”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Publicerad 2017-07-02, 09:40

ALMEDALEN 2017-DEBATT. ”Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats”, skriver Adam Hofmann, företagare och moderat kommunpolitiker i ett försvar för Almedalsveckan som handelsplats för idéer och tankar.

Dela med andra

”Stefan Löfven, synd att vi inte ses nästa vecka. Med tusentals idéer för att skapa en hållbar och framtidssäkrad politik skulle vi entreprenörer gärna dra vårt strå till stacken för det land du leder. Små och medelstora företag står idag för 4/5 nya arbetstillfällen, men för att lösa morgondagens politiska utmaningar efterfrågar vi förbättrade förutsättningar för det vi gör bäst - att göra din vardag enklare medan vi bygger Sverige starkt.
 
När tyska köpmän kring årtalet 1250 använde staden Visby för att bedriva handel med nordborna kunde man säkert inte föreställa sig att man drygt 750 år senare skulle använda samma plats åt att sälja en ny typ av vara, nämligen idéer. Skillnaderna mellan den medeltida handelsstaden och Almedalsveckan är iögonfallande små. Det låter kanske lustigt, men medan dåtidens köpmän kom till Visby för att utbyta varor utgörs platsen idag för utbytet av idéer. När Olof Palme - dåvarande utbildningsminister - år 1968 höll tal till folket från ett lastbilsflak i hamnen var det nog få som kunde förutse arrangemangets framtida betydelse.
 
Precis som i Almedalens nyhetsbrus är det inte osannolikt att 1300-talets köpmän gjorde vad de kunde för att nå ut med sina budskap på samma sätt politiker gör idag på samma plats. Efter 49 år av demokratisk medborgardebatt har Almedalsveckan vuxit till en mötesplats utan motsvarighet i världen, men trots detta väljer flera av landets ledande politiker i år att inte delta. Förklaringen menar dem, är att veckan vuxit till ett pr-jippo. Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats.

Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för folk att lyckas. Att fyra av fem jobb skapas av småföretagare, och inte politiker, borde sända en signal till landets politiker att köpmännen är tillbaks på ön. Denna gång för att genom innovation lösa utmaningar så som integration, matsvinn och hållbarhet. Det fina med Almedalen är att de folkvaldas uppgift är att shoppa efter idéer. Det är vanligt folks och företagens samhällsansvar att "sälja" dessa idéer, vilket det fria ordet tillåter oss att göra. Försäljningen av idéer sker på en oreglerad marknad - politikerna kan köpa det bästa beroende på vad de har för samhällsvision. Mot kvällen säljer partiledarna vidare de idéer de köpt på sig under året till väljarna. Vilken politiker som köpt rätt idéer av folket får i gengäld flest röster tillbaks.
 
För den frekvente Almedalsbesökaren är det tydligt att veckan blivit ett forum för företag och entreprenörer att skapa samarbeten såväl som att få kontakt med opinionsbildare. Detta för att företagen bevisligen kan lösa politikers utmaningar. Lägg därtill att politiken har direkt inverkan på företagarnas förutsättningar att lösa politikernas utmaningar så har du ett starkt argument varför regeringspolitikers bojkott inte är ett steg i rätt riktning mot ett Sverige som löser, och inte blundar för, våra utmaningar.
 
Det är inte konstigt att idéer byter ägare och stresstestas när 40 000 likasinnade besökare tvingas trängas en hel vecka i en stad omgiven av höga murar. Många är politiker men de allra flesta är nog företagare. Som företagare är det en omöjlighet att inte komma i kontakt med personer som är till direkt nytta för det egna företaget, särskilt när du som företagare vet att du skulle kunna vara lösningen på de utmaningar vi som samhälle idag står inför.
 
Det finns en kontraproduktiv uppfattning om att Almedalsveckan skulle kretsa kring bjudmiddagar för politiker som går från den ena tillställningen till den andra. Medan detta är en vardag i Almedalen precis som i Stockholm så är verkligheten dock en annan än den som beskrivs av bojkottande politiker. Förutsatt att fler arbetstillfällen och tillväxt är av intresse för regeringen skulle det inte skada om de även förstod att i Almedalen är det vanligt folk som kommit för att sälja sina idéer, medan politikerna borde vara ute och storhandla. På den fria marknaden av idéer är det företagarna som har några av de mest köpvärda idéerna.
 
Jag hävdar att Almedalsveckan är en av vår tids viktiga handelsplatser för tankar och idéer. Det skapar dessutom en demokrati väl värd sitt namn.

Glöm inte av vem det är som skapar jobben.

Adam Hofmann
, företagare och moderat kommunpolitiker i Nacka

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

De vann Stora Journalistpriset 2017

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.