”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Publicerad 2018-04-15, 18:10

BLOGG. Det nya svarta är inte en knytblus eller hibaj, utan att det är okej för svenska toppolitiker att på Donald Trumpskt manér ta ställning i kontroversiella frågor utan faktaunderlag .

Dela med andra

Hijabuppropet startade 2013 som stöd till alla kvinnor som trakasseras för att de bär hijab. Tanken var att få opinionsbildare att sätta på sig hijab för att visa stöd och solidaritet för kvinnor som bär slöja. Uppropet startade efter att en gravid kvinna i hijab ska ha misshandlats av en främmande man på en parkering i Fagersjö.
 
Uppropet spred sig snabbt och flera yrkespolitiker som Gudrun Schyman (Fi), Åsa Romson (mp) och Veronica Palm (s) hängde på med bilder på sig själv i hijab i sociala medier.  
 
I dag har vi knytblusuppropet till stöd för Svenska Akademins ständiga sekreterare Sara Danius, som anses vara ett offer för patriarkala strukturer.
Politiker som kulturminister Alice Bah Kuhnke (mp), socialminister Annika Strandhäll (s), näringsminister Mikael Damberg (s), infrastrukturminister Tomas Eneroth, partiledare Annie Lööf (c), och utbildningsminister Anna Ekström (s) hänger på.
 
Hijab och knytblusuppropen har en del gemensamt. Båda är snabba kampanjer som bygger på dagsaktuella och riksintressanta händelser.
De är båda lätta att delta i. Allt som krävs är ett stycke tyg, en mobilkamera och ett sociala medier-konto.

Båda kampanjer är visuella och lämpar sig därmed väl för delning i sociala medier.

Båda kampanjer blev riksnyheter i sig.

Det är därmed inte konstigt att många hänger på kampanjerna, även professionella opinionsbildare.

Men en sak som de två kampanjerna också har gemensamt är att de är baserade på diskutabelt faktaunderlag.

Vad som hände på parkeringsplatsen i Fagersjö är än i dag inte utrett och hur systematiska trakasserierna är mot kvinnor i hijab fanns det inga siffror på då i alla fall. Vad som har hänt i Svenska Akademin och hur särbehandlad Sara Danius blev för att hon var kvinna, är sannolikt heller inte känt för toppolikerna i knytblus. (Möjligen får vi veta mer på tisdag denna vecka då en större undersökning om sexuella trakasserier ska presenteras på Konserthuset i Stockholm.)

Det är begripligt och nog inte skadligt att gemene människa väljer att stötta kampanjer med argument byggda på heta känslor snarare än kalla fakta.
 
Men toppolitiker som reagerar snabbt i affekt utan underlag på sociala medier…det är väl vad vi brukar tycka att Donald Trump ägnar sig åt? Det nya svarta i Sverige kanske inte är en knytblus utan att det är okej för toppolitiker att ta ställning utan underlag och idka feminism utan fakta. Toppolitikerna abdikerar från rollen att varar förebilder som tar välgrundade beslut. Frågan är vilka rörelser som tjänar på det i förlängningen?

Spelar det någon roll? Regeringen lägger 125 miljoner i vårbudgeten på "åtgärder mot sexuella trakasserier, våld och kränkande behandling" och risken finns att det kan ifrågasättas vad det beslutet grundade sig på. 
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

Stefan Löfven (s) och Margot Wallström (s) om stramare migration vs feministisk regering

ANNONS:

Så hanterade Svenska Fotbollförbundet hoten mot Jimmy Durmaz

ANNONS:

Veckans Brief 21: Tungviktarnas investeringar i Järva – Den STORA kampanjen fattas Cannes

BEACONOMIST 20: Så lyckas native-skribenterna – Stampen går från annons till content

SD sparkar tjänsteman och riksdagskandidat efter hatinlägg

Riksdagsledamot (mp) stoppad av polisen i Turkiet - på väg hem igen

Regeringen föreslår nämnd mot forskningsfusk

Vinsten borta på Story

Blev snuvad på invigningspartyt – tar revansch med Rebecca & Fiona

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.