll (s) får dubbla statssekreterare

Här är sociala kanalerna svenskarna helst vill mötas av reklam i

Mynewsdesk storökar mot lönsamhet

Richard Herrey (m)ot riksdagen

Socialministern och statsministern backar Sveriges EMA-ansökan

Regeringen utreder stuprörs-analyser

Progress passerar 10-miljoner

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.